
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,588,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,857,664 |
بررسی و تحلیل کهنالگوی مادر مثالی در اشعار سیمین بهبهانی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 1-20 اصل مقاله (660.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.355210.1893 | ||
نویسندگان | ||
قدرت الله علیرضایی1؛ غلامرضا سالمیان* 2؛ فاطمه کلاهچیان3 | ||
1دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
یونگ، روانپزشک سوئیسی، در روانشناسی تحلیلی خود کهنالگوهای بسیاری را مطرح کرده است که میتوانند معیارها و ملاکهای مفیدی در سنجش، بررسی و تحلیل آثار ادبی در نقد روانشناختی باشند. تمرکز یونگ بر روی کهنالگوها بوده است. یکی از مهمترین و حیاتیترین این کهنالگوها، کهنالگوی «مادر مثالی» است که تصویری ذهنی و جهانشمول در شخصیت و فردیّت بشر است و به دو صورت مثبت و منفی جلوه میکند. سیمین بهبهانی از جمله شاعران معاصر ادبیات فارسی است که نمودهای مادر مثالی در اشعار او بازتاب داشتهاست. پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر جزئیات مد نظر یونگ انجام گرفته است، به دنبال کشف نمودهای کهنالگویی مادر مثالی در مفاهیم و سازههای شعری سیمین بهبهانی و شناسایی نمودهای مثبت و منفی آن با نگرش نقد اسطورهای-روانشناختی است. نتایج پژوهش نشان از بازتاب 60 درصدی نمود مثبت و 40 درصدی نمود منفی مادر مثالی در شعر سیمین بهبهانی دارد؛ بهگونهای که در شکل مثبت به ترتیب بسامد، همذاتپنداری با گیاهان، مادر زمینی، زایش و پرورش، شوق و شفقت، فصل بهار، آفتاب و وطن بیشترین نمود را دارند و در بعد منفی بیشترین بسامد مربوط به فصلهای منفی (تابستان، پاییز و زمستان)، مرگاندیشی، شب، مرداب، زمین سترون و شهر است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر معاصر؛ سیمین بهبهانی؛ یونگ؛ کهنالگو؛ مادرمثالی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abedi, K. (2001). Despite the closed windows: contemporary women's poetry. Tehran: Nader Book Publishing. (In Persian) Aghahossini, H., & Khosravi, A. (2010). Symbol and its status in persian rhetoric. Journal of Boostan-e Adab, 2(2), 1-30. (In Persian) Bahrami Rahnama, Kh., & Tavousi, M. (2015). Archetypal critique of banu goshasp nama. Journal of Mytho-Mystic Literature, 11(40), 135-164. (In Persian) Behbahani, S. (2016). Collection of poems. Tehran: Negah. (In Persian) Chevalier, J., & Gerbran, A. (2001-2006). Dictionnaire das symboles. Vol. 2-4. Translated by: S. Fazayeli. Tehran: Jeyhun. (In Persian) Duboucourt, M. (1998). Les symboles vivants. Translated by: J. Sattari. Tehran: Markaz. (In Persian) Eliyadeh, M. (1983). Myths perspectives. Translated by: J. Sattari. Tehran: Qomes. (In Persian) Ershad, M. R. (2003). The Story of myth (Conversation with Hora Yavari). Tehran: Hermess. (In Persian) Foroozandeh, M., & Sourani, Z. (2010). A Srvey of archetypes in akhavan sales’s poetry. Peik Noor Specialized Quarterly of Persian Language and Literature, 1(2), 112-131. (In Persian) Green, W., & Liber, E. (2001). Basics of literary criticism. Translated by: F. Taheri. Tehran: Niloufar. (In Persian) Gurin, W. L., Leber, E. G., Willingham, J. R., & Morgan, L. (1991). A Guide to literary criticism approaches. Translated by: Z. Mihankhah. Tehran: Ettela’at. (In Persian) Hamed Saghaian, M., & Sahaf Moghadam, M. (2021). A Study of representations of the mother archetype in the play “sky horses rain ashes” based on Jung’s theories. Journal of Women in Culture and Art, 13(2), 413–435. (In Persian) doi: 10.22059/jwica.2021.323692.1594 Johnson, R. A. (2016). Lying with the heavenly woman: understanding and integrating the feminine archetypes in mens lives. Translated by: T. Banisadr. Tehran: Lyousa. (In Persian) Jones, E., Mart Ruber, O., Manuyi, V., & Abraham, C. (1988). Metaphor and exemplar in Psychoanalysis. Translated by: J. Sattari. Tehran: Toos. (In Persian) Jung, C. G. (1989). Man and his symbols Translated by: M. Soltanieh. Tehran: Jami. (In Persian) Jung, C. G. (1999). Four archetypes: mother, rebirth, spirit, trickster (1st Ed.). Translated by: P. Faramarzi. Mashhad: Astan Qods Razavi. (In Persian) Kamali Baniani, M. R., & Tawhidifar, N. (2013). Archetype of animus jung in the novel of souvashoon. Quarterly Journal of Comparative Literary Studies, 7(25), 73-93. (In Persian) Mahmoudi, M., & Jamshidi, R. (2017). Reflections of the old mother’s archetypes in forough farrokhzad’s poetry. Journal of Lyrical Literature Researches, 50(28), 153-168. (In Persian). Doi: 10.22111/JLLR.2018.3734. Mirshekarabi, M., & Hasanzadeh, A. (2003). Women and culture. Tehran: Ney. (In Persian) Mola Ebrahimi, E., Velayati, S., Bayazed, T., & Janadeleh, H. (2017). Manifestation of “an example mom” archetype, in maternal poetry of muhammad al qaisi. Journal of Women in Culture and Art, 10(1), 133–155. (In Persian) doi: 10.22059/jwica.2018.257087.1063 Odajnyk, V. W. (2000). Jung and politics: The political and social ideas of C.G. Jung. Translated by: A. Tayyeb. Tehran: Nashr-e Now. (In Persian) Poladi, M., Hemati, A. H., & Ghodousi, K. (2018). A comparative study of the anima and animus archetype in the poems of simin behbahani and ghadat al-seman. Comparative Literature Review, 7(26), 1-20. (In Persian) Salmaninejad Mehrabadi, S., Seif, A., & Mousavand, N. (2013). Analyzing the whiteness and howeness of appearance of ancient model’s anima and animus in tahereh saffarzadeh’s poems. Journal of Women in Culture and Art, 4(1), 107–126. (In Persian) doi: 10.22059/jwica.2012.24396. Sarfi, M. R., Madbberi, M., & Alinejad, M. (2017). Investigation of animusical effects in the poems of forough farrokhzad, simin behbahani, tahereh safarzadeh. Ghanaian Studies in Language and Literature, 6(20), 31-42. (In Persian) Sattari, J. (1987). Majnoun’s love states. Tehran: Tous. (In Persian) Shakibi Momtaz, N. (2022). Archetypal decoding of nezami’s haft peikar according to bahram’s travel to gain “great mother”. Literary Text Research, 26(91), 315-341. (In Persian) doi: 10.22054/ltr.2020.18097.1716. Warner, R. (2008). Encyclopedia of world mythology. Translated by: A. Esmaeelpour. Tehran: Ostoure. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |