تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,086 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,640 |
شایستگیهای رهبران در محیطهای متلاطم (یک مطالعه فراترکیب) | ||
مدیریت دولتی | ||
دوره 16، شماره 3، 1403، صفحه 601-631 اصل مقاله (824.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.372042.3469 | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی* 1؛ مهسا عزیزی2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای رهبران (دانش، مهارت، توانایی، نگرش و ویژگیها) در محیطهای متلاطم اجرا شده است. روش: این مطالعه ار نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی و شیوه فراترکیب که نوعی مرور سیستماتیک محسوب میشود، انجام شده است. بدین منظور، از مراحل فراترکیب سندولوسکی و بارسو (۲۰۰۷) استفاده شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ به تعداد ۴۸۳ سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهد که در ۸ پایگاه خارجی و ۴ پایگاه داخلی یافت شدند. پایگاههای اطلاعاتی شامل پروکوئست، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت، پابمد، سیج، ایمرالد، ریسرچگیت، اشپرینگر، اسآیدی، ایرانداک، نورمگز و مگایران و با کلیدواژههای مختلف و راهبردهای متنوع جستوجو، بررسی و جستوجو شدند. در نخستین گام از جستوجو ۴۸۳ منبع علمی در منابع یاد شده بهدست آمد که بر اساس غربالگری، درنهایت ۲۷ سند علمی پس از واکاوی عناوین و محتوا، گزینش و تحلیل شد. تحلیل یافتهها با روش تحلیل مضمون (تماتیک) صورت گرفت. یافتهها: بررسی ادبیات موجود در زمینه شایستگیهای رهبران در محیط متلاطم، نشان میدهد که تاکنون پژوهشهای متعددی در این زمینه صورت پذیرفته است؛ اما در هریک از آنها تنها به بخشی از ابعاد این شایستگیها پرداخته شده است و ابعاد و مقولههای رهبری در شرایط متلاطم، بهصورت کامل و جامع بررسی نشده و الگویی همهجانبه، جامع و مانع از این شایستگیها ارائه نشده است. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، شایستگیهای رهبران در محیط متلاطم، در پنج بُعد دانش، توانایی، مهارت، ویژگی و نگرش دستهبندی شدند که هریک مؤلفههایی را دربردارد. دانش: شامل دانش سازمانی (مشتمل بر ۸ مفهوم) و دانش پیرامونی یا محیطی (مشتمل بر ۵ مفهوم). توانایی: توانایی خودتوسعهای (مشتمل بر ۷ مفهوم)، توانایی ذهنی و تحلیلی (مشتمل بر ۶ مفهوم)، توانایی هدایتگری (مشتمل بر ۷ مفهوم)، توانایی انسجامبخشی (مشتمل بر ۸ مفهوم)، توانایی درک پیچیدگیها (مشتمل بر ۴ مفهوم)، توانایی ادراکی یا تفکری (مشتمل بر ۸ مفهوم). مهارت: شامل مهارت تیمسازی (مشتمل بر ۶ مفهوم)، مهارت ارتباطی (مشتمل بر ۳ مفهوم)، مهارت توانمندسازی (مشتمل بر ۹ مفهوم)، مهارت تصمیمگیری در شرایط ناپایدار (مشتمل بر ۱۲ مفهوم)، مهارت فناورانه (مشتمل بر ۳ مفهوم)، ویژگی: شامل اخلاق فردی (مشتمل بر۶ مفهوم)، اخلاق سازمانی و حرفهای (مشتمل بر ۱۱ مفهوم)، روانشناختی (مشتمل بر ۹ مفهوم). نگرش: شامل اشتیاق به بهبود (مشتمل بر ۸ مفهوم)، بینش راهبردی (مشتمل بر ۸ مفهوم). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که رهبران سازمانهای کنونی، باید برای مواجهۀ اثربخش با شرایط متلاطم پیرامونی، از شایستگیهای لازم برخوردار باشند. با ارائه مدلی یکپارچه از شایستگیهای رهبران در محیطهای متلاطم، رهبران در جهان متلاطم کنونی قادر خواهند بود که شایستگیهای مذکور را شناسایی و ارزیابی کنند و برای توسعۀ آن، برنامهریزیهای لازم را انجام دهند تا زمینۀ پرورش و ارتقای فردی، گروهی و سازمانی (برای خود و سایر رهبران سازمان) بهصورت پایدار و اثربخش در محیط متلاطم فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بحران و آشوب؛ شایستگیهای رهبران؛ محیط متلاطم؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
تسلیمی، محمد سعید؛ راعی، رضا؛ فرزینوش، اسدالله؛ برقی، مکائیل (1392). طراحی و تبیین مدل شایستگیهای مدیران پروژههای ملی کشور با تمرکز بر ریسک. مدیریت دولتی، 5(4)، 57-78.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1402). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی، تهران: نگاه دانش.
رضانژاد، رضا؛ سیدعامری، میرحسن؛ حسین پور، اسکندر (1401). طراحی و تدوین مدل شایستگیهای حرفهای مدیران در مدیریت بحرانهای ورزش کشور با رویکرد نظریه دادهبنیاد. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۱۰(۳۹)، ۸۳-۱۰۱.
غلامی، علی؛ جزنی، نسرین؛ کاظمی، ابوالفضل (1391). مدل شایستگی مدیران منابع انسانی در شرایط بحرانی. جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(7)، 34-52.
محمدیان، بهزاد؛ زارعیمتین، حسن؛ باباشاهی، جبار؛ یزدانی، حمیدرضا (1397). تواضع درونسازمانی: شایستگی محوری در رهبری سازمانهای عصرجدید. مدیریت دولتی، 10(4)، 563-582.
مداحیان، شیوا؛ روزبه، زهرا؛ اکرمیان، سیدرضا (1399). بررسی نظریه رهبری کوانتومی در سازمانها، توسعه سازمانی پلیس، 17(27)، 99-123.
References Ahmad, Sh., Xin, Ch., Ullah, E. & Siyal, S. (2023). Managers' leadership competencies and sustainable development goals in turbulent markets: the enabling role of resource commitment. Environmental Science and Pollution Research, 30(56), 119134-119150. Amalia, M. R. (2024). The Impact of Digital Era 4.0 Transformation on Human Resources Management. Management Studies and Business Journal (Productivity), 1(1), 89-98. Aras, M. (2022). The Relationship between Academic Leaders’ Moral Intelligence and Ethical Leadership Behaviors. Alanya Akademik Bakış, 6(3), 3309-3326. Begeç, S., & Akyuz, G. A. (2023). Requirements of collaborative and transformational leadership in digital ecosystems: techno-orchestrating leaders in a VUCA world. Revista de Administração de Empresas, 63(5), 1-30. Bennett, K., Verwey, A., & Van der Merwe, L. (2016). Exploring the notion of a ‘capability for uncertainty’ and the implications for leader development. SA Journal of Industrial Psychology/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 42(1), a1328. Brodie, V. K. (2019). Disrupted leadership: strategies and practices of leaders in a VUCA world. Theses and Dissertations. Charles, L., & McShane, S. L. (2008). Principles of Management. University of Washington: McGraw-Hill/Irwin. Chawewong, K. & Naipinit, A. (2024). Examining the influence of top management green commitment and green intellectual capital on sustainable business performance of Thailand’s thrift and credit cooperatives: The mediating role of collaboration. Journal of Future Sustainability, 4(2), 67-76. Chawla, S. & Lenka, U. (2018). Flexible strategies in VUCA markets. Singapore: Springer. Chow, T. W. & Singh, H. (2023). Cultivating emerging leadership competencies for individual and organizational success. Annals of Management and Organization Research, 4(2), 129–145. Clarke, S. (2015). School leadership in turbulent times and the value of negative capability. Professional Development in Education, 42(1), 1-14. Codreanu, A. (2016). A VUCA action framework for a vuca environment. Leadership challenges and solutions. Journal of Defense Resources Management Studies, 7(2), 31-38. Dhillon, R. & Nguyen, Q. C. (2020). Strategies to respond to a VUCA World: A review of existing knowledge. Department of Business Administration, Lund Universitet. Drysdale, L. & Gurr, D. (2017). Leadership in uncertain times. International Studies in educational administration, 45(2): 131-159. Edwards, J. & Kaimal, G. (2016). Using meta-synthesis to support application of qualitative methods findings in practice: A discussion of meta-ethnography, narrative synthesis, and critical interpretive synthesis. The Arts in Psychotherapy, 100(51), 30-35. Eliadis, A. (2021). Leading through turbulent times and crises: a perspective of human attributes playing a role in the ability of women leaders. Academy of Strategic Management Journal, 20(5), 1-15. Farooq, R., Dash, D., Vij, S. & Bashir, M. (2023). Guest editorial: Role of knowledge management in turbulent times, VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(2), 205-209. Figueiredo, P. C. N., Sousa, M. J., Tomé, E. (2023). Integrative model of the leader competences. European Journal of Training and Development, 47(5/6), 533-564. Gaurav, J. (2023). Career success in an ambiguous work environment: Competencies for high performers. DOI:10.13140/RG.2.2.15467.52006 Gholami, A., Jazani, N. & Kazemi, A. (2022). Competency model of human resource managers in crisis situations. Political Sociology of Iran, 5(7), 34-52. (in Persian) Hall, R.D. & Rowland, C.A. (2016). Leadership development for managers in turbulent times. Journal of Management Development, 35(8), 942-955. Helmold, M. (2021). New Work as an Opportunity for Performance Excellence. In: New Work, Transformational and Virtual Leadership. Management for Professionals. Springer, Cham. Jordaan, B. (2019). Leading Organisations in Turbulent Times: Towards a Different Mental Model. In: Kok, J. (van den Heuvel, S.C. (Eds) Leading in a VUCA World. Contributions to Management Science. Springer, Cham. Karneli, O. (2023). The Role of Adhocratic Leadership in Facing the Changing Business Environment. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 77-83. Kartika, L. (2023). The Role of Strategic Leadership and Dynamic Capabilities in the New Reality of Today’s Business World. In 20th International Symposium on Management (INSYMA 2023). 199-204. Atlantis Press. Khanifar, H. & Muslimi, N. (2022). Principles and basics of qualitative research methods. Tehran: Negha Danesh. (in Persian) Krauter, J. (2018). Leaders’ Adaptation to Adversity in a Volatile, Uncertain, Complex, and Ambiguous Business Environment: A Critical Realist View (Doctoral dissertation, University of Gloucestershire). Kucukozyigit, A. C. (2020). A Quest to Identify the Emerging Leadership Skills in VUCA World and Investigation of Their Applications in Various Organizational Levels and Security Environments. Doctor of Philosophy (PhD), Dissertation, Engineering Management & Systems Engineering, Old Dominion University. Kukreja, J. (2019). Holacracy: The next generation leadership in a VUCA world. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 3(6), 37-47. Lachal, J., Revah-Levy, A., Orri, M. & Moro, M.R. (2017). Metasynthesis: An Original Method to Synthesize Qualitative Literature in Psychiatry. Front Psychiatry, 1(8), 269. Lawrence, K. (2013). Developing leaders in a VUCA environment. UNC Executive Development, 22(3),1-15. Machado, A.M. & Brandão, C. (2019). Leadership and Technology: Concepts and Questions. In: Rocha Á., Adeli H., Reis L., Costanzo S. (eds) New Knowledge in Information Systems and Technologies. WorldCIST'19 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 931. Springer, Cham. Madhian, Sh., Rozbeh, Z. & Akramian, S. (2019). Investigating quantum leadership theory in organizations. Police Organizational Development, 17(75), 97-123. (in Persian) Mahel, T. A. (2021). Leadership Competencies for the Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous (Vuca) Environment: Challenges to Higher Education. European Journal of Humanities and Educational Advancements, 2(5), 119-138. Maini, S. (2022). Leadership Transformation in Changing Times. International Journal for Global Academic & Scientific Research, 1(4), 42–52. Malterud, K. (2019). Qualitative Metasynthesis: a Research Method for Medicine and Health Sciences. Routledge, London. Miller, E. (2021). Leadership during Turbulent Times. Pain Management Nursing, 22(2), 101–102. Mohammadian, B., Zareie Matin, H., Babashahi, J. & Yazdani, H. R. (2018). Intra-Organizational Humility: A Core Competency in New Century’s Organization Leadership. Journal of Public Administration, 10(4), 563-582. (in Persian) Mwenje, J. & Manyanga, F. (2023). Leadership characteristics in a volatility, uncertainty, complexity and ambiguity (VUCA) environment, a case study of Zimbabwe hospitality industry during Covid 19 era. Journal of African Studies and Development, 15(3), 62-68. Nikolić, G., Grudić Kvasić, S. & Grbić, L. (2020). The development of authentic leadership theory. In PAR International Scientific and Professional Leadership Conference: leadership after COVID-19 (PILC 2020) (pp. 176-189). Nowacka, A. & Rzemieniak, M. (2021). the Impact of the VUCA Environment on the Digital Competences of Managers in the Power Industry. Energies, 15(185), 1-17. Paixão, G., Mills, C., McKimm, J., Hassanien, M.A. & Al-Hayani, A.A. (2020). Leadership in a crisis: doing things differently, doing different things. Br J Hosp Med (Lond), 81(11), 1-9. Rajakumar, P. V. & Yasodha, R. (2023). Employee Competency and Understanding Capability in Gear Manufacturing Companies in Coimbatore, Tamil Nadu. Asian Journal of Management, 14(2), 113-117. Ramachandran, R. (2021). Leading in a VUCA World. Ushus Journal of Business Management. 20(1), 89-111. Rezanejad, R., Seyyed Ameri, M. H. & Hosseinpur, E. (2023). Designing and compiling a model of professional competencies of managers in managing the country's sports crises with data Theory Foundation approach. New Trends in Sport Management, 10 (39), 83-101. (in Persian) Rimita, K. & Hoon, S. & Levasseur, R. (2020). Leader Readiness in a Volatile, Uncertain, Complex, and Ambiguous Business Environment. Journal of Social Change. 12(1), 10-18. Rimita, K. N. (2019). Leader readiness in a volatile, uncertain, complex, and ambiguous (VUCA) business environment (Doctoral dissertation, Walden University). Ronn, H. (2011). Complexity and leadership: Conceptual and competency implications (Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University). Sabir, H., Irandoost, M. & Soltanpanah, H. (2023). Examine the alignment between organizational design components: Empirical evidence from the general directorate of Sulaimania municipalities. Interdisciplinary Journal of Management Studies (Formerly known as Iranian Journal of Management Studies), 16(3), 681-696. Sae-Lim, P. (2020). Leadership Competencies in Turbulent Enviironment. Journal of MCU Peace Studies, 7(6), 1525-1540. Salicru, S. (2018). Ten Leadership Capabilities for a VUCA World and Beyond, Wiley. Saltz, M. (2017). Crisis leadership and complex crises: a search for competencies. Homeland Security Affairs, Master of Arts in Security Studies (Homeland Security and Defense). Sandelowski, M., Barroso, J. & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30 (1), 99–111. Sarkar, A. (2016). We live in a VUCA World: the importance of responsible leadership. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 30(3): 9 – 12. Seyed Mohamad, S. J. A. N., & Hauer, G. (2017). Effective Leadership in a Turbulent Organisational Environment. International Journal of Supply Chain Management, 6(2), 133-139. Shabbir, S., Danish, R.Q., Rehman, M., Hasnain, M. & Asad, H. (2021). An Empirical Investigation of Environmental Turbulence and Fear in Predicting Entrepreneurial Improvisation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 157-173. Shet, S. (2024). A VUCA-ready workforce: exploring employee competencies and learning and development implications. Personnel Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. Shufutinsky, A., Long, B., Sibel, J. R. & Burrell, D. N. (2021). Shock leadership: Leading amidst pandemics and other chaotic change. In Global perspectives on change management and leadership in the post-COVID-19 era. IGI Global. Taskan, B., Junça-Silva, A. & Caetano, A. (2022). Clarifying the conceptual map of VUCA: a systematic review. International Journal of Organizational Analysis, 30(7), 196-217. Taslimi, M. S., Raee, R., Farzinvash, A. & Barghi, M. (2013). Design and Explanaion of National Projects Managers’ Competencies, Focusing on Risk. Journal of Public Administration, 5(4), 57-78. (in Persian) Thorén, K. & Vendel, M. (2019). Backcasting as a strategic management tool for meeting VUCA challenges, Journal of Strategy and Management, 12 (2), 298-312. Tieman, R. (2023). Managing Risk. In Transportation Project Management, R. Tieman (Ed.). Tirpáková, Michaela & Blistanova, Monika & Ondicová, Magdaléna & Galanda, Jozef. (2023). Environmental Analysis as a Part of the Context in the Risk Management Process. TEM Journal, 12, 133-139. Umukoro, J. E., Onamusi, A. B., Egwakhe, J. A., & Folorunso, O. (2023). New normal and competitive advantage: A higher education experience. Interdisciplinary Journal of Management Studies (Formerly known as Iranian Journal of Management Studies), 16(1), 157-182. Watkins, D., Earnhardt, M., Pittenger, L., Roberts, R., Rietsema, K. & Cosman-Ross, J. (2017). Thriving in complexity: A framework for leadership education. Journal of Leadership Education, 16(4), 148-163. Wicker, C. (2021). Competency–based Approach to Developing Leaders for Crises. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 33(2), 52-59. Wisittigars, B. & Siengthai, S. (2019). Crisis leadership competencies: the facility management sector in Thailand. Facilities, 37 (13/14), 881-896. Yeo, R. K., Gold, J. & Marquardt, M. J. (2015). Becoming “leaderful”: Leading forward in turbulent times. Industrial and Commercial Training, 47(6), 285-292. Zamani, H. & Soudane, J. (2022). Strategic Leadership and VUCA environment (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous). Revue Internationale Des Sciences De Gestion, 5(1), 479-505. Zhu, D. H. & Westphal, J. D. (2021). Structural power, corporate strategy, and performance. Strategic Management Journal, 42(3), 624-651. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |