
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,895,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,878 |
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر استرس ادراکشده و نشخوار فکری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه با اضطراب امتحان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1403 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.370286.644827 | ||
نویسندگان | ||
الهام داودی1؛ طیبه شریفی* 2؛ رضا احمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی،دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر استرس ادراکشده و نشخوار فکری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه با اضطراب امتحان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون-گواه و پیگیری دوماه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی 1402-1401 بوده که از میان آنها، 60 نفر با اضطراب امتحان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه استرس ادراکشده (PSQ)، مقیاس نشخوار فکری (RRS) و مقیاس اضطراب امتحان (TAS) بود. هر دو گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 90 دقیقهای بسته آموزشی مهارتهای مثبتاندیشی و بسته آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری دریافت کردند اما گروه گواه هیچ مداخله آموزشی دریافت نکرد. دادهها با روش واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر استرس ادراکشده و نشخوار فکری معنیدار بود (001/0>P). اما آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی در مقایسه با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر استرس ادراکشده و نشخوار فکری دارای اثربخشی بیشتری بود. بنابراین، میتوان بیان نمود آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی در مقایسه با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری برای بهبود استرس ادراکشده و نشخوار فکری در دانشآموزان با اضطراب امتحان مؤثرتر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس ادراکشده؛ دانشآموزان دختر؛ مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری؛ مهارتهای مثبتاندیشی؛ نشخوار فکری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |