
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,894,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,694 |
واکاوی معنای تمهیدات سینمایی با رویکرد آزمایشگاهی: معرفی مدل طیف معنایی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 30، شماره 2، تیر 1404، صفحه 71-81 اصل مقاله (742.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.381119.615925 | ||
نویسندگان | ||
سهیل سراجی* 1؛ مصطفی گودرزی2 | ||
1دانشجویدکتریپژوهشهنر،گروهمطالعاتعالیهنر،دانشکدههنرهایتجسمی،دانشکدگانهنرهایزیبا،دانشگاهتهران،تهران،ایران. | ||
2استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با اینکه پژوهشهای آزمایشگاهی و مبتنی بر دادههای کمی در مطالعات سینما کمتر شناخته شدهاند، اما این رویکردها بهسرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند. این مقاله نیز با همین رویکرد، مدل طیف معنایی را بهعنوان جایگزینی برای روشهای قطعی و مرزبندیشدۀ فعلی در توضیح معنای تمهیدات سینمایی معرفی میکند. فرضیۀ این پژوهش بیان میکند که نسبت دادن یک معنای مشخص به هر تمهید سینمایی در چهارچوبی قطعی و مرزبندیشده، روشی ناقص برای تبیین معنای تمهیدات است. در عوض، مدل طیف معنایی بهعنوان روشی جامعتر و دقیقتر پیشنهاد میشود که در آن چند معنا با وزنهای متفاوت برای هر تمهید در نظر گرفته میشود. برای آزمون این فرضیه، هفده تمهید سینمایی از دو کتاب داستانگویی سینمایی و دکوپاژهای مرجع 3 انتخاب شده و معنای هریک از آنها در قالب پرسشنامهای چهارگزینهای از مخاطبان پرسیده شد. سوالات به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول براساس روش فعلی و گروه دوم با استفاده از مدل طیف معنایی طراحی شدند. 69 نفر در این آزمایش شرکت کردند و نتایج نشان داد که مدل طیف معنایی توانسته گرایش مخاطبان را به گزینۀ منطبق با تمهید 33 درصد افزیش دهد. این نتایج نشان میدهد که مدل طیف معنایی قادر به پر کردن خلأ موجود در روشهای فعلی برای تبیین معنای تمهیدات سینمایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمهیدات سینمایی؛ مطالعات آزمایشگاهی سینما؛ روش کمی در سینما؛ طیف معنایی | ||
مراجع | ||
بوردول، دیوید.، و تامپسون، کریستین. (1402). هنر سینما (چاپ بیست و یکم (فتاح محمدی، مترجم). نشر مرکز. (چاپ اثر اصلی 2013) بلاک، بروس. (1399). داستانگویی بصری (الهام کشاورزی، مترجم). ساقی. (چاپ اثر اصلی 2007)
کنورتی، کریستوفر. (1396). دکوپاژهای مرجع 3 (محمد ارژنگ، مترجم). چتر فیروزه. (چاپ اثر اصلی 2013)
مککوایل، دنیس. (1387). مخاطبشناسی (مهدی منتظرالقائم، مترجم). دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها (مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها). (چاپ اثر اصلی 1997)
ون سیجل، جنیفر. (1395). داستانگویی سینمایی (محمد ارژنگ، مترجم). آوند دانش. (چاپ اثر اصلی 2005)
Barratt, D., & Rédei, A.C., & Innes-Ker, Å., & van de Weijer, J. (2016). Does the Kuleshov effect really exist? Revisiting a classic film experiment on facial expressions and emotional contexts. Perception, (45)8, 847-874. DOI: 10.1177/0301006616638595 Bio. (n.d.). Cinematic storytelling: Story consulting and seminars of Jennifer Van Sijll. http://www.cinematicstorytelling.com/bio.html Biography. (n.d.). Christopher Kenworthy art. https://christopherkenworthyart.com Block, B. (2020). The visual story: Creating the structure of film, tv, and digital media [Dastan-gouei basari] (Elham Keshavarzi, Trans.). Saghi. (original work published 2013) (In Persian) Bordwell, D. (2006). The way hollywood tells it: Story and style in modern movies. University of California Press. Bordwell, D., & Thompson, K. (2013). Film art: An introduction (10th ed.). McGraw-Hill Education. Bordwell, D., & Thompson, K. (2023). Film art: An introduction [Honar-E sinama] (Fattah Mohammadi, Trans.) Nashr-e markaz. (original work published 2013) (In Persian) Cambridge dictionary. (2024). Spectrum. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/spectrum Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications. Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods Research. SAGE Publications. Cores Sarría, L., & Heimann, K. (2015, June 17-20). The influence of camera angle in film narratives [Conference presentation]. Society for the Cognitive Study of the Moving Image, London, UK. DOI: 10.13140/RG.2.2.23950.69444 De Vany, A. S., & Eckert, R. D., & Meyers, C. J., & O’Hara, D. J., & Scott, R. C. (1969). A property system for Market Allocation of the electromagnetic spectrum: A legal-economic-engineering study. Stanford Law Review, (21)6, 1499–1561. DOI: 10.1177/1329878X9407400114 Kuleshov, Lev. Kuleshov on Film: Writings by Lev Kuleshov. Berkeley: University of California Press, 1974 Kuleshov, Lev. Kuleshov on Film: Writings by Lev Kuleshov. Berkeley: University of California Press, 1974 Kuleshov, Lev. Kuleshov on Film: Writings by Lev Kuleshov. Berkeley: University of California Press, 1974 Kuleshov, Lev. Kuleshov on Film: Writings by Lev Kuleshov. Berkeley: University of California Press, 1974 Ewerth, R., & Mühling, M., & Stadelmann, T., & Gllavata, J., & Grauer, M., & Freisleben, B. (2009). Videana: A software toolkit for scientific film studies. In: Michael Ross, Manfred Grauer, Bernd Freisleben (Eds.). Digital Tools in Media Studies: Analysis and Research, An Overview (pp. 101—116). Bielefeld: Transcript Verlag. DOI: 10.14361/9783839410233-008. Hoyt, E., & Ponto, K., & Roy, C. (2014). Visualizing and analyzing the hollywood screenplay with ScripThreads. Digital Humanities Quarterly, (8)4, Retrieved from https://digitalhumanities.org/dhq/vol/8/4/000190/000190.html Kenworthy, C. (2013). Master shots. Volume 3, The director’s vision: 100 setups, scenes, and moves for your breakthrough movie. Michael Wiese Productions. Kenworthy, C. (2017). Master shots. Volume 3, The director’s vision: 100 setups, scenes, and moves for your breakthrough movie [Decopaj-ha-ye marja’ 3] (Mohammad Arjang, Trans.). Chatr-e firouzeh. (original work published 2013) (In Persian) Kuleshov, L. (1974). Kuleshov on film: Writings of Lev Kuleshov. University of California press. Longman dictionary. (n.d.). spectrum | meaning of spectrum in Longman Dictionary of Contemporary English | LDOCE. https://www.ldoceonline.com/dictionary/spectrum MCQuail, D. (2008). Audience analysis [Mokhatab-shenasi] (Mehdi Montazer Ghaem, Trans.). Markaz-e motalea’t va tahghighat-e resaneh-ha. (original work published 1997) (In Persian) Mobbs, D., & Weiskopf, N., & Lau, H.C., & Featherstone, E., & Dolan, R.J., & Frith, C.D. (2006). The Kuleshov effect: The influence of contextual framing on emotional attributions. Soc Cogn Affect Neurosci, (1)2, 95-106. DOI: 10.1093/scan/nsl014 Prince, S., & Hensley, W. E. (1992). The Kuleshov effect: Recreating the classic experiment. Cinema Journal, (31)2, 59–75. Salt, B. (1974) Statistical style analysis of motion pictures. Film Quarterly, (28)1, 13–22. Tarvainen, J., & Westman, S., & Oittinen, P. (2015) The way films feel: Aesthetic features and mood in film. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, (9)3, 254-266. DOI:10.1037/a0039432 The Editors of Encyclopaedia Britannica. (2024, August 26). Spectrum | Definition, Examples, & Facts. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/science/spectrum Van Sijll, J. (2016) Cinematic storytelling: The 100 most powerful film conventions every filmmaker must know [Dastan-gouei sinamaei] (Mohammad Arjang, Trans.). Avand-e danesh. (original work published 2005) (In Persian) Wilber, K. (1975). Psychologia perennis: The spectrum of consciousness. Journal of Transpersonal Psychology, (7)2, 105-132. Wrench, J. S., & Thomas-Maddox, C., & Richmond, V. P., & McCroskey, J. C. (2019). Quantitative research methods for communication: A hands-on approach. (4th ed.). Oxford press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |