
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,641,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,419,037 |
کاربرد نمایش خلاق در آموزش مهارت کلامی به نوجوانان 15-13سال (مطالعهی موردی: مدرسهی پسرانه در شهرستان رباط کریم) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.380839.615924 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین کشاورزجبلی1؛ مهدی حامد سقایان* 2 | ||
11- کارشناسی ارشد بازیگری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه بازیگری و کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نوجوانی دورهدوم زندگی و مهمترین دورانزندگی هرفرد میباشد. نوجوان مایل به برقراری روابط اجتماعی گسترده و تعامل با همسالان خود است اما این تغییرات علاوه بر فشار بر نوجوان با ایجاد تعارض باعث میشوند که او ارتباط مناسب با دوستان، اعضای خانواده و معلمان را از دست بدهد. هدف پژوهش اثبات این فرضیه است که آموزش مهارتکلامی به شیوه نمایشخلاق که،فرآیندی است، هدفمند و بداهه که نقشآفرینان با مشارکت در اجرا بهوسیله بداههپردازی و فاصلهگذاری در کمال سادگی با آفرینش نشانهها زیرنظرمربی به فعالیتمیپردازند، موجب ارتقاء مهارتکلامی در نوجوانان15-13سال میشود. پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی که در طی آن ویژگیها و ابزارهای نمایشخلاق مورد مطالعه قرارگرفتهاست، و با همراهی یک جمع 55 نفره اصلی و 40نفره شاهد متشکل از دو مدرسهی پسرانه مقطع اول متوسطه شهرستان رباطکریم که گروه اصلی تحت آموزش به مدت 12 جلسه و گروه شاهد هیچگونه آموزشی ندیدهاست انجام گرفته است.تاثیرات آموزشها در طی دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامه سنجش مهارتهایارتباطی بارتون به روش تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS به صورت کمی و کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است که نشاندهنده تاثیر آموزش مهارتکلامی به شیوهی نمایشخلاق میتواند بر ارتقاء این مهارت در گروه سنی یادشده میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایشخلاق؛ مهارتهایارتباطی؛ مهارتهای زندگی؛ نوجوان؛ مهارتکلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 |