تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,286 |
موقعیت مند بودن انتخاب ابزار ترسیم در فرایند طراحی* | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 71-82 اصل مقاله (969.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2024.365772.672911 | ||
نویسندگان | ||
نوشین کرمی1؛ غلامرضا طلیسچی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی معماری، گروه مهندسی معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2استادیار گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
توسعۀ کاربرد رایانه در حوزۀ طراحی مفهومی، شبهات و در عین حال نگرانی هایی را در مورد حفظ جایگاه مهم دست نگاره در فرایند طراحی به همراه داشته است. هدف تحقیق پاسخ به این پرسش است که کدام یک از دو ابزار دست یا دیجیتال برای مسئله گشایی اوایل طراحی مناسب تر است. با بررسی مطالعات گذشته و تحلیل متون، ابتدا با استفاده از جداول تحلیل محتوای استقرایی، گزاره ها کدگذاری و شباهت های محتوایی مقوله سازی گردید و معیار«قابلیت ارتقای سطوح شناختی ابزار در مرحلۀ طراحی مفهومی» به عنوان معیار مقایسۀ دو ابزار تعیین گردید. سپس با استفاده از جداول تحلیل محتوای قیاسی این نتیجه کلی استنباط گردید که انتخاب نوع ابزار ترسیم در مراحل ابتدای طراحی صرفا وابسته به توانایی ابزار در ارتقای سطوح شناختی (مفهوم سازی و بصری سازی) نیست بلکه مرتبط با شبکه ای از قیود تاثیرگذار بر موقعیت است. بر این اساس طرحواره ای از تاثیر قیود مداخله گر بر موقعیت طراحی و ارتباط آن با سطوح شناخت مطرح شد. این فرضیه پیشنهاد شد که انتخاب ابزار ترسیم در فرایند طراحی تصمیمی هوشمندانه و موقعیت مند است و نمی توان دستورالعمل مطلقی برای انتخاب نوع ابزار مسئله گشایی تجویز نمود. چنین فرضیه ای می تواند رویکرد مطالعات بعدی طراحی پژوهی را جهت دهی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزار طراحی دیجیتال؛ دست نگاره؛ مسئله گشایی اوایل طراحی؛ سطوح شناختی؛ موقعیت مندی | ||
مراجع | ||
١. علی پور، ل. (١٤٠٠). جایگاه رایانه در ایده آفرینی طراحی. صفه، ٣٢(٢)، ٥٧-٧٠.
٢. شریف، حمیدرضا، و عبداله پوررفیعی، نگین. (١٤٠١). نقش نرم افزارهای دست نگاری رایانه ای (CAS) در مرحله ایده پردازی فرایند طراحی. صفه، ٣٢(٩٨ )، ١٩-٣٠.
3. Bernal, M., Haymaker, J. R., & Eastman, C. (2015). On the role of computational support for designers in action. Design Studies, 41, 163-182. DOI:10.1016/j.destud.2015.08.001 4. Bilda, Z., & Demirkan, H. (2003). An insight on designers’ sketching activities in traditional versus digital media. Design studies, 24(1), 27-50. 5. Cross, N. (1999). Natural intelligence in design. Design studies, 20(1), 25-39. 6. Dorst, K. (2004). On the problem of design problems-problem solving and design expertise. Journal of design research, 4(2), 185-196. 7. Dorst, K. (2006). Design problems and design paradoxes. Design issues, 22(3), 4-17. 8. Dawoud, H. M., Al-Samarraie, H., & Zaqout, F. (2015). The role of flow experience and CAD tools in facilitating creative behaviours for architecture design students. International Journal of Technology and Design Education, 25, 541-561. DOI:10.1007/s10798-014-9294-8 9. Ekströmer, P., & Wever, R. (2019). “Ah, I see what you didn’t mean” exploring Computer Aided Design tools for design ideation. The Design Journal, 22(sup1), 1883-1897. DOI:10.1080/14606925.2019.1595031 10. Goldschmidt, G. (2017). Manual sketching: Why is it still relevant?. The active image: architecture and engineering in the age of modeling, 77-97. DOI:10.1007/978-3-319-56466-1_4 11. Goldschmidt, G. (1991). The dialectics of sketching. Creativity research journal, 4(2), 123-143. DOI:10.1080/10400419109534381 12. Goldschmidt, G. (2014). Modeling the role of sketching in design idea generation. In An anthology of theories and models of design, Springer, London, 433-450. DOI:10.1007/978-1-4471-6338-1_21 13. Goldschmidt, G. (2008). Visualization-Sketching is alive and well in this digital age. In Design Processes, IOS Press, 28-43. 14. Goldschmidt, G. (2003). The backtalk of self-generated sketches. Design issues, 19(1), 72-88. 15. Goldschmidt, G. (1994). On visual design thinking: the vis kids of architecture. Design studies, 15(2), 158-174. 16. Goldschmidt, Gabriela. "Visual displays for design: Imagery, analogy and databases of visual images." Visual databases in architecture 1 (1995): 53-74. 17. Kavakli, M., & Gero, J. S. (2001). Sketching as mental imagery processing. Design studies, 22(4), 347-364. 18. Gero, J. S. (1996). Computers and creative design. The global design studio, National University of Singapore, 1-15. 19 . Gero, J. S., & Kannengiesser, U. (2014). The function-behaviour-structure ontology of design. In An anthology of theories and models of design: philosophy, approaches and empirical explorations, London: Springer London, 263-283. DOI:10.1007/978-1-4471-6338-1_13 20. Gero, J. S., & Sudweeks, F. (Eds.). (2012). Artificial Intelligence in Design’96. Springer Science & Business Media. 21. Gero, J. S. (1998). Towards a model of designing which includes its situatedness. Universal Design Theory, Shaker Verlag, Aachen, 47-56. 22. Gero, J. S., & Kannengiesser, U. (2000, June). Towards a situated function-behaviour-structure framework as the basis of a theory of designing. In Workshop on Development and Application of Design Theories in AI in Design Research, Artificial Intelligence in Design’00, Worcester, MA, pp. gk, 1-5. 23. Lawson, B. (2005). How designers think. Routledge. 24. Lawson, B. (2012). What designers know. Routledge. 25. Lorusso, M., Colombo, G., & Rossoni, M. (2020). Conceptual Modeling in Product Design within Virtual Reality Environments: Interaction and Geometry Representation. In CAD'20 Proceeding (pp. 162-166). DOI:10.14733/cadaps.2021.383-398 26. Martens, B., & Brown, A. (Eds.). (2005). Computer Aided Architectural Design Futures 2005: Proceedings of the 11th International CAAD Futures Conference Held at the Vienna University of Technology, Vienna, Austria, on June 20-22, 2005. Springer Science & Business Media. DOI:10.1007/1-4020-3698-1 27. Pena, M. L. C., Carballal, A., Rodríguez-Fernández, N., Santos, I., & Romero, J. (2021). Artificial intelligence applied to conceptual design. A review of its use in architecture. Automation in Construction, 124, 103550. DOI:10.1016/j.autcon.2021.103550 28. Peterson, M. A., Kihlstrom, J. F., Rose, P. M., & Glisky, M. L. (1992). Mental images can be ambiguous: Reconstruals and reference-frame reversals. Memory & Cognition, 20(2), 107-123. 29. Purcell, A. T., & Gero, J. S. (1998). Drawings and the design process: A review of protocol studies in design and other disciplines and related research in cognitive psychology. Design studies, 19(4), 389-430. 30. Robertson, B. F., & Radcliffe, D. F. (2009). Impact of CAD tools on creative problem solving in engineering design. Computer-aided design, 41(3), 136-146. DOI:10.1016/j.cad.2008.06.007 31. Rahimian, F. P., & Ibrahim, R. (2011). Impacts of VR 3D sketching on novice designers’ spatial cognition in collaborative conceptual architectural design. Design Studies, 32(3), 255-291. 32 . Schon, D. A., & Wiggins, G. (1992). Kinds of seeing and their functions in designing. Design studies, 13(2), 135-156. 33. Suwa, M., Gero, J., & Purcell, T. (2000). Unexpected discoveries and S-invention of design requirements: important vehicles for a design process. Design studies, 21(6), 539-567. 34. Suwa, M., & Tversky, B. (1996, April). What architects see in their sketches: Implications for design tools. In Conference Companion on Human Factors in Computing Systems, 191-192. 35. Tang, H. H., Lee, Y. Y., & Gero, J. S. (2011). Comparing collaborative co-located and distributed design processes in digital and traditional sketching environments: A protocol study using the function–behaviour–structure coding scheme. Design Studies, 32(1), 1-29.26. 36. Tang, H. H., & Gero, J. S. (2001). Sketches as affordances of meanings in the design process, 1-12 37. Tversky, B. (1999). What does drawing reveal about thinking. In Visual and spatial reasoning in design. University of Sydney, 1-8. 38. Yu, R., Gu, N., Ostwald, M., & Gero, J. S. (2015). Empirical support for problem–solution coevolution in a parametric design environment. AI EDAM, 29(1), 33-44. DOI:10.1017/S0890060414000316 39. Won, P. H. (2001). The comparison between visual thinking using computer and conventional media in the concept generation stages of design. Automation in construction, 10(3), 319-325. DOI:10.1016/S0926-5805(00)00048-0 40. Yamamoto, Y., & Nakakoji, K. (2005). Interaction design of tools for fostering creativity in the early stages of information design. International Journal of Human-Computer Studies, 63(4-5), 513-535. 41. Alipour, Leyla. (2021). The Role of Computer in Design Ideation. Soffeh, 32(2), 57-70. 10.52547/SOFEH.32.2.57. [IN PERSIAN] 42. Sharif, Hamid Reza, & Rafiei, Negin Abdolahpoor. (2022). The Role of Computer Aided Sketching Software (CAS) in Ideation Stages of Design. Soffeh, 32(98), 19-30. 10.52547/SOFEH.32.3.19. [IN PERSIAN] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |