گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،:ایران.
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر هویت، شناخت و تحصیلات معلم بر فرآیند ارزیابی پویای دانشجویان زبان انگلیسی است. بنابراین، این مطالعه از نظر هدف جز تحقیقات توسعهای و از لحاظ شیوهی گردآوری یافتهها با رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی مبتنی بر مدل شش مرحلهای روبرتس (2009) انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی مقالات معتبر علمی مرتبط با موضوع در بازه زمانی (2023-2000) میباشد که در پایگاههای تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شدهاند. از بین این مطالعات پس از چند مرحله غربالگری با شاخصهای بررسی عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت پژوهش و معیار مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP)، 25 منبع به صورت هدفمند انتخاب گردید. دادهها از طریق فرم چک لیست محقق ساخته و روش تحلیل مضمون در محیط نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافتهها از طریق چهار معیار لینکن و گوبا (1985)، خودبازبینی محقق، توافق بین دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، 130 مضمون پایه به عنوان نشانگرها و 27 مضمون سازماندهنده به عنوان مؤلفهها شناخته شدهاند. با توجه به یافتههای پژوهش معلمان باید به طور کامل با هویت حرفهای خود آشنا باشند و از این اطلاعات در فرآیند ارزیابی استفاده کنند. همچنین، معلمان با شناخت کامل از ماموریت و اهداف حرفهای خود و نیز درک بهتر از نیازها و تواناییهای دانشآموزان و تقویت مهارتهای تدریس و تواناییهای آموزشی، برنامههای آموزشی را بهبود بخشیده و از این طریق بهبود ارزیابی پویای زبانآموزان را تسهیل کنند.
بیرجندی، صمد، و نجفی صارم، سعید. (1391). ارزیابی پویا (DA): تحولی از روندهای فعلی در آزمون و ارزیابی زبان. نظریه و عمل در مطالعات زبان، 2 (4)، 747-753.
کاظمی، نادر. (1397). تأثیر ارزیابی پویا در مقابل تشخیصی بر توانایی گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
نفرزاده نفری، ف.(1395). تأثیر بازخورد خودتنظیمی در ارزیابیهای جمعی، تکوینی و پویا بر درک شنیداری زبانآموزان متوسطه زبان انگلیسی. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
Ardin, M. (2018). The effect of diagnostic assessment vs. dynamic assessment on EFL learners’ descriptive and narrative writing. Unpublished MA Thesis, Islamic Azad University, Karaj, Iran.