تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,010 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,206 |
خوانش رمان آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز از دیدگاه تاریخگرایی جدید؛ پیپ و ایدهآلهای دورهی ویکتوریا | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 2، آبان 1403، صفحه 551-579 اصل مقاله (861.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.351153.2360 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی صادقی گرمارودی؛ مریم سلطان بیاد* ؛ زهره رامین | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
کودکی دوران مهمی از زندگی همهی انسانهاست و شرایط موجود در دوران کودکی تاثیر بسزایی در آیندهی هر فردی دارد. چارلز دیکنز یکی از نویسندگانی است که با انتخاب کودکان بهعنوان قهرمان بیشتر رمانهایش، بیش از دیگران به مسئلهی کودکی پرداخته است. عصر ویکتوریا، دوران طلایی ادبیات کودکان نامیده میشود؛ اما جامعهی ویکتوریا درمورد کودکان بهطورمتناقضی عمل میکند؛ زیرا دوران کودکی را بهعنوان یک دورهی ضروری در زندگی یک فرد میداند، اما به اکثر کودکان این فرصت را نمیدهد که رشد و انتقال ایمن به بزرگسالی را تجربه کنند. رمان آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز بهطورخاص بینش بزرگی از جامعهی ویکتوریا را ارائه میکند. شخصیتهای کودک دیکنز یا یتیم هستند یا اینکه والدینشان مشخص نیست و رمانهای او مملو از کودکانی است که مورد غفلت یا آزار قرار گرفتهاند. دیکنز تصویری بسیار واضح از دوران کودکی را در رمان خود ترسیم میکند. خواننده میتواند وارد ذهن قهرمان کودک رمان شود و جهان را از چشم یک کودک در عصر ویکتوریا ببیند. نگارنده بر این باور است که دیکنز با انتخاب یک کودک بهعنوان قهرمان رمان خود و با بیان واقعیتها در مورد کودکان، توانسته است ایدهآلهای دروغین ویکتوریایی در مورد کودکان را درهم بشکند. شایان ذکر است که مطالعات در مورد تحلیل رمانهای دیکنز از دیدگاه تاریخ نگاری جدید بسیار محدود انجام شده است و رمان آرزوهای بزرگ بهعنوان رمان کمتر بررسی شده از این دیدگاه انتخاب شده است. در تحلیل ایدهآلهای کودکان تاثیر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دورهی ویکتوریا و نیز شرایط زندگی خود دیکنز در نظر گرفته میشود. از آنجا که رویکرد تاریخ گرایی جدید بر این فرض استوار است که یک متن ادبی را باید محصول زمان، مکان و شرایط آن دانست، رویکردی مناسب برای تحلیل ایدهآلهای کودکان در رمان آرزوهای بزرگ میباشد. دیکنز در این رمان با استفاده از تجربهی خودزیسته و نیز درک درست و منصفانه از شرایط تاریخی واجتماعی حاکم بردورهی ویکتوریا، تصویری واقعی از شرایط کودکان ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمان های ویکتوریایی"؛ تاریخ گرایی جدید"؛ کودکان"؛ آرزوهای بزرگ"؛ "؛ واقعیت " | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Beyad, Marmyam Soltan and Sajjad Gheytasi, Goftemansazi va Monazeate Goftemani dar Delband e Tony Morrison (Discourse Making and Discourse Argument in Tony Morrison’s The Beloved). Tehran University Publication: Tehran, Iran. Research in Contemporary World Literature (Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji), vol. 24, no. 1 (Spring and Summer 2020): 251-268.
Boone, Troy. Youth of Darkest England: Working-Class Children at the Heart of Victorian Empire. New York, Routledge, 2005.
Cain, L. "Dickens, Family, Authorship: Psychoanalytic Perspectives on Kinship and Creativity", Burlington, Ashgate Publishing Company, 2008.
Chesterton, G. K. Criticism and Appreciation of the Works of Charles Dickens. Yorkshire, House of Strauss, 2001.
Coveney, Peter. The Image of Childhood; The Individual and Society: A Study of the Theme in English Literature. Baltimore: Penguin Books, 1967.
Davis, Paul. Critical Companion to Charles Dickens, New York, Facts on File, 2007.
Dickens, Charles. Great Expectations. London, Penguin Books, 2002.
Dutta, Anindita. "Children in Dickens's Novels". International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL) Volume 2, Issue 2, February 2014, pp. 1-4 ISSN 2347-3126 (Online) www.arcjournals.org. Accessed 2 Feb 2020.
Flegel, Monica, Conceptualizing Cruelty to Children in Nineteenth-Century England. Literature, Representation, and the NSPCC, Ashgate, Farnham, 2009.
Foyouzi, Sobhan. “André Gide and Goftemanhaye Ghodrat; Negahi Now be Farayande Afsoonzodayee az Commonizm dar Ketab Bazgasht az Shoravi (André Gide and Power Discourses; A New Look at the Disenchantment of Communism from the Book ‘The Return from the Soviet Union’”). Research in Contemporary World Literature (Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji), Tehran University Publication: Tehran, Iran. vol. 27, no.1 (Spring and Summer 2021): 644-673.
Gavin, Adrienne E. The Child in British Literature: Literary Constructions of Childhood, Medieval to Contemporary. London, Palgrave, 2012.
Grace, R "Charles Dickens's Great Expectations: The Failed Redeemers and Fate of the Orphan” Liberty University, College of General Studies, Master of Arts in English, 2013.
Greenblatt. Stephen. Towards a Poetics of Culture. London, Southern Review, 1987.
Hardy, Barbara. Dickens and Creativity. London. Continuum, 2008.
Harper, George Mc Lean. "The Intimations Ode" from William Wordsworth: His Life, Works, and Influence. Vol. II, London: John Murray, 1916.
Hunt, Peter. An Introduction to Children's Literature. London, Oxford University Press, 1994.
Kincaid, J.R. Child-Loving: The Erotic Child and Victorian Culture. London and New York, Routledge, 1992.
Locke, Richard. The Use of Childhood in Ten Novels. New York, Columbia University Press, 2011.
Mackenzie, N. & Mackenzie, J. Dickens: A Life, Oxford, Oxford University Press, 1979.
Mc. Culloch, Fiona. Children's Literature in Context. London, Continuum International Publishing Group, 2011.
Mohammadi, Alimohammad, “Roykardi Adabi be Hamkoneshiye Goftemani Ensan: Karbordhaye Pazhooheshi and Amooeshi (A Literary Approach to the Interaction of Human Discourse: Educational and Research Functions)”, Research in Contemporary World Literature (Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji), vol. 24, no.1 (Spring and Summer 2020): 123-147.
Morrisson, Peter. Study and Revise for GCSE Great Expectations. London, Hodder Education, 2010.
Nakajima, T. “Pip the hero and Pip the Sinner: A Study of Self–reproach in Great Expectations”, Doshisha University, Kyoto, 1993.
Orwell, George. Fifty Orwell Essays. London, Project Gutenberg, Styled by Limpid Soft. 1945.
Pakarova. Katerina. "The Theme of Childhood in Oliver Twist", Masarky University, Bachelor Thesis, 2014.
Palmer, William J. Dickens and New Historicism. New York, St. Martin's Press, 1998
Phares, Jane. “Natural, Civilized, Citizen: Dickens' Characters and Rousseau's Philosophy” (PhD dissertation) The Graduate School Florida State University, 2009.
Slater, M. Charles Dickens. Yale University Press, London, 2009.
Stephanie, F. "An introduction to Charles Dickens's Great Expectations". London, The Open University Publication, 2004.
Temple, Jennifer Mc. Clinton. Encyclopedia of Themes in Literature. New York, Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 2011.
Veeser, A. The New Historicism, New York, Routledge, 1989.
Victorian Web: Literature, history and Culture in the Victorian age, Http://www.victorianweb.org/misc/ge.html
Watson, Ethan. "Desire in the Bildungsroman: Construction and Pursuit of an Ideal Self Through the Ideal Other", https://digitalworks.union.edu/theses, Union College. 2018.
Werenbery, C. " Pip's Quest for Gentility in Charles Dickens' Great Expectations". Sammara University Press, Sammara, 1995.
Wordsworth, William. Lyrical Ballads. London, Cambridge University Press, 2020.
Zeips, Jack. When Dream Came True: Classical Fairy Tales and Their Tradition. (2nd Edition). London, Routledge, Taylor and Francis Group, 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |