
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,695 |
تعداد مقالات | 72,295 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,377,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,224,914 |
تصویرسازی زنان در آثار شکسپیر در عصر ویکتوریا: گراوور فلز | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 543-565 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.378655.2055 | ||
نویسندگان | ||
افروز خالقی1؛ مرتضی لک* 2؛ هدا شبرنگ3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، زبان و ادبیات انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله سعی در بررسی نسخههایی مصور از آثار شکسپیر داشته که تصاویرشان از گراوور فلز به چاپ رسیده بودند تا تعیینکنندهترین عواملی که بر نحوه درک شخصیتهای زن در نمایشنامه تأثیر میگذارند را بیابد و به این سوال پاسخ دهد که «شاخصهی تصویرسازی ویکتوریایی زنان در ویراستهای شکسپیر چه بوده است؟». از آنجایی که انواع پیشرفتهی گراوور همچون گراوور فولاد، گراوور طرح کلی، گراوور نقطهچینی، داگوئروتایپ و فتوگراوور از تکنیکهای اصلی بازتولید تصاویر در دوره ویکتوریا به شمار میرفتند، نشان دادن زنان شکسپیر به عنوان پیرامتنهای زیباشناختی نسخههای چاپ شدهی قرن نوزدهم، انتخابی هنری بود که لایهای از جذابیت غیر متنی را به نمایشنامهها اضافه کرده و کیفیت خوانش و درک هرمنوتیکی مخاطب از کاراکترها را بهبود می بخشید. به دیگر سخن، هنرمندان با به تصویر کشیدن قهرمانان زن شکسپیر به شیوههای بصری جذاب، به دنبال تأکید بر زیبایی، قدرت و پیچیدگی آنها بودند. لذا تصاویر در این نسخهها به خوانندگان امکان تفسیر غنیتری از کاراکترها ارائه داده و به طور بالقوه بر درکشان از شخصیتهای نمایشنامه تأثیر میگذاشتند. همچنین در این عصر، تصاویر از تاکید بر ارتباط مفهومی و معناشناختی تصاویر زنان با متن که در قرن هجده رایج بود، به صرفا بازنمایی زیبایی زنان رسید. شایان ذکر است که برای توصیف کامل این روند، بر نظریات ویلیام جان توماس میچل در مورد اهمیت نمایش بصری متنهای ادبی تکیه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی زنان؛ زیباییشناسی؛ شکسپیر ویکتوریایی؛ گراوور فلز؛ میچل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Baines, B. (1990). Assaying the Power of Chastity in Measure for Measure. Studies in English Literature, 1500-1900, 30(2), 283-301. https://doi.org/10.2307/450518. Clayton, T. (2009). Book Illustration and the World of Prints. The Cambridge History of the Book in Britain, 1695-1830. Eds. Michael F. Suarez and Michael L. Turner. Vol. 5. Cambridge: Cambridge University Press. Franklin, C. (1999). Shakespeare Domesticated: The Eighteenth-Century Editions. Aldershot: Scolar Press. Gorham, D. (2012). The Victorian Girl and the Feminine Ideal. Routledge. Howard, J. E. (2013). Renaissance antitheatricality and the politics of gender and rank in Much Ado About Nothing. Shakespeare Reproduced. Routledge. https://catalog.hathitrust.org/Record/004165633 https://catalog.hathitrust.org/Record/007662000 https://shakespeareillustration.org/heroines-of-shakspeare/ https://shakespeareillustration.org/john-tallis-pub/ https://shakespeareillustration.org/photographs/ https://www.sewhistorically.com/1850s-daguerreotype/ Hunnisett, B. (1989). An Illustrated Dictionary of British Steel Engravers. Aldershot: Scolar Press. Krims, M. B. (2006). The Mind According to Shakespeare: Psychoanalysis in the Bard’s Writing. Bloomsbury Publishing USA. Lak, M. (2015). Type and typography as paratexts of Hamlet in Boydell’s Shakespeare edition (1802). ANQ: A Quarterly Journal of Short Articles, Notes and Reviews, 28(2), 87-93. https://doi.org/10.1080/0895769X.2015.1044600. Mitchell, W. J. T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press. Panofsky, E. (1955). Meaning in the Visual Arts. Chicago: University of Chicago Press. Shakespeare, W. (1832-34). The Plays and Poems of Shakspeare: with a life, glossarial notes, and one hundred and seventy illustrations from the plates in Boydell's edition. 15 vols. London: Henry G. Bohn, for A. J. Valpy. Shakespeare, W. (1836-37). The Shakespeare Gallery; Containing the Principal Female Characters in the Plays of the Great Poet. London: C. Tilt, for Charles Heath. Shakespeare, W. (1848). The Heroines of Shakespeare: Comprising the Principal Female characters in the Plays of the Great Poet. Kessinger Publishing, LLC, for Charles Heath. Shakespeare, W. (1850). The Complete Works of Shakspere. London, New York: John Tallis and Company. Shakespeare, W. (1875). The Plays of William Shakespeare: Special Edition. London, Paris, Melbourne: Cassell and Company, for Charles and Mary Cowden Clarke. Sillars, S. (2015). Shakespeare in Colour: Illustrated Editions, 1908-14. The Yearbook of English Studies, 45(1), 216-238. https://doi.org/10.5699/yearenglstud.45.2015.0216. Slights, J. (2001). Rape and the romanticization of Shakespeare’s Miranda. Studies in English Literature, 1500-1900, 41(2), 357-379. http://dx.doi.org/10.1353/sel.2001.0021 Wood, H. T. (1887). Modern Methods of Illustrating Books. E. Stock. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 883 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 666 |