تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,964 |
زن افغان در آیینه ادبیات، خوانش نقد جغرافیایی در هزار خورشید تابان و مدرسهی زیبایی کابل | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 2، آبان 1403، صفحه 673-688 اصل مقاله (425.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.350892.2357 | ||
نویسندگان | ||
صفورا ترک لادانی* ؛ زهره صالح زاده | ||
گروه فرانسه و روسی دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران | ||
چکیده | ||
زنان افغانی در دورههای مختلف شرایط متفاوتی را تجربه کرده وطی دو مرحله حکومت طالبان بر افغانستان، فعالیت و حضور آنان در جامعه به شدت سرکوب شده است. محرومیت از تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی، اسارت در خانه، ازدواجهای اجباری، خشونت در مقابل عدم تمکین وغیره از جمله مشکلاتی است که زنان افغانی با آن دست و پنجه نرم میکنند. به همین دلیل نویسندگان و مدافعین حقوق زنان، با نوشتن رمانها و مقالات، فضای مردسالارانه افغانستان را به تصویر کشیده و با نقل روایتهای واقعی به دفاع از زنان این سرزمین میپردازند. خالد حسینی نویسنده افغان-آمریکایی با رمان معروف خود به نام هزار خورشید تابان سعی در بازنمایی سرگذشت این زنان و فضای مردسالارانه در کشور افغانستان دارد. دبورا رودریگز بهعنوان یک آرایشگر آمریکایی با نوشتن کتاب مدرسهی زیبایی کابل به شرح خاطرات اقامت خود در افغانستان پرداخته است و روایت نقش زنان این سرزمین و رنج و مشقتهایشان را در آیینهی ادبیات به منصهی ظهور میرساند. در این میان نقش مکان و فضا در ایجاد این دو اثر ادبی با بهره گیری از نقد جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است. این پژوهش، با بررسی تصویر «خود» و «دیگری» در دو اثر و نمودهای آن در فضای کشور افغانستان سعی دارد؛ تأثیر مطالعات فرااستعماری در تحلیل نگاه مهاجر و نگاه بومی را مورد بررسی قرار دهد. همچنین چگونگی گذار از توصیف فضای واقعی به فضای خیالی در خصوص زن افغان در ذهن مهاجر غربی و تاثیر آن بر خواننده مورد تحلیل قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
زن افغان؛ نقدجغرافیایی؛ فضا؛ هزار خورشید تابان؛ مدرسهی زیبایی کابل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alboughabish, Abdollah. “Tasvirshenasi-ye digary dar adabiat-e khodi ba takye bar dastan-e khasy-e dar mighat az Jalal-e Al-e Ahamad” [" Another" illustration in his own literature relying on the story of Khassi dar Miqat by Jalal Al Ahmad]. Kavosh name-ye adabiat-e tatbighi (motaleat-e tatbighi adabi-farsi), [Research in comparative literature]. No. 19. (1394/2015). 1-25. -Ashcroft, Bill. Griffiths, Gareth. Tiffin, Helen. Post-Colonial Studies: The Key Concept (New York: Rutledge). (2005). Abassi, Ali. Shakeri, Abd-alrasoul, “Tars-e az zaman nazd-e shakhsiatha-ye revayati mahmoud-e dolat abadi “mored-e motalee jaye khali solouch”,[Fear of “Time” in the Narrative Characters of M. Dolat Abadi “Study Case: Jaye Khali-ye Solouch”], pajouheshname- ye oloum-e ensani [ Human Sciences], No. 57, 181 – 198. Bashiriye, Hossein. Nazaryeha-ye farhang dar gharn-e bistom [The Theories Of Culture In The Twentieth Century], Tehran: moassese-ye farhangi-ye Ayande-ye pouyan-e Tehran. (1379/2000). Bolkhary ghehi, Hassan. “Tasvir-e fazay-e karbala va daraje-ye erjaiat-e an dar se parde-ye ashourayi-e naghashan-e shiei bar mabna-ye naghd-e goghraphiya-yi Bertrand Westphal”, [“Image of Karbala space and its degree of reflection on the three curtains of Shiite painters based on the geographical criticism of Bertran Westphal”]. Faslname-ye elmi-pajouheshi shieshenasi. [A quarterly for Shiite Studies). (1399 /2020). 72-73. Hosseini, khaled. Hezar khorshid-e taban. [A Thousand Splendid Suns]. Tarjome-ye Farzane Zamani. [Translated by Farzane Zamani] Ghom: Arastegan. (1398 /2019). Karimian, Farzane. Hajihasanarezi, Ghazale. “ Jelveha-ye tehran dar dastar va gol-e sorkh: naghd-e goghraphiayi bar payetakht bar asas-e did-e khareji”, [“Tehran's effects in Turban and roses: Geocritism on the Capital based on foreign vision”], Adabiyat-e pajouhesh-e moaser-e jahan. [Research in contemporary world literature]. (1396 /2017). 5-31. Namvarmotlagh, Bahman. “Daramady bar tasvirshenasi, moarrefi-ye yek ravesh-e naghd-e adabi va honary dar adabiat-e tatbighi”, [“Introduction to illustration and Introducing a method of literary and artistic criticism in comparative literature”]. Faslname motaleate adabiyat-e tatbighi. [Journal of comparative literature studies]. No. 12. (1388/2009). 119-138. Roudaut, Jean. Les villes imaginaires dans la littérature française. Paris: Hatier. (1990). Roudriguez, Deboura. Madrese-ye zibayi-e kabol. [Kabul Beauty School]. Tarjome-ye Shohre Miremadi. [Translated by Shohre Miremadi]. Tehran: Entesharat-e negah. (1398 /2019). Said, Edward. Sharghshenasi. [Orientalism]. Tarjome-ye lotfali khanji. [Translated LotfAli khanji]. Tehran: Amirkabir. (1386 /2007). Shahriary, Farideh. Bradaranjamili, Leila. “Bazandishi-ye khodnegareha-ye jang-e zanan-e irani va amrikayi az manzar-e naghd-e goghraphiyayi: Da va ghanoon-e shomare-ye do”, [“Reflection of Iranian and American women's warfare in terms of geographical criticism (Geocritism): Da and law number two "], Nashriye-e adabiyat-e tatbighi (elmi-pajouheshi/ ICS). [Journal of Comparative Literature], (1399 /2020). 234-256. Stedman, Richard. Toward a social psychology of place:predictive behavior from place –based cognitions,attitudes,and ilentity,Environmental Behavior. (2002). 561-581. Westphal, Bertrand. Geocriticism: Real and fictional spaces. New York: Springer. (2011). 99): 123-142. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |