![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,078 |
بررسی تطبیقی طرحوارههای نقش جنسیتی در رمآنهای کاش چیزی نمیماند جز لحظات شیرین اثر ویرژینی گریمالدی و عادت میکنیم اثر زویا پیرزاد | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 2، آبان 1403، صفحه 343-359 اصل مقاله (530.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.352934.2372 | ||
نویسنده | ||
حدیثه السادات موسوی* | ||
گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
این جستار به بررسی طرحوارههای نقش جنسیتی در دو رمان" کاش چیزی نمیماند جز لحظات شیرین" اثر ویرژینی گریمالدی، نویسندهی معاصر فرانسوی و "عادت میکنیم "از زویا پیرزاد، نویسندهی معاصر ایرانی، بر پایه نظریهی طرحوارههای نقش جنسیتی جان استیونز میپردازد. ادبیات، بهویژه رمان، با توجه به اینکه، بیشتر نسل جوان را مخاطب قرار میدهد، نقش بسزایی در شکلگیری طرحوارههای ذهنی نزد مخاطبین خود دارد. این دو نویسنده در آثار خود نمونههای بسیاری از طرحوارههای نقش جنسیتی را در جوامع خود به تصویر کشیدهاند. شخصیتهای اصلی هر دو رمان نقش مادر میانسال را در جوامع خود ایفا میکنند. آنچه پژوهش حاضر را بهعنوان یک ضرورت در ذهن نگارنده مطرح کرده است، بررسی تفاوتها و شباهتهای چالشهای پیشروی زنان و مادران بدون همسر، و شیوهی رویارویی با آنها در این دو فرهنگ است. پرسش اصلی در جستار حاضر این است که پربسامدترین طرحوارههای جنسیتی در این دو رمان چه هستند و آیا این دو نویسنده موفق به درهمشکستن طرحوارههای جنسیتی منفی زنانه - مادرانه شدهاند؟ تحلیل رویدادها، رفتار، گفتمان و زندگی فردی و اجتماعی شخصیتهای دو داستان بر پایه نظریه طرحوارههای نقش جنسیتی استیونز نشان میدهد که گریمالدی، نویسندهی معاصر فرانسوی در این زمینه موفقتر عمل کردهاست. وی توانسته است با حفظ طرحوارههای مثبت زنانه، طرحوارههای منفی را در شخصیت اصلی داستان خود تعدیل و اصلاح کند. پیرزاد اگرچه کوشیده است با نسبت دادن چندی از طرحوارههای فرعی و گاهی سطحی مردانه به شخصیتهای اصلی رمان خود، دست به کلیشه زدایی بزند ولی درنهایت موفق به درهمشکستن طرحوارههای منفی غالب زنانه نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گریمالدی؛ پیرزاد؛ طرحواره نقش جنسیتی؛ استیونز؛ زن؛ مادر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Asadi Farsani, Elham. "Study of female gender stereotypes in the works of Simin Daneshvar based on gender schema theory" 6th National Conference of Literary Criticism and Theory, 2016.
Azimi, Zahra; Sadeghi, Esmaeil . "Examining the Main Components of Traditional and Modern Womens’ Personality in the Works of Zoya Pirzad and Farkhondeh Aghaei". Literary Text Research, 25, 88, 2021, 170-191. doi: 10.22054/ltr.2019.36554.2445
Bekbabayi, Behruz; Rahimi, Musa. "Comparative Analysis of the Zoya Pirzad and Elif Shafak's in the Point of Feministic Views". CLRJ, 2022; 9 (4):131-159.
Gholzom, Zohreh. "A Critical Study of Gender Roles in Ten Selected Young Adult Novels of the 1380-1390 based on John Stephens’ Theory of Gender and Literary Genre". M.A. these university of Shiraz, 18 sep 2013.
Grimaldi, Virginie. Et que ne durent que les moments doux. [کاش چیزی نمی ماند جز لحظات شیرین].Translated by Mehri, Farzaneh. Tehran: Qoqnoos. 1400.
Kahnamouipour, Jaleh; Abdollahi, Akbar. “Dialogism in Two Contemporary Iranian and French Novels: Autumn Is the Last Season of the Year by Nasim Marashi and Three Strong Women by Marie Ndiaye”. Research in contemporary world literature, No.27, 2022, 81-111. Doi: 10.22059/JOR.2020.263895.1735 .
Karmi, Navala. Valizadeh, Monavar. "Examination and analysis of gender patterns in the book Goli and zebra”. Seventh National Conference on Literary Text Research. 2018.
Kazemi, Simin; Navah, Abdalreza. "Survey of Gender stereotypes in Aleahmad's short stories". Sociology of Art and Literature, 6, 1, 2014, 43-63. doi: 10.22059/jsal.2014.53609.
Mosleh, Maliheh. “A Study on The Gender Cliches, Literary Genre and Narrative Discourse in Austrid Lindgern’s Pp Theriology”. Narrative literature, 3 2020; 1 (2):108-130.
Mousavi, H. Letafati, R. Shaïri, H. Safa, P. « Analyse des processus cognitifs de la compréhension du texte dans la langue maternelle et la langue étrangère chez les apprenants iraniens ».PhD thesis, Tarbiat Modares University.2016.
Nejati, Hossein ; Rasoul Balavi; Ali Khezri. "Feminist critic of the novels The daughters of Riyath by Rejaosaneh and we get used to by Zoaya Pirzad". Research in Contemporary World Literature, 26, 1, 2021, 192-215. doi: 10.22059/jor.2019.264609.1739
Pourtaghimiuandoab, Solmaz ; Aghdaie, Toraj . "The Woman and her Social Position in the Field of Family and Society (Based on Zoya Pirzad's Works)". Scientific Quarterly of Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 13, 49, 2021, 303-321. doi: 10.30495/dk.2021.686464
Pirzad, Zoya. Adat Mikonim (We get used to). Tehran: Nashr-e Markaz, 1383.
Khosronezhad, Morteza. In quest for the centre Greats of children’s literature. Tehran: Center for Intellectual Development of Children and Adolescents, 1400. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |