
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,182,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,888 |
بررسی مکانیزمهای اجرای جسمانی، مشاهده عمل و تمرین ذهنی با استفاده از دستکاری بازخورد: مطالعه کینماتیکی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1403 اصل مقاله (721.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.379355.1791 | ||
نویسندگان | ||
داود فاضلی* 1؛ حسین تقی زاده2؛ سیده فاطمه جباری3؛ لیلا قوهستانی4 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. . | ||
2گروه علوم ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران. | ||
3گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران . | ||
4گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف پژوهش حاضر آن بود که با دستکاری مستقیم بازخورد در حالت اجرای جسمانی و مشاهده عمل به این موضوع بپردازد که آیا بازخورد به عنوان یک متغیر توجیه کننده برای تاثیرات متفاوت تمرین جسمانی، مشاهدهای و تصویرسازی عمل میکند و یا خیر؟ روش پژوهش: در این پژوهش 60 نفر دانشجوی راست دست شرکت داشتند که به صورت تصادفی به شش گروه به صورت زیر تقسیمبندی شدند: جسمانی، مشاهدهای، ذهنی، جسمانی بدون بازخورد، مشاهدهای بدون بازخورد و کنترل. افراد به مدت یک روز (9 بلوک 18 کوششی) به تمرین ضربه گلف پرداختند. گروههای تمرینی بر اساس گروهبندی ذکر شده به صورت جسمانی، مشاهدهای و یا تصویرسازی تکلیف را تمرین کردند. گروههای جسمانی بدون بازخورد و مشاهدهای بدون بازخورد از مشاهده نقطه توقف توپ منع شدند. دقت ضربه افراد و تعداد درجات آزادی دینامیک به عنوان متغیر اجرا مورد سنجش قرار گرفتند. در متغیر دقت حرکت نشان داده شد که حذف بازخورد در تمرین جسمانی و تمرین مشاهدهای سطح عملکرد را در حد تمرین ذهنی کاهش میدهد. با این حال در تعداد درجات آزادی دینامیک نشان داده شد که تصویرسازی حرکتی با گروههای بدون بازخورد تفاوت معنیداری دارد و حذف بازخورد در این دو حالت موجب مشابهت با تمرین ذهنی نشد. این نتایج بر اساس مکانیزمهای زیربنایی متفاوت توجیه شدند. استدلال شد که تمرین جسمی یک تمرین ادراک محور است و تمرین ذهنی یک تمرین مبتنی بر شناخت است که بر بازنمایی حافظهای برای تولید حرکت تکیه دارد. در مقابل تمرین مشاهدهای یک فرایند دو سویه ادراکی شناختی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد؛ بازنمایی ذهنی؛ یادگیری مشاهدهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |