
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,589,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,857,954 |
نسبت تیپ هنری به گروش پوشاک و بررسی عوامل تأثیرگذار در آن (مطالعۀ موردی: دختران و زنان 20 تا 40 سال شهر تهران در سال 1400-1401) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 17، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 77-98 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.363841.1955 | ||
نویسندگان | ||
مریم نیکروش* 1؛ عباس نامجو2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پوشاک زنان در نقش پدیدهای اجتماعی پس از انقلاب، تغییرات فراوانی پیدا کرد و سبک خیابانی پوشش روزمره تنوع یافت. با توجه به آنکه تیپ هنری یکی از سبکهای رایج پوشش دهههای اخیر و از خردهفرهنگهای شکلدهندۀ فرهنگ ایرانی است، پژوهش حاضر با هدف شناخت تیپ هنری به گروش پوشاک دختران و زنان شهر تهران صورت گرفته و نسبت تیپ هنری به گروش پوشاک و عوامل اثرگذار در آن را بررسی میکند. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعۀ آماری آن شامل دختران و زنان 20 تا 40 سالۀ هنریپوش است. حجم نمونه 123 نفر از بین گروههای هنری و غیرهنری انتخاب شد و جمعآوری دادهها با پرسشنامۀ محققساخته صورت گرفت. براساس یافتهها، رشتۀ تحصیلی و شغل هنری با گروش به تیپ هنری ارتباط دارد. بین تنوع و آزادی در طرح و رنگ، اکسسوریها، جذابیت، بهکارگیری و تلفیق نقوش سنتی، مدرن و دستدوز، ارتباط معنادار وجود دارد. گسترش تبلیغات در شبکههای اجتماعی، افزایش هنرمندان دانشگاهی و غیردانشگاهی، بازاندیشی هویت زنان در جامعۀ ایران با گروش به تیپ هنری ارتباط معناداری دارد. طبق نتایج، تیپ هنری در بین هنرمندان، فراوانی بیشتری دارد. خاستگاه خانوادگی تأثیری در گروش به این سبک ندارد. گروش رشتهها و مشاغل غیرهنری نشان داد تیپ هنری بهعنوان یکی از سبکهای خردهفرهنگ خاص بر سایر افراد جامعه تأثیرگذار است. طیف وسیع طرح، رنگ و مدل بیشترین تأثیر را در گروش به تیپ هنری نشان داد | ||
کلیدواژهها | ||
پوشاک؛ تهران؛ تیپ هنری؛ دختران؛ زنان؛ سبک خیابانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Adamiyan, M., Azimi, M., & Sanati, N. (2012). Sociological analysis of women’s clothing styles. Quarterly Journal of Woman and Society, 3(12), 161-186. https://doi.org/20.1001.1.20088566.1391.3.12.8.8. (In Persian) Artsy Fashion Style Meaning. (2021, January). https://www.depolyrics.com/2021/01/artsy-fashion-style-meaning.html?m=1 (Accessed at 2022, June 5). Azad Armaki, T., & Ghafari, Gh. R. (2002). Generational Attitudes Toward Women in Iran. Woman in Development and Politics, 1(3), 7-24. (In Persian) Chrimes, C. (2019). The dress and the self: how dress styles express identities. In International Foundation of Fashion Technology (IFFTI) (pp. 1-17). Crane, D., & Bovone, L. (2006). Approaches to material culture: The sociology of fashion and clothing. Poetics, 34(6), 319-333. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.10.002 Hamidi, N., & Faraji, M. (2008). Lifestyle and Women`s Clothinc in Tehran, journal of Iranian Cultural Research, 1(1), 65-92. https://doi.org/10.7508/ijcr.2008.01.003 (In Persian) How to Have a Beautiful Artistic Style? (2021, February 26) https://shikupik.com/ (Accessed at 2022, June 14). (In Persian) Iranian Women`s Veil. (2019) https://www.goopi.ir/2019/articles/viww-37065.aspx (Accessed at 2022, October 3). (In Persian) Iranian, Girls have Become greedy. (2018, Agust 18). https://www.ghatre.com/news/ (Accessed at 2022, September 29). (In Persian) Lemon, J. (1990). Fashion and style as non-verbal communication. Sout African Journal for Communicatioan, Theory and Research, 16(2), 19-26. https://:doi.org/10.1080/02500169008537718 Louise, E. (2018). https://www.firstclasswatches.co.uk/blog/2018/05/womens-fashion-styles-artsy/ (Accessed at 2022, June 2). Luvaas, B. (2013). Shooting street style in Indonesia: A photo essay. Clothing Cultures, 1(1), 59-81. http://dx.doi.org/10.1386/cc.1.1.59_1 Mansouri, M. (2021). The causes and degree of tendency towards artistic types among young people and teenagers aged 15 to 25 years. Paper presented at the 1th the first international conference of psychology, social sciences and humanities, Amesterdam, Netherlands. (In Persian) Matin, P. (2004). Persian’s Clothing. Tehran: Cultural Research Bureau Publication. (In Persian) Natural Fiber Clothing. http://instagram.com/2022/5/1/the_raxt?igshid=MzRIODBiNWFIZA== (Accessed at 2022, Agust 9). (In Persian) Neumann, J. L. (2011). Fashioning the self: Performance, identity and difference, (Master of Arts dissertation University of Denver). Electronic Theses and Dissertations. 475. https://digitalcommons.du.edu/etd/475 Rouholamini, M. (2015). The Context of Cultural Studies in Cultural Anthropology and ethonology, 11th edition, Tehran: Attar Publication. (In Persian) Shariati, S., & Ravadrad, A. (2010). Feminization of Art Domain A Sosiological Glance: History asked; the Persent Viewed. Women’s studies (Sociological & Psychological), 8(4), 7- 28. (In Persian) Spring Coat Style for Tehran Girls in Street Fashion. (n.d). https://niksho.com/ (Accessed at 2022, October 10). https://doi.org/10.22051/JWSPS.20108.1382. (In Persian) Street Style Review: A Clothing Style Originathing From the Streets. (2019, septmber 25). https://parchi.ir/2019/09/25/ (Accessed at 2022, June 14). (In Persian) Svendsen, L. (2022). Fashion: A Philosophy (9th Ed.). Translated by: A. Rashidi. Tehran: Meshki Publication. (In Persian) Woodward, S. (2009). The myth of street style. Fashion theory, 13(1), 83-101. https://:doi.org/10.2752/175174109X381355 Yasini, S. R. (2020). The Aesthetic Transformtions of Women’s Clothing and Dress in Iran Within the Value- Oriented Discourse, Cultural Studies & Communication, 16(61), 177-201. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |