تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,418 |
مشروعیت شناختی و سرمایه گذاری موفق در عرضه اولیه بهامهر؛ رویکرد شخصیت محور | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 131-156 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.355471.654143 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین تیمورزاده1؛ احسان چیت ساز* 2؛ نرگس ایمانی پور3 | ||
1دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه کسب و کار جدید ، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر موفقیت استارت آپ ها با تمرکز ویژه بر ویژگی های شخصیتی متمایز سرمایه گذاران و تاثیر آنها بر تصمیمات سرمایه گذاری در عرضه اولیه سکه است. این مطالعه چگونگی تأثیر ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی و گشودگی به تجربه بر تصمیمات سرمایهگذاری و بررسی نقش مشروعیت شناختی در تعدیل این روابط را بررسی میکند. این تحقیق با ادغام نظریههای شخصیت و مشروعیت، به دنبال ارائه درک عمیقتری از عوامل روانشناختی است که رفتارهای سرمایهگذاری را در زمینه عرضه اولیه سکه (ICO) هدایت میکند. روش: این مطالعه از یک طرح پژوهشی پدیدارشناختی استفاده میکند و از روشهای کمی و کیفی برای کشف تجربیات ذهنی سرمایهگذاران در عرضه اولیه سکه استفاده میکند. این تحقیق یک رویکرد ساختاریافته مراحل زیر را دنبال می کند: یک فرآیند نمونه گیری دو مرحله ای اتخاذ شد. در مرحله اول، توکن های ICOهای انجام شده بین سال های 2020 تا 2022 با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. منابع قابل اعتمادی مانند Coinmarketcap.com، Crunchbase.com و ICOcrunch.com لیستی از توکن ها را ارائه کردند. یک برنامه انتخاب تصادفی نوشته شده در پایتون برای انتخاب 40 توکن نمونه از این لیست مورد استفاده قرار گرفت که همه توکن ها شانس برابری برای انتخاب داشتند. دادههای مربوط به تصمیمات سرمایهگذاری از طریق یک پرسشنامه استاندارد که بین نمونههای بزرگ و متنوعی از سرمایهگذاران توزیع شده بود، جمعآوری شد. این پرسشنامه از طریق کانال های تلگرامی برجسته به اشتراک گذاشته شد که در مجموع یک پایگاه گسترده سرمایه گذار بین المللی را پوشش می دهد. ویژگیهای روان رنجورخویی و گشودگی به تجربه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده پنج عامل شخصیتی اندازهگیری شد. مشروعیت شناختی از طریق تجزیه و تحلیل تعاملات رسانه های اجتماعی، به ویژه در توییتر (X) ارزیابی شد. یک حساب کاربری ایجاد شده توسط توسعهدهندگان برای جمعآوری دادهها در توییتهایی که حاوی کلمات کلیدی خاص مرتبط با ICO هستند، استفاده شد. این دادهها شامل محتوای توییت، لایکها، ریتوییتها، شناسههای کاربری، تعداد فالوورها و احساسات توییتها بهعنوان مثبت، خنثی یا منفی بود. تجزیه و تحلیل احساسات با استفاده از مدل زبان از پیش آموزش دیده RoBERTa انجام شد که به دلیل دقت بالای آن در وظایف طبقه بندی متن شناخته شده است. نرم افزار WarpPLS برای انجام مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به کار گرفته شد که امکان بررسی روابط پیچیده بین متغیرها را فراهم می کند. این تحلیل بر تأثیرات مستقیم روان رنجورخویی و گشودگی به تجربه بر تصمیمات سرمایهگذاری و تأثیر تعدیلکننده مشروعیت شناختی متمرکز بود. پایایی با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، با آستانه هایی برای اطمینان از اعتبار همگرا مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج: این مطالعه چندین یافته کلیدی را به دست آورد که تأثیر متقابل بین ویژگی های شخصیتی، مشروعیت شناختی و تصمیمات سرمایه گذاری را برجسته می کند: تأثیر روان رنجوری: - مشخص شد که سطوح بالای روان رنجوری تأثیر منفی قابل توجهی بر تصمیمات سرمایه گذاری در ICOهای موفق دارد. سرمایه گذارانی که با روان رنجوری بالا مشخص می شوند، تمایل به ریسک گریزی، بدبینی و اعتماد کمتر به سرمایه گذاری های جدید را نشان می دهند که باعث می شود کمتر در این پیشنهادات شرکت کنند. تأثیر گشودگی به تجربه: - برعکس، سرمایه گذاران با باز بودن بالا به تجربه تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در پروژه های نوآورانه و بدیع داشتند. این ویژگی شخصیتی با تصمیمات سرمایه گذاری همبستگی مثبت دارد، زیرا این افراد معمولاً برای ریسک پذیری و کشف فرصت های جدید بازتر هستند. نقش مشروعیت شناختی: - مشروعیت شناختی به طور قابل توجهی تصمیمات سرمایه گذاری را افزایش داد. استارتآپهایی که مشروعیت شناختی بالایی را از طریق اقدامات شفاف و معتبر در رسانههای اجتماعی نشان دادند، در جذب سرمایهگذار موفقتر بودند. با این حال، مشروعیت شناختی به عنوان یک متغیر تعدیل کننده بین ویژگی های شخصیتی و تصمیمات سرمایه گذاری عمل نکرد، اما تأثیر مستقیم قوی بر افزایش تصمیمات سرمایه گذاری داشت. آزمون فرضیه ها: - H1: روان رنجوری بالا منجر به کاهش سرمایه گذاری در پیشنهادهای اولیه موفق می شود. (تایید شده) - H2: مشروعیت شناختی بالاتر یک تجارت منجر به سرمایه گذاری بیشتر در محصولات موفق می شود. (تایید شده) - H3: مشروعیت شناختی رابطه بین روان رنجوری و سرمایه گذاری در محصولات موفق را تعدیل می کند. (رد شده) - H4: گشودگی به تجربه منجر به افزایش سرمایه گذاری در ارائه های اولیه موفق می شود. (تایید شده) - H5: مشروعیت شناختی رابطه بین گشودگی به تجربه و سرمایه گذاری در سرمایه گذاری های موفق را تعدیل می کند. (رد شده) نتیجه: این تحقیق نتیجه می گیرد که ویژگی های شخصیتی، به ویژه روان رنجورخویی و گشودگی به تجربه، نقش مهمی در شکل دادن به تصمیمات سرمایه گذاری در زمینه تامین مالی جمعی ایفا می کند. روان رنجوری بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود افراد دارای این ویژگی کمتر در سرمایه گذاری های جدید سرمایه گذاری کنند. در مقابل، گشودگی به تجربه تأثیر مثبتی دارد و چنین افرادی تمایل بیشتری به سرمایه گذاری های نوآورانه دارند. مشروعیت شناختی به عنوان یک عامل حیاتی برای جذب سرمایهگذاری ظاهر شد. استارتآپهایی که میتوانند با حفظ شفافیت و اعتبار در رسانههای اجتماعی، مشروعیت شناختی قوی ایجاد کنند، احتمالاً در تلاشهای خود برای جذب سرمایه موفق خواهند شد. اگرچه مشروعیت شناختی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و تصمیمات سرمایه گذاری را تعدیل نمی کند، تأثیر مثبت مستقیم آن بر تصمیمات سرمایه گذاری بر اهمیت آن تأکید می کند. کاربردهای عملی: - برای استارتآپها: توسعه و حفظ مشروعیت شناختی از طریق ارتباطات شفاف و معتبر در رسانههای اجتماعی برای جذب پایگاه سرمایهگذار متنوع ضروری است. درک ویژگی های شخصیتی سرمایه گذاران بالقوه می تواند به تنظیم استراتژی های ارتباطی برای تعامل بهتر با آنها کمک کند. - برای محققان: این مطالعه راه های جدیدی را برای بررسی تأثیر سایر ویژگی های شخصیتی و اشکال مشروعیت بر تصمیمات سرمایه گذاری باز می کند. تحقیقات آینده می تواند دامنه را گسترش دهد تا ویژگی هایی مانند برون گرایی و وظیفه شناسی را در بر گیرد و تأثیرات مشروعیت اخلاقی و عمل گرایانه را بررسی کند. این مطالعه بر دو ویژگی شخصیتی خاص متمرکز است، که نیاز به تحقیقات آینده را برای در نظر گرفتن طیف گستردهتری از ویژگیها نشان میدهد. علاوه بر این، کاوش سایر اشکال مشروعیت، مانند مشروعیت اخلاقی یا عملی، می تواند درک جامع تری از تأثیر آنها بر تصمیمات سرمایه گذاری ارائه دهد. مطالعات طولی برای بررسی چگونگی تکامل این روابط در طول زمان، به ویژه در بازار پویا و به سرعت در حال تغییر ICO توصیه می شود. به طور خلاصه، این تحقیق نقش مهم ویژگی های شخصیتی و مشروعیت شناختی را در تأثیرگذاری بر تصمیمات سرمایه گذاری در زمینه تأمین مالی جمعی برجسته می کند. این یافتهها بینشهای ارزشمندی را برای استارتآپها و توسعهدهندگان کمپین ارائه میکند که به دنبال افزایش مشروعیت خود و جذب پروفایلهای سرمایهگذار متنوع هستند. این مطالعه به زمینه رو به رشد روانشناسی مالی کمک می کند و توصیه های عملی برای بهبود استراتژی های جذب سرمایه در عصر دیجیتال ارائه می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تامین مالی جمعی؛ روان رنجوری؛ گشودگی به تجربه؛ مشروعیت شناختی؛ تصمیم سرمایه گذاری | ||
مراجع | ||
جلادتی, حسام الدین, و چیتساز. (2023). رمزگشایی تأمین مالی جمعی کسبوکارهای نوپا: مشروعیت شناختی عرضه اولیه سکه. مجله پژوهشهای کارآفرینی. doi:10.22034/JER.2023.2006614.1047
زینالی, محمد مهدی, چیت ساز, احسان, & محمدی الیاسی, قنبر. (1401). ارائه چارچوبی برای توسعه یادگیری کارآفرینانه: مطالعهای در کسبوکارهای صنعت فناوری بلاکچین. مجله پژوهشهای کارآفرینی, 1(1), 17-30.
doi: 10.22034/jer.2022.696665
Abedpour, A., Chitsaz, E., & Rostami Asrabadi, S. (2024). Designing a Business Model for Energy Management and Optimization in Iran Using Blockchain Technology. Education and Management of Entrepreneurship, 2(4), 74-59. doi: 10.22126/eme.2023.2505
Abrahamson, E., & Rosenkopf, L. (1993). Institutional and competitive bandwagons: Using mathematical modeling as a tool to explore innovation diffusion. The Academy of Management Review, 18(3), 487–517. https://doi.org/10.2307/258906
Aldrich, H. E., & Fiol, C. M. (1994). Fools Rush in? The Institutional Context of Industry Creation. The Academy of Management Review, 19(4), 645–670. https://doi.org/10.2307/258740
Andrew D. Brown, 1998. "Narrative, Politics and Legitimacy in an IT Implementation," Journal of Management Studies, Wiley Blackwell, vol. 35(1), pages 35-58, January.
https://doi.org/10.1111/1467-6486.00083
Benedetti, H. and L. Kostovetsky (2021). Digital tulips? Returns to investors in initial coin offerings. Journal of Corporate Finance, 66: 101786.. https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2020.101786
Block, J.H., Colombo, M.G., Cumming, D.J. et al. New players in entrepreneurial finance and why they are there. Small Bus Econ 50, 239–250 (2018). https://doi.org/10.1007/s11187-016-9826-6
Brønn, P.S., Vidaver-Cohen, D. Corporate Motives for Social Initiative: Legitimacy, Sustainability, or the Bottom Line?. J Bus Ethics 87 (Suppl 1), 91–109 (2009). https://doi.org/10.1007/s10551-008-9795-z
Castelló, I., Etter, M. and Årup Nielsen, F. (2016), Strategies of Legitimacy Through Social Media: The Networked Strategy. Jour. of Manage. Stud., 53: 402-432. https://doi.org/10.1111/joms.12145
Chitsaz, E., & Bigdeli, M. (2021). Identifying the Success Factors Affecting Entrepreneurial Finance using Initial Dex Offering. Journal of Entrepreneurship Development, 14(2), 221-240. doi: 10.22059/jed.2021.312183.653490.
Chitsaz, E., Qorbani, M., & Feili, H. (2020). Identifying the failure factors for crowdfunding using initial coin offering. Journal of Entrepreneurship Development, 13(1), 1-20. http://doi:
10.22059/jed.2020.297121.653257
Choi, Y. R., & Shepherd, D. A. (2005). Stakeholder Perceptions of Age and Other Dimensions of Newness. Journal of Management, 31(4), 573-596. https://doi.org/10.1177/0149206304272294
CHRISTENSEN, C.M. and BOWER, J.L. (1996), CUSTOMER POWER, STRATEGIC INVESTMENT, AND THE FAILURE OF LEADING FIRMS. Strat. Mgmt. J., 17: 197-218. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199603)17:3<197::AID-SMJ804>3.0.CO;2-U
Cobb-Clark, D. A. and S. Schurer (2012). The stability of big-five personality traits, Economics Letters, 115(1): 11-15. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2011.11.015.
Coff, R. W. (2002). Human capital, shared expertise, and the likelihood of impasse in corporate acquisitions. Journal of Management, 28(1), 107–128.
https://doi.org/10.1177/014920630202800107
Connelly, B. L., Certo, S. T., Ireland, R. D., & Reutzel, C. R. (2011). Signaling Theory: A Review and Assessment. Journal of Management, 37(1), 39-67. https://doi.org/10.1177/0149206310388419
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Four ways five factors are basic. Personality and Individual Differences, 13(6), 653-665. https://doi.org/10.1016/0191-8869(92)90236-I
Czaja, D. and Röder, F. (2022), Signalling in Initial Coin Offerings: The Key Role of Entrepreneurs’ Self-efficacy and Media Presence. Abacus, 58: 24-61. https://doi.org/10.1111/abac.12223
Deeds, D. L., Mang, P. Y., & Frandsen, M. L. (2004). The influence of firms’ and industries’ legitimacy on the flow of capital into high-technology ventures. Strategic Organization, 2(1), 9-34 https://doi.org/10.1177/1476127004040913
DiMaggio, P.J. and Powell, W.W. (2000), "The iron cage revisited institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields", Baum, J.A.C. and Dobbin, F. (Ed.) Economics Meets Sociology in Strategic Management (Advances in Strategic Management, Vol. 17), Emerald Group Publishing Limited, Leeds, pp. 143-166. https://doi.org/10.1016/S0742-3322(00)17011-1
Drobetz, W., Momtaz, P. P., & Schröder, H. (2019). Investor sentiment and initial coin offerings. Journal of Alternative Investments, 21(4), 41-55. https://doi.org/10.3905/jai.2019.1.069
Elitzur, R. and A. Gavious (2003). Contracting, signaling, and moral hazard: a model of entrepreneurs, ‘angels,’ and venture capitalists, Journal of Business Venturing, 18(6), 709-725,
https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00027-2.
Elnaj, S. (2018). "The Problems with Bitcoin and the Future of Blockchain." Forbes.
Engle, D. E., Mah, J. J., & Sadri, G. (1997). An empirical comparison of entrepreneurs and employees: Implications for innovation. Creativity Research Journal, 10(1), 45–49.
https://doi.org/10.1207/s15326934crj1001_5
Evans, L. (2010). Social media marketing: strategies for engaging in Facebook, Twitter & other social media, Pearson Education.
Filatotchev, I. and Bishop, K. (2002), Board composition, share ownership, and ‘underpricing’ of U.K. IPO firms. Strat. Mgmt. J., 23: 941-955. https://doi.org/10.1002/smj.269
Fisch, C. (2019). Initial coin offerings (ICOs) to finance new ventures, Journal of Business Venturing, 34(1), 1-22, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.09.007.
Fisch, C., Masiak, C., Vismara, S., & Block, J. (2021). Motives and profiles of ICO investors. Journal of Business Research, 125, 564-576. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.036.
Fornell, C., & Bookstein, F. L. (1982). Two Structural Equation Models: LISREL and PLS Applied to Consumer Exit-Voice Theory. Journal of Marketing Research, 19(4), 440-452.
https://doi.org/10.1177/002224378201900406.
Gompers, P., Kovner, A., Lerner, J., & Scharfstein, D. (2008). Venture capital investment cycles: The impact of public markets. Journal of financial economics, 87(1), 1-23.
https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2006.12.002
Haunschild, P.R., & Miner, A.S. (1997). Modes of Interorganizational Imitation: The Effects of Outcome Salience and Uncertainty. Administrative Science Quarterly, 42, 472-500.
https://doi.org/10.2307/2393735
Haveman, H. A. and R. J. David (2008). "Ecologistsand institutionalists: Friends or foes." The sage handbook of organizational institutionalism, 595-573.
Hayes, A. F., & Preacher, K. J. (2010). Quantifying and testing indirect effects in simple mediation models when the constituent paths are nonlinear. Multivariate Behavioral Research, 45(4), 627–660. https://doi.org/10.1080/00273171.2010.498290
He, H. and Baruch, Y. 2010. Organizational identity and legitimacy under major environmental changes: tales of two UK building societies. British Journal of Management. 21 (1), pp. 44-62.
https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2009.00666.x
Hendijani Fard M, Arasti Z, Imanipour N, Chitsaz E. (2024). Developing a model for the post-failure social and psychological processes among Iranian entrepreneurs: A narrative research. Journal of Psychological Science. 22(132), 2393-2415. https://doi:10.52547/JPS.22.132.2393
Hill, J. andJ. Hill (2018). "Fintech and government regulation." Fintech and the remaking of financial institutions: 285-314.
Janney, J. J. and T. B. Folta(2023), Signaling through private equity placements and its impact on the valuation of biotechnology firms, Journal of Business Venturing, 18(3), 361-380, https://doi.org/10.1016/S0883-9026(02)00100-3.
Judge, T. A., Higgins, C. A., Thoresen, C. J., & Barrick, M. R. (1999). The Big Five personality traits, general mental ability, and career success across the life span. Personnel Psychology, 52(3), 621–652. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1999.tb00174.x
Khatami, S. M., Chitsaz, E., Ahmadpour Daryani, M., & Jaladati, H. M. (2024). Revenue Model and Value Proposition in On-demand Insurtech. Journal of Business Administration Researches, 15(34), 141-173. https://Doi: 10.22034/jbar.2024.19865.4293
Kirmani, A., & Rao, A. R. (2000). No Pain, No Gain: A Critical Review of the Literature on Signaling Unobservable Product Quality. Journal of Marketing, 64(2), 66-79.
https://doi.org/10.1509/jmkg.64.2.66.18000.
Liu, Y., Ott, M., Goyal, N., Du, J., Joshi, M., Chen, D., Levy, O., Lewis, M., Zettlemoyer, L., & Stoyanov, V. (2019). RoBERTa: A Robustly Optimized BERT Pretraining Approach. ArXiv, abs/1907.11692.
McCrae, R. R., & Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (3rd ed., pp. 159–181). The Guilford Press.
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81–90. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.1.81
Melnikovas, A. (2018). "Towards an Explicit Research Methodology: Adapting Research Onion Model for Futures Studies." Journal of futures Studies, December 2018, 23(2): 29–44,
https://doi.org/10.6531/JFS.201812_23(2).0003
Moezzi, A., Chitsaz, E., Ahmadi, M. (2024). Navigating the Future: Understanding Key Success Factors and Challenges in Web 3 Entrepreneurship. Management Research in Iran,
Moisseyev, A. (2013). "Effect of social media on crowdfunding project results."
10.1109/MTS.2015.2494358.
Ozlati, F., noori fard, Y., Emam verdi, G., Darabi, R., & Hajiha, Z. (2021). Voluntary Disclosure of Non-financial Information, Audit Quality and Their Effects; With Emphasis on Matching Signaling Theory and Legitimacy Theory. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 10(38), 67-86.
Pollack, J. M., Rutherford, M. W., & Nagy, B. G. (2012). Preparedness and cognitive legitimacy as antecedents of new venture funding in televised business pitches. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(5), 915-939. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00531.x
Rao, R. S., Chandy, R. K., & Prabhu, J. C. (2008). The fruits of legitimacy: Why some new ventures gain more from innovation than others. Journal of Marketing, 72(4), 58-75.
Riley, John, G. 2001. "Silver Signals: Twenty-Five Years of Screening and Signaling." Journal of Economic Literature, 39 (2): https://doi.org/432–478.DOI: 10.1257/jel.39.2.432
Scott, W. R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities, Sage publications.
Song, L. Z., Song, M., & Di Benedetto, C. A. (2011). Resources, supplier investment, product launch advantages, and first product performance. Journal of Operations Management, 29(1-2), 86-104. https://doi.org/10.1016/j.jom.2010.07.003
Spence, M. (1978), JOB MARKET SIGNALING, Academic Press, 281-306,
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-214850-7.50025-5.
Stanko, M. A. and D. H. Henard (2017). Toward a better understanding of crowdfunding, openness and the consequences for innovation. Research Policy46(4): 784-798, https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.02.003
Suchman, Mark C. Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. The Academy of Management Review, vol. 20, no. 3, 1995, pp. 571–610. JSTOR, https://doi.org/10.2307/258788. Accessed 7 Sept. 2024.
Suls, J., Green, P., & Hillis, S. (1998). Emotional reactivity to everyday problems, affective inertia, and neuroticism. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(2), 127–136.
https://doi.org/10.1177/0146167298242002.
Treviño, L. K., den Nieuwenboer, N. A., Kreiner, G. E., & Bishop, D. G. (2014). Legitimating the legitimate: A grounded theory study of legitimacy work among Ethics and Compliance Officers. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 123(2), 186–205.
https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2013.10.009
Wang, T., Song, M., & Zhao, Y. L. (2014). Legitimacy and the Value of Early Customers. Journal of product innovation management, 31(5), 1057-1075. https://doi.org/10.1111/jpim.12144
Wang, W., Zhu, K., Wang, H., & Wu, Y. C. J. (2017). The impact of sentiment orientations on successful crowdfunding campaigns through text analytics. IET Software, 11(5), 229-238.
Zhang, Yan, and Margarethe F. Wiersema. Stock Market Reaction to CEO Certification: The Signaling Role of CEO Background. Strategic Management Journal, vol. 30, no. 7, 2009, pp. 693–710. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/20536072. Accessed 7 Sept. 2024.
Zhao, H., & Seibert, S. E. (2006). The Big Five personality dimensions and entrepreneurial status: A meta-analytical review. Journal of Applied Psychology, 91(2), 259–271.
https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.2.259.
Zimmerman, M.A. and Zeitz, G.J. (2002) Beyond Survival: Achieving New Venture Growth by Building Legitimacy. Academy of Management Review, 27, 414-431.
https://doi.org/10.2307/4134387
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |