![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,772 |
«روان تاریخ»: ملاحظات روش شناختی و امکان های تأملی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 7-28 اصل مقاله (771.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2024.369479.1926 | ||
نویسندگان | ||
هادی آقاجانزاده* 1؛ ابوعلی وداد هیر1؛ روح اله نصرتی2 | ||
1گروه انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تاریخ، انسانشناسی و روانکاوی، سه قلمرو دانش اند که در طی دهه های گذشته، به شیوه های گوناگونی با یکدیگر روبرو شده اند. مواجهه آنها با یکدیگر، گرچه در مواردی هم افزایانه بوده است، اما در عین حال ابهامات و پیچیدگی های بسیاری به وجود آورده است. در این مقاله، یکی از دیرپاترین و بحث انگیزترین نمودهای هم پیوندی این سه را که با نام «روان تاریخ» شناخته می شود مورد مطالعه قرار می دهیم. در ابتدا به الگوهای فرویدی مواجهه با امر تاریخی می پردازیم و سپس تعدیل ها و بازاندیشی های معرفت شناختی و روش شناختی را که به ظهور روان تاریخ یاری رسانده اند مطالعه می کنیم. علاوه بر این، موانع تثبیت روان تاریخ در قلمرو نهادی دانش و دلایل حاشیه ای ماندن آن در نسبت با سنت های دانشگاهی، و نیز دلایل گرایش به عامه پسندی در برخی نحله های آن را بررسی می کنیم. در نهایت، به این می پردازیم که به رغم حاشیه ای ماندن، روان تاریخ در لحظه حاضر، چه ظرفیت هایی دارد. استدلال خواهیم کرد که امروزه، روان تاریخ به رغم ناکامی در بدل شدن به یک رشته تثبیت شده، امکانی برای تأمل قلمروهایی چون تاریخ و انسان شناسی درباره وضعیت خودشان به وجود آورده است. مفهوم «فرآیندهای انتقالی» برای آنکه روان تاریخ واجد چنین ظرفیتی شود ضروری بوده است. روان تاریخ، انسان شناسان و مورخان معاصر را بیش از پیش بر آن می دارد تا به انتقال متقابل های خود در قبال مصالح و سوژه های مورد مطالعه شان، بها دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
روان تاریخ؛ روانکاوی؛ انسان شناسی؛ تاریخ نگاری؛ فروید؛ روش شناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |