
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,895,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,882 |
سیاستهای تأمین مالی فیلم و توسعه صنعت سینما: مطالعه موردی چین | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 30، شماره 2، تیر 1404، صفحه 57-70 اصل مقاله (726.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.371163.615845 | ||
نویسندگان | ||
مسعود نقاش زاده* 1؛ مهدی قره جه داغی2 | ||
1دانشیارگروهتلویزیون،دانشکدهتولیدرادیو وتلویزیون،دانشگاهصداوسیما،تهران،ایران. | ||
2کارشناسارشدسینما،گروهسینما،دانشکدههنر،دانشگاهسوره،.تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
به منظور مطالعهی زمینههای توسعه و کارآمدسازی شیوههای تأمین مالی فیلم در ایران، در این مقاله، شیوههای تأمین مالی فیلم و راهکارهای توسعهی صنعت سینمای چین، به عنوان یک نمونهی موفق واکاوی شده است. روش پژوهش این جُستار توصیفی ـ تحلیلی است و بــرای گردآوری و تدوین یافتهها از روش اسنادی استفاده شده است. برای دستیابی به یک تصویر روشن، ابتدا چشماندازی از صنعت سینمای چین و روندهای توسعه و چالشهای آن در سالهای اخیر ترسیم شده؛ سپس قوانین و مقررات، نهادهای اصلی تولید و سازوکارها و رویههای موجود در صنعت سینمای چین، تبیین شدهاند؛ و در نهایت انواع روشهای تأمین مالی در صنعت سینمای چین واکاوی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، موفقیتهای اخیر سینمای چین، علاوه بر توسعهی منابع و روشهای تأمین مالی، به شفافسازی قوانین نظارتی، وضع قوانینی برای حمایت از صنعت سینما، افزایش بازده سرمایهگذاری، توانمندسازی بخش خلاقّه و تولید فیلمهای باکیفیتتر، متّکی بوده است. در این مطالعه، بیش از ده روش برای تأمین مالی فیلمها شناسایی شد و نشان داده شد تنوع منابع تأمین مالی در سینمای چین، باعث افزایش تولید و بهبود کیفیت فیلمها و سازگاری بازار داخلی سینمای چین شده است. مهمترین روشهای تأمین مالی، سرمایهگذاری مستقیم شرکتهای دولتی و خصوصی، سرمایهگذاری سایر صنایع، وامهای مؤسسات مالی، سرمایهگذاری خارجی و تولیدات مشترک هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد سینما؛ تولید فیلم؛ تأمین مالی فیلم؛ نهاد تأمین مالی؛ صنعت سینمای چین | ||
مراجع | ||
Abankina, T. (2016). Models for arts and culture financial support. Journal of US-China Public Administration, 3 (13), 173-180. DOI: 10.17265/1548-6591/2016.03.004 Abojafari, R., Elahi, S., Peighami, A., & Yavari, K. (2014). Innovation financing based on stage financing theory: A case study of Iran's innovation financial system. [Tamin-e mali-ye novin bani bar nazariye-ye tamin-e mali-ye marhalei: Motale'e-ye mowrdi-ye nezam-e mali-ye novin dar Iran] Scientific-Research Quarterly Journal of Planning and Budgeting, 4, 109-146. (In Persian) Alberstat, P. (2004). The insider’s guide to Film Finance. Elsevier. Alinajad, M., & Tarefi, S. (2017). The impact of managerial ability on financing policy. [Ta'sir-e tavānāyi-e modiriyat bar siyāsathā-ye tāmin-e māli] Accounting Knowledge, 29, 159-180. (In Persian) Andersen, A. (2006). The European film production guide, Finance-Tax-Legislation. New York: Routledge. Ansari, H., Ghanbarpour, R., & Eidi, Z. (2021). Examining the pecking order theory in corporate financing decisions in Iran. [Barresi-ye nazariye-ye raftār-e tarjihi dar tasmimhā-ye tāmin-e māli-ye sherkathā dar Irān] Scientific-Research Quarterly Journal of Investment Knowledge, 39, 305-322. (In Persian) Aranburu, A. M. (2017). The Film Industry in China: Past and Present. Journal of Evolutionary Studies in Bussiness, 1 (2), 1-28. DOI: https://doi.org/10.1344/jesb2017.1.j021 Barraclough, E. (2021, May 22). The rise of China's film industry. Retrieved from WIPO: https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2016/02/article_0004.html CEIC. (2022, May 16). China Government Expenditure: Fund: National Film Industry Development Fund. Retrieved from CEIC: https://www.ceicdata.com/en/china/government-revenue-and-expenditure-fund-central-government/government-expenditure-fund-central-national-film-industry-development-fund Chapman, J. (2022). The Money Behind the Screen. Edinburgh: Edinburgh University Press. China Film Data Information Network . (2022, March 9). National Film Industry Development Special Fund 2022 Application Guide for Overseas Distribution and Copyright Sales Reward Projects of Domestic Films. Retrieved from China Movie Database: https://www.zgdypw.cn/tz/gztz/202203/10/t20220310_7338079.shtml China Film Data Information Network. (2022, March 9). Guidelines for the Application of the National Special Fund for Film Industry Development in 2022 to Fund the Distribution and Promotion of Excellent Domestic Films. Retrieved from China Movie Database: https://www.zgdypw.cn/tz/gztz/202203/10/t20220310_7338051.shtml China Film Data Information Network. (2022, Augest 31). The first batch of 2022 film special funds to support excellent domestic film promotion and distribution projects. Retrieved from China Movie Database: https://www.zgdypw.cn/zzxm/gcpxfxm/202209/15/t20220915_7348992.shtml Cicchiello, A., Gallo, S., & Monferrà, S. (2023). Financing the cultural and creative industries through crowdfunding: the role of national cultural dimensions and policies. Journal of Cultural Economics, (47), 133-175. https://doi.org/10.1007/s10824-022-09452-9 Cones, J. W. (2008). 43 Ways to Finance Your Feature Film. Southern Illinois University Press. Danaeifard, H. (2010). Theorizing Strategies. [Rāhkārhā-ye nazariyeh-pardāzi] Tehran: SAMT Publications. (In Persian) De Masi, V. (2012). To Live or to Die - The Struggle of Chinese Film Productions' International Approaching. In: Chen Chwen, Chwen; De Masi, Vincenzo; Negro, Gian Luigi; Zhang, Zhan. Chinese Culture on the World Stage. Hong Kong: The Chinese University Press, Hong Kong, online. DENTONS. (2020). Producing in Germany: A guide to German film, television and interactive digital media incentive programs. Berlin: DENTONS. Diao, J. (2020). The Chinese Film Industry: Features and Trends,2010-2016. [Doctoral Dissertation, University of St Andrews]. Doyle, G., & Frith, S. (2004). Researching Media Management and Media Economics: Methodological Approaches and Issues . 6th World Media Economics Conference . Montréal, Canada. Ebrahimi, S., & Bagherzadeh, A. (2012). A look at the importance and dimensions of financing policies. [Negāhi be ahammiyat va ab'ād-e siyāsathā-ye tāmin-e māli] Economic Journal - Monthly Review of Economic Issues and Policies, 6-7, 93-110. (In Persian) Elliott, C., Konara, P., & Ling, H. (2018). Behind film performance in china’s changing institutional context: The impact of signals. Asia Pacific Journal of Management, (35), 63-95. DOI: https://doi.org/10.1007/s10490-016-9501-0 Epps, P. A. (2015, 6 15). China Fund is Hot for LABS. Retrieved from Licensing International: https://licensinginternational.org/news/china-fund-is-hot-for-labs/ Fanea-Ivanovici, M. (2019). Filmmaking and Crowdfunding: A Right Match? Sustainability, 3(11). https://doi.org/10.3390/su11030799 Film Art Center of China Federation of Literacy and Art Circles. (2018). 2018 The research report on chinese film Industry. China Film Association. Retrieved from https://www.mpa-apac.org/research-docs/2018-research-report-on-chinese-film-industry/ Handke, C., & Dalla Chiesa, C. (2022). The art of crowdfunding arts and innovation: the cultural economic perspective. Journal of Cultural Economics, (46), 249-284. https://doi.org/10.1007/s10824-022-09444-9 Hong Yin, Y. S. (2021). Analysis of China’s Film Industry in 2020. Journal of Chinese Film Studies, 2(1), 295-328. https://doi.org/10.1515/jcfs-2021-0029 Hosseinian, H., Hosseini, S. M., & Haji-Amini, M. (2020). The role of specialized financial institutions in attracting foreign direct investment in the cultural sector: A case study of French cinema. [Nagsh-e nahad-e mali-ye takhasosi dar jazb-e sarmayegozari-e mostaqim-e khareji dar bakhsh-e farhang: Motale'e-ye mowrdi-ye sinama-ye Faranseh] Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies, 319-342. DOI: https://doi.org/10.22034/jcsc.2020.103410.1846 (In Persian) Hou, P., & Chung, R. (2016). New Era of China's Film Industry. Deloitte China. Karimi, M. (2018). Investigating and identifying factors affecting the economics of cinema in Iran using econometric and dynamic system approaches. [Barresi va shenasayi-ye avamel-e mo'asser bar eqtesad-e sinama dar Iran ba estefade az rahyafte eqtesadsanji va sistem-e dinamiki] Cinema and Audiovisual Affairs Organization, Deputy of Technology Development and Cinema Studies. (In Persian) Keane, M. A. (2006). Exporting Chinese culture: industry financing models in film and television. Westminster Papers in Communication and Culture. Knott, M., Strich, F., Strunk, K., & Mayer, A. S. (2022). Uncovering potential barriers of using initial coin offerings to finance artistic projects. Journal of Cultural Economics, (46), 317-344. DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-022-09446-7 Leung, W.-F., & Lee, S. (2019). The Chinese film industry: Emerging debates. Journal of Chinese Cinemas, 3(13) 199-201. DOI: https://doi.org/10.1080/17508061.2019.1678235 Liu, K.-C., & Racherla, U. S. (2019). Innovation, Economic Development, and Intellectual Property in India and China-Comparing Six Economic Sectors. Springer Open. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8102-7 Loots, E., Betzler, D., Bille, T., Borowiecki, K., & Lee, B. (2022). New forms of finance and funding in the cultural and creative industries. Introduction to the special issue. Journal of Cultural Economics, (46), 205-230. DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-022-09450-x Media Industry-Accounting Group. (2016). Making sense of a complex world-Film financing arrangements. UK: PricewaterhouseCoopers LLP. Murschetz, P. C., Teichmann, R., & Karmasin, M. (2018). Handbook of State Aid for Film. Springer . DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-71716-6 Motion Picture Association. (2015). China-International Film Co-Production Handbook. China Film Co-Production Corporation. National Film Administration. (2016, July 11). Film Industry Promotion Act. Retrieved from National Film Administration: https://www.chinafilm.gov.cn/xxgk/zcfg/flfg/201611/t20161107_1460.html Oskoui, A. (2005). Contemporary Chinese Cinema (On the Occasion of the Centenary of Chinese Cinema) [Sinemā-ye mo'āser-e Chin (Be monāsebat-e sad sālegi-ye sinemā-ye Chin)]. Tehran: Farabi Cinema Foundation Publications. (In Persian) Peng, W. (2015). China, Film Coproduction and Soft Power Competition. Thesis for the degree of Doctor of Philosophy . Creative Industries Faculty: Queensland University of Technology. Poort, J., Hugenholtz, P., Lindhout, P., & Til, G. (2019). Research for CULT Committee – Film Financing and the Digital Single Market: its Future, the Role of Territoriality and New Models of Financing. Brussels: European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies. Salavatian, S., Ghanbari, S., & Nouri-Mahab, S. (2019). Crowdfunding for feature film productions in Iran: Barriers, potentials, and requirements. [Tamin-e mali-ye jam'i baraye tolidat-e film-e boland-e sinama'i dar Iran: Mavane', zarfiyyathā va elzāmāt] Scientific Quarterly Journal of Culture-Communication Studies, 65-94. DOI: https://doi.org/10.22083/jccs.2019.172924.2737 (In Persian) Salavatian, S., & Sabouhi, M. (2017). Value chain in media organizations: A case study of the film industry and television networks. [Zanjireh-ye arzesh dar sazmanhā-ye resāneh: Motāle'e-ye mowrdi-ye sānsā-ye film-sāzi va shabakehā-ye televizioni] Media Management, 55-80. (In Persian) Statista. (2022, May 16). Source of funding for their first film among young directors in China in 2019. Retrieved from Statista: https://www.statista.com/statistics/1118686/china-first-feature-funding-for-young-directors/ Torre, M. L. (2014). The Economics of the Audiovisual Industry: Financing TV, Film and Web. UK: Palgrave Macmillan. UK-China Film Collaboration Project. (2022, 5 16). 89 projects benefited from the Shanghai Film Industry Development Fund in 2020. Retrieved from UK-China Film Collaboration Project: https://www.ukchinafilm.com/shanghai-film-fund-2020/ Wild Bunch AG. (2015, 11 3). China Film and TV Capital and Wild Bunch create the first joint co-production fund between China and Europe. Retrieved from Wild Bunch AG: https://wildbunch.eu/company_news/china-film-and-tv-capital-and-wild-bunch-create-the-first-joint-co-production-fund-between-china-and-europe/ Yasemi, F. (2019). Financing in film production: A comparative study of conventional and modern methods in Iranian and Hollywood cinema. [Tamin-e mali dar tolid-e filmha-ye sinama'i: Motale'e-ye tatbiqi-ye raveshhā-ye sonati va modern dar sinama-ye Iran va Hollywood] Tehran: Research Institute for Culture, Art and Communication, Ministry of Culture and Islamic Guidance. (In Persian) Zhou, Y. (2015). Pursuing soft power through cinema: censorship and double standards in mainland China. Journal of Chinese Cinemas, 3(9), 239–252. DOI: https://doi.org/10.1080/17508061.2015.1049878 Zhu, Y., & Rosen, S. (2010). Art, Politics, and Commerce in Chinese Cinema. Hong Kong: Hong Kong University Press. اسکویی، آتوسا؛ 1384، سینمای معاصر چین (به مناسبت صد سالگی سینمای چین)، تهران، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی
ابراهیمی، سجاد؛ باقرزاده، آناهیتا؛1391، نگاهی به اهمیت و ابعاد سیاستهای تأمین مالی، مجله اقتصادی - ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، جلد شماره های 6 و،7، 93-110.
ابوجعفری، روح اله؛ الهی، شعبان؛ پیغامی، عادل؛ یاوری، کاظم؛ 1393، تأمین مالی نوآوری مبتنی بر نظریه تأمین مالی مرحلهای: مطالعه موردی نظام مالی نوآوری در ایران، فصل نامه علمی-پژوهشی برنامه ریزی و بودجه، جلد 4، 109-146.
انصاری، حجت اله؛ قنبرپور، روناک؛ ایدی، زینب؛ 1400، بررسی نظریه رفتار ترجیحی در تصمیمات تأمین مالی شرکتها در ایران، فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایه گـذاری، جلد 39، 305-322
حسینیان، حسانه؛ حسینی، سیدمحمد؛ حاجامینی، مهدی، 1399، نقش نهاد مالی تخصصی در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در بخش فرهنگ، مطالعه موردی سینمای فرانسه، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 319-342. DOI: https://doi.org/10.22034/jcsc.2020.103410.1846
دانائیفرد، حسن؛ 1389، استراتژیهای نظریهپردازی، تهران، انتشارات سمت.
علینژاد، مهدی؛ تارفی، ستاره؛ 1396، تأثیر توانایی مدیریت بر سیاست تأمین مالی، دانش حسابداری، جلد 29، 159-180.
کریمی، مجتبی؛ 1397، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر اقتصاد سینما در ایران با استفاده از رهیافت اقتصادسنجی و سیستم دینامیکی، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی.
صلواتیان، سیاوش؛ قنبری، سعید؛ نوریمحب، صابر؛ 1398، تأمینمالی جمعی تولیدات بلند سینمایی در ایران؛ موانع، ظرفیتها و الزامات، فصل نامه علمی مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 65-94. DOI: https://doi.org/10.22083/jccs.2019.172924.2737
صلواتیان، سیاوش؛ صبوحی، میثم؛ 1396، زنجیره ارزش در سازمانهای رسانهای: مطالعه موردی صنعت فیلمسازی و شبکههای تلویزیونی، مدیریت رسانه، 55-80.
یاسمی، فاطمه؛ 1398، تأمین مالی در تولید فیلمهای سینمایی، مطالعه تطبیقی روشهای متعارف و نوین در سینمای ایران و هالیوود، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صلواتیان، سیاوش؛ صبوحی، میثم؛ 1396، زنجیره ارزش در سازمانهای رسانهای: مطالعه موردی صنعت فیلمسازی و شبکههای تلویزیونی، مدیریت رسانه، 55-80.
یاسمی، فاطمه؛ 1398، تأمین مالی در تولید فیلمهای سینمایی، مطالعه تطبیقی روشهای متعارف و نوین در سینمای ایران و هالیوود، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |