تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,784 |
سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان شهر هرات | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 1، آذر 1403، صفحه 269-241 اصل مقاله (440.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2024.376950.1920 | ||
نویسندگان | ||
احمدرفیع عبداللهی1؛ سید مهدی سیدزاده ثانی* 2؛ سید حسین حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
شرمساری بازپذیرانه در حال حاضر بهعنوان یک پدیدة مهم و جهانی در حوزة جرمشناسی، روانشناسی و جامعهشناسی معرفی شده است. پیشزمینة این پدیده شرم است که بهعنوان نیروی محرکهای برای محدودیتهایی که رفتارهای فردی را در محدودههای اجتماعی و اخلاقی تعیین میکند، تفسیر شده است. ایدة شرمساری مجدد از نظریهای ناشی میشود که از تمایل به نتایج بهتر عدالت کیفری ایجاد شده است که اخیراً توجه پژوهشگران روانشناسی، جامعهشناسی و بهخصوص جرمشناسی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. موضوع شرمساری بازپذیرانه در دهة 1980 توسط بریث ویت مطرح و به محور اصلی پژوهشها تبدیل شد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان مقاطع دبیرستان و دانشگاه شهر هرات- افغانستان در سال 1402 در محیطهای سهگانة آموزشی، اجتماعی و خانواده انجام گرفت. تحقیق حاضر از روش کمی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی، و ابزار پرسشنامة محقق ساخته، با نرمافزار spss تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش 380 نفر از نوجوانان و جوانان مقاطع تحصیلی دبیرستان و دانشگاههای هرات می باشد. نتایج نشان داد که میزان شرمساری بازپذیرانه در محیط خانواده، محیط اجتماعی و محیط آموزشی یکسان نیست. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین شرمساری بازپذیرانه در فضای آموزشی در سطح بالا و در خانوادة سطح متوسط و شرمساری بازپذیرانه در فضای اجتماعی نسبت به دو متغیر دیگر کمتر است. فضای آموزشی، یک فضای اجتماعی و فرهنگی است که در شرمساری بازپذیرانه بیشترین نقش را دارد و با غنیسازی این فضا میزان شرمساری افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
شرمساری؛ شرمساری بازپذیرانه؛ شرمساری انگزننده؛ محیطهای سهگانه؛ نوجوانان و جوانان | ||
مراجع | ||
منابع
الف) فارسی
https://doi.org/10.22034/pmsq.2022.210308.1457
https://sid.ir/paper/517418/fa
6. حسنی، محمدرضا (1398). «رابطة بههمپیوستگی خانوادگی و شرمسارسازی با بزهکاری؛ مورد مطالعه: دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تبریز». جامعهشناسی کاربردی،30 (74)، 137-164.https://jas.ui.ac.ir/article_ 23754.html
7. غلامی، علی؛ مجتهدی، محمدحسین؛ طهماسبی، محمدحسن (1397). «مجازات تشهیر در تعزیرات (با رویکرد تطبیقی به مجازاتهای مبتنی بر شرمساری در ایالات متحده)». مجلة حقوقی دادگستر،82 (104)، 153-177. https://doi.org/10.22106/jlj.2018.34684
ب) انگلیسی 10. Arati, A., & Ariai, P. (2019, May), Growing the Shame in Overcoming Juvenile Delinquency in the Educational Institutions in Bengkulu Province. In First International Conference on Progressive Civil Society (ICONPROCS 2019), pp. 302-306, Atlantis Press.
23.Trivedi-Bateman, N. (2015). The roles of empathy, shame, and guilt in violence decision-making. https://doi.org/10.17863/CAM.16553
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |