![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,918 |
تدقیق دو مفهوم «نمونه» و «مورد» و سنجش نسبت آنها با «طراحیپژوهی» در معماری منظر | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 29، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 97-108 اصل مقاله (2.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2024.378582.672989 | ||
نویسندگان | ||
سید امیر هاشمی زادگان* ؛ رضا کسروی | ||
استادیار، گروه معماری منظر، دانشکده معماری دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اصطلاح «نمونهموردی» کاربرد زیادی در معماریمنظر دارد. اما درباره مفهوم این اصطلاح مطالعه قابل توجهی انجام نشده است. تحقیق حاضر بر آن است تا ضمن تدقیق تفاوت دو مفهوم «نمونه» و «مورد»، به عنوان واژگان تشکیلدهنده اصطلاح فوق، ارتباط آنها را با پارادایم «طراحیپژوهی» بسنجد. هدف، کاهش موانع نظری و ضعف اصطلاحشناسی است. راهبرد تحقیق استدلال منطقی است. نخست با مطالعه کتابخانهای، دورههای اصلی که معنای واژهها در بستر آنها بروز مییابد استخراج شده است. دوم، با تحلیل محتوای کیفی این دورانها، تعاریفی برای تشخیص تفاوت اصطلاحات پیشنهاد شده است. سوم با تکمیل پرسشنامه از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، که تحت تعلیم استادان مختلفی در طی تحصیلشان بودهاند، نتایج مرحله دوم بررسی و نهایتا نتیجهگیری شده است. نتایج نشان میدهد بین «نمونه» و «مورد» تفاوت معنایی مهم روششناختی وجود دارد که حداقل میتواند منجر به تفکیک پنج اصطلاح «پیشینهها»، «نمونهموردی»، «نمونه آماری»، «موردِ پژوهشی» و «موردْ پژوهی» گردد ولی این تفاوت معنایی نزد پاسخدهندگان کمرنگ و فاقد وجه بینالاذهانی است. «مطالعه موردها» در مقایسه با «مطالعه نمونهها»، به سبب وجود ظرفیتهای بالا برای مواجهشدن با گوناگونی، پیچیدگی و نامعلومی، توان بیشتری برای ادغام با طراحی پژوهی دارد؛ ولی بخش بسیار اندکی از پاسخدهندگان با مفهوم طراحی پژوهی آشنا هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه؛ مطالعهموردی؛ طراحی پژوهی؛ معماری منظر؛ روششناسی | ||
مراجع | ||
خزاعی، فاطمه؛ خالویی، محبوبه (1395). نمونه قبلی: زمینهساز خلاقیت یا تقلید در طراحی منظر. نشریه منظر، 8(37)، 14-21. https://www.manzar-sj.com/article_47211.html
سلطانی، مهرداد؛ منصوری، سیدامیر و فرزین، احمدعلی (1391). تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. نشریه باغ نظر، 9(21)، 3-12. https://www.bagh-sj.com/article_1698.html
علیپور، لیلا؛ فیضی، محسن؛ محمدمرادی، اصغر و اکرمی، غلامرضا (1395). برداشت صحیح از نمونهها در ایدهپردازی معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 21(3)، 81-90. https://doi.org/10.22059/JFAUP.2016.61104
گروت، لیندا؛ وانگ، دیوید (1391). روشهای تحقیق در معماری (ترجمۀ علیرضا عینیفر). انتشارات دانشگاه تهران. (اثر اصلی منتشرۀ 2013) محمودی، سیدامیرسعید و ذاکری، سیدمحمدحسین (1390). استخراج دانش کاربردی از پیشینهها و تاثیر آن بر خلاقیت در طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 3(47)، 39-50. https://doi.org/20.1001.1.22286020.1390.3.47.4.0
محمودی، سیدامیرسعید و ناریقمی، مسعود (1393). «ارزیابی پس از بهرهبرداری» یک هدف و یک وسیله آموزشی در معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 19(1)، 71-82. https://doi.org/10.22059/JFAUP.2014.55379
-ملکافضلی، علیاصغر (1399). شناسایی و سنجش فنون رایج در «مطالعۀ موردی برای طراحی معماری». نشریه صفه، 30(3)، 25-36. https://doi.org/10.29252/soffeh.30.3.25
-هاشمیزادگان، سیدامیر (1395). مطالعه موردی: پیوند حرفه و دانش در معماری منظر؛ تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا. نشریه منظر، 8(34)، 26-37. https://www.manzar-sj.com/article_16647.html
-هاشمیزادگان، سیدامیر (1397). برداشت صحیح از پیشینههای معماری منظر برای تولید دانش. نشریه منظر، 12(51)، 58-67. https://doi.org/10.22034/manzar.2020.226684.2060
-Armstrong, H. (2000). Design as research: Creative Works and the Design Studio as Scholarly Practice. Architectural Theory Review, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.1080/13264820009478396 -Boano, C. (2017). The ethics of a potential urbanism. Critical encounters between Giorgio Agamben and Architecture. Rutledge. https://doi.org/10.4324/9781315542218 -runs, D., Van den Brink, A., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Advancing landscape architecture research. . In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 11-23). Routledge. -Corner, J. (1990). Origins of Theory. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader (pp. 19-20). University of Pennsylvania press. -Corner, J. (1992). Representation and Landscape. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader (pp. 144-164). University of Pennsylvania press. -Crilly, N. (2019). Creativity and fixation in the real world: A literature review of case study research. Design Studies, 64, 154-168. https://doi.org/10.1016/j.destud.2019.07.002 -Deming, M. E., & Swaffield, S. (2011). Landscape architectural research: inquiry, strategy, design. Wiley press. -Francis, M. (1999). A case study method for landscape architecture. University of California and ASLA foundation. -Girot, C., Freytag, A., Kirchengast, A., & Richter, D. (Eds.) (2013). Topology: Topical thoughts on the contemporary landscape. Jovis. -Groat, L., & Wang, D. (2013). Architectural research methods (2nd ed.). John Wiley & Sons, Inc. -Johansson, R. (2003). Case study methodology. A key note speech at the International Conference “Methodologies in Housing Research”. The Royal Institute of Technology in cooperation with the International Association of People–Environment Studies, Stockholm. https://id.scribd.com/document/131396105/Case-Study-Methodology -Langrish, J. (1993). Case studies as a biological research process. Design Studies, 14(14), 357-364. https://doi.org/10.1016/0142-694X(93)80012-2 -Lenzholzer, S., Duchhart, I., & Van den Brink, A. (2017). The relationship between research and design. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 54-64). Routledge. -Meyer, E. (1997). The expanded filed of landscape Architecture. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader. University of Pennsylvania press. -Sarvimaki, M. (2018). Case study strategties for architects and designers. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315707693 -Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage publications, Inc. -Svengren, L. (1993). Case Study methods in design management research. Design Studies, 14(4), 444-456. https://doi.org/10.1016/0142-694X(93)80017-7 -Swaffield, S. (2002). Theory in landscape architecture: a reader. University of Pennsylvania press. -Swaffield, S. (2017). Case study. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 105-119). Routledge. -Thompson, I. H. (2017). The role of theory. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 37-53). Routledge. -Tobi, H., & Van den Brink, A. (2017). A process approach to research in landscape architecture. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 24-34). Routledge. - Van den Brink, A., Bruns, D., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315396903 -Yin, R. K. (1994). Case study research, Design and methods. Sage Publications, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |