
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,180,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,009,784 |
اثر مداخله فعالیت بدنی مدرسه محور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانش آموزان پسر دبستانی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.377628.1781 | ||
نویسندگان | ||
روح اله محمدی میرزائی* 1؛ مجید محمدی2 | ||
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-14665 | ||
2دانشجو پسا دکتری گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان. | ||
چکیده | ||
مقدمه: کاهش سطح فعالیت بدنی در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی به یک نگرانی قابلتوجه برای سلامت عمومی تبدیلشده است. مایل روزانه یک مداخله مبتکرانه مبتنی بر مدرسه است که بهطور مثبت بر نشانگرهای سلامت کودکان تأثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثر مداخله فعالیت بدنی مدرسه محور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانش آموزان پسر دبستانی بود. روش پژوهش: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر شهر نورآباد با دامنه سنی 8 تا 10 سال بود که تعداد 200 نفر (100 نفر گروه تجربی، 100 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و انجام آزمونهای سواد بدنی (CAPL-2) و تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی (Peds QL) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت دو ماه بهصورت سه جلسه در هفته در برنامه مایل روزانه شرکت کردند و گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تی زوجی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد مداخله مایل روزانه اثر معناداری بر سواد بدنی (001/0=P) ، فعالیت بدنی روزانه (001/0=P)، شایستگی جسمانی (001/0=P)، انگیزش و اعتمادبهنفس (001/0=P)، دانش و درک (001/0=P) و همچنین کیفیت زندگی (001/0=P)، عملکرد جسمانی (001/0=P)، عملکرد عاطفی (001/0=P)، عملکرد اجتماعی (001/0=P) و عملکرد تحصیلی (001/0=P)شرکتکنندگان دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود برای جلوگیری از ترک فعالیت بدنی و تکامل مناسب سطح سواد بدنی و کیفیت زندگی کودکان از مداخله مایل روزانه در سطح مدارس کشور استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد بدنی؛ کیفیت زندگی؛ کودکان دبستانی؛ مداخلات مبتنی بر مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |