
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,965 |
مقایسۀ اثربخشی ورزش ایروبیک فشرده، تمرینات ذهنآگاهی و تلفیق ورزش و ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پایۀ چهارم ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 13، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 249-271 اصل مقاله (885.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.370974.644836 | ||
نویسندگان | ||
فرشته محمدی1؛ محمد جوادی پور* 2؛ علی نوری3 | ||
1کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی برنامۀ ورزشی ایروبیک، برنامۀ آموزشی ذهنآگاهی و تلفیق ورزش ایروبیک و آموزش ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پایۀ چهارم ابتدایی بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ چهارم ابتدایی دبستانهای دولتی شهر آمل در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 90 نفر از آنها به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و در چهار گروه برنامۀ ورزشی ایروبیک، آموزش ذهنآگاهی و تلفیق ورزش ایروبیک و ذهنآگاهی و گروه گواه قرار گرفتند (گروههای آزمایش هرکدام 23 نفر و گروه کنترل 21 نفر). سپس 18 جلسۀ آموزشی 30 دقیقهای طراحی و هر دو روز یک بار برگزار شد. برای جمعآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون، از مجموعه آزمون ارزیابی کارکرد اجرایی در پژوهش (FREE) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد تفاوت معناداری در کارکرد اجرایی بازداری در شرکتکنندگان هر سه گروه برنامۀ ورزشی ایروبیک (Eta=0/18)، آموزش ذهنآگاهی (Eta=0/26) و تلفیق ورزش ایروبیک و ذهنآگاهی (Eta=0/29) در مقایسه با گروه گواه وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری در کارکرد اجرایی تغییر در شرکتکنندگان برنامۀ تلفیق ورزش ایروبیک و ذهنآگاهی (Eta=0/56) در مقایسه با گروه گواه دیده میشود (0/05≥P). با وجود این، شرکتکنندگان در گروه تلفیق ورزش ایروبیک و ذهنآگاهی، عملکرد بهتری از دو گروه آموزشی دیگر داشتند. این نتایج نشان میدهد ترکیب آموزش ذهنآگاهی و ورزش ایروبیک میتواند راهبردی مؤثر برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پایۀ چهارم ابتدایی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تلفیق ورزش و ذهنآگاهی؛ تمرینات ورزشی؛ ذهنآگاهی؛ شبهآزمایشیشبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه؛ کارکردهای اجرایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References Adams, A. B. (2015). Developing Executive Functions through Mindfulness Training in School-Aged Children. Doctor of Psychology (PsyD). Psychology. College of Osteopathic Medicine. Philadelphia. USA. https://digitalcommons.pcom.edu/psychology_dissertations/330 Alderman, B. L., Olson, R. L., Brush, C. J., & Shors, T. J. (2016). MAP training: combining meditation and aerobic exercise reduces depression and rumination while enhancing synchronized brain activity. Translational psychiatry, 6(2), e726-e726. https://doi.org/10.1038/tp.2015.225 Arnsten, A., & Li, B. (2005). Neurobiology of executive functions: catecholamine influences on prefrontal cortical functions. Biological Psychiatry, 57(11), 1377-1384. 57, 1377–1384. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2004.08.019 Baggetta, P., & Alexander, P. A. (2016). Conceptualization and operationalization of executive function. Mind, Brain and Education, 10, 10–33. https://doi.org/10.1111/mbe.12100 Baranski, M.F.S. (2021). No state effects of brief mindfulness meditation on the executive functions of inhibition, shifting, and updating. Journal of Cognitive Enhancement, 5, 311–329. https://doi.org/10.1007/s41465-020-00198-w Bigelow, H., Gottlieb, M. D., Ogrodnik, M., Graham, J. D., & Fenesi, B. (2021). The differential impact of acute exercise and mindfulness meditation on executive functioning and psycho-emotional well-being in children and youth with ADHD. Frontiers in Psychology, 12, 660845. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.660845 Contreras-Osorio, F., Guzmán-Guzmán, I. P., Cerda-Vega, E., Chirosa-Ríos, L., Ramírez-Campillo, R., & Campos-Jara, C. (2022). Effects of the type of sports practice on the executive functions of schoolchildren. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 3886. https://doi.org/10.3390/ijerph19073886 Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. Guilford Publications. Demmin, D. L., Silverstein, S. M., & Shors, T. J. (2022). Mental and physical training with meditation and aerobic exercise improved mental health and well-being in teachers during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Human Neuroscience, 16, 847301. https://doi.org/10.3389/fnhum.2022.847301 Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750 Dong, M., Li, Y., & Zhang, Y. (2023). The effect of mindfulness training on executive function in youth with depression. Acta Psychologica, 235, 103888. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.103888 Flook, L., Smalley, S. L., Kitil, M. J., Galla, B. M., Kaiser-Greenland, S., Locke, J., ... & Kasari, C. (2010). Effects of mindful awareness practices on executive functions in elementary school children. Journal of Applied School Psychology, 26(1), 70-95. https://doi.org/10.1080/15377900903379125 Flook, L., Goldberg, S. B., Pinger, L., & Davidson, R. J. (2015). Promoting prosocial behavior and self-regulatory skills in preschool children through a mindfulness-based kindness curriculum. Developmental Psychology, 51(1), 44–51. https://psycnet.apa.org/buy/2014-48298-001 Friedman, N. P., & Miyake, A. (2017). Unity and diversity of executive functions: Individual differences as a window on cognitive structure. Cortex, 86, 186–204. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2016.04.023 Hodgins, H. S., & Adair, K. C. (2010). Attentional processes and meditation. Consciousness and Cognition, 19(4), 872-878. https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.04.002 Hölzel, B. K., Lazar, S. W., Gard, T., Schuman-Olivier, Z., Vago, D. R., & Ott, U. (2011). How does mindfulness meditation work? Proposing mechanisms of action from a conceptual and neural perspective. Perspectives on Psychological Science, 6(6), 537–559. https://doi.org/10.1177/1745691611419671 Kang, Y., Gruber, J., & Gray, J, R. (2013). Mindfulness and de-automatization. Emotion Review, 5(2), 192–201 https://doi.org/10.1177/1754073912451629 Lenze, E. J., Voegtle, M., Miller, J. P., Ances, B. M., Balota, D. A., Barch, D., ... & Wetherell, J. L. (2022). Effects of mindfulness training and exercise on cognitive function in older adults: A randomized clinical trial. JAMA, 328(22). 2218–2229. https://doi.org/10.1001/jama.2022.21680 Levin, O., Netz, Y., & Ziv, G. (2021). Behavioral and neurophysiological aspects of inhibition—the effects of acute cardiovascular exercise. Journal of Clinical Medicine, 10(2), 282. https://doi.org/10.3390/jcm10020282 Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive psychology, 41(1), 49-100. https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734 Müller, C., Dubiel, D., Kremeti, E., Lieb, M., Streicher, E., Siakir Oglou, N., ... & Karbach, J. (2021). Effects of a single physical or mindfulness intervention on mood, attention, and executive functions: Results from two randomized controlled studies in university classes. Mindfulness, 12, 1282-1293. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01601-z Ritter, A., & Alvarez, I. (2020). Mindfulness and executive functions: Making the case for elementary school practice. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(1), 544–553. https://doi.org/10.3390/ejihpe10010039. Shors, T. J., Olson, R. L., Bates, M. E., Selby, E. A., & Alderman, B. L. (2014). Mental and Physical (MAP) Training: a neurogenesis-inspired intervention that enhances health in humans. Neurobiology of Learning and Memory, 115, 3–9. https://doi.org/10.1016/j.nlm.2014.08.012 Stein, M., Auerswald, M., & Ebersbach, M. (2017). Relationships between motor and executive functions and the effect of an acute coordinative intervention on executive functions in kindergartners. Frontiers in Psychology, 8, 859. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00859 Tang, Y., Hölzel, B. K., & Posner, M. I. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, 16, 213–225. https://doi.org/10.1038/nrn3916 Torre, E., Auster-Gussman, L. A., Welch, W., Solk, P., Murphy, K., Whitaker, M., ... & Phillips, S. M. (2023). Effects of acute aerobic exercise, mindfulness training and combined mindfulness and exercise on cognitive performance. American Journal of Lifestyle Medicine, 15598276221150152. https://doi.org/10.1177/15598276221150152 Vieth, E., & von Stockhausen, L. (2023). Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experiments. Acta Psychologica, 239, 104006. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104006 Wen, C. T., Chu, C. L., Chen, H. C., Chueh, T. Y., Lin, C. C., Wu, S. Y., ... & Hung, T. M. (2023). Effects of acute slackline exercise on executive function in college students. Frontiers in Psychology, 14, 1092804. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1092804 Wenk-Sormaz, H. (2005). Meditation can reduce habitual responding. Alternative Therapies in Health and Medicine, 11(2), 42–58. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15819448/ Xiong, J., Ye, M., Wang, L., & Zheng, G. (2021). Effects of physical exercise on executive function in cognitively healthy older adults: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials: Physical exercise for executive function. International journal of nursing studies, 114, 103810. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103810 Zanini, G. A., Miranda, M. C., Cogo-Moreira, H., Nouri, A., Fernández, A. L., & Pompéia, S. (2021). An adaptable, open-access test battery to study the fractionation of executive-functions in diverse populations. Frontiers in psychology, 12, 627219. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.627219 Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition:Evidence of brief mental training.Consciousness and Cognition, 19(2), 597–605. https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.03.014 Zhang, M., Garnier, H., Qian, G., & Li, S. (2023). Effect of 11weeks of physical exercise on physical fitness and executive functions in children. C | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |