تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,329 |
جستاری نقادانه در باب کیفرهای بدنی در پرتو خوانشی کارکردگرایانه از ادله اربعه در جهان معاصر | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 1، آذر 1403، صفحه 134-113 اصل مقاله (358.98 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2024.360219.1853 | ||
نویسندگان | ||
محمدجعفر حبیب زاده* 1؛ محمدحسن مالدار2؛ سیده نگین حسن زاده خباز3 | ||
1استاد گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گرچه از دیدگاه مشهور فقهای اسلامی، کیفرهای بدنی در باب معاملات و موضوعات غیرعبادی میگنجد، ولی همواره نگاهی عبادتگونه بر آنها، بهویژه بر حدود و قصاص، سایه افکنده است. بدین معنا که گویا آنها توقیفی، دارای حقیقت شرعی، فرازمانی و فرامکانیاند. این نگاه در پرتو خوانشی کارکردگرایانه از ادله اربعه در جهان کنونی، بدون اشکال نیست. به سخن دیگر میتوان با تکیه بر «کتاب»، «سنت»، «اجماع» و «عقل» از چنین مجازاتهایی در این زمانه گذر کرد. درباره «کتاب» میتوان با بهرهبرداری از نگاه مقاصدی و رویکرد کارکردگرایانه در کیفرهای بدنی بازاندیشی کرد. نیز، نباید در بازخوانی «سنت» از تردید در سندیت روایات اجرای مجازاتهای بدنی به دست پیامبر (ص) غافل شد. همچنین، نباید برخورداری وی از نقش حاکم اسلامی و طبیعتاً صدور احکام مبتنی بر بایستههای اجتماعی سرزمین وحی را از یاد برد. افزون بر این، درباره اجماع، جدای از آنکه درستی انگاره اجماع در موضوعات اجتماعی - فرهنگی مانند مجازات، دستکم در روزگار کنونی، دشوار است، نباید از تأثیرپذیری فقهای گذشته از چندوچونی حاکم بر زمان صدور فتوا، به سادگی رد شد. سرانجام، درباره «عقل»، نخست باید توجه داشت که این دلیل در کنارِ سه دلیل دیگر است نه در طول آنها، بنابراین ارزش دستاوردهای عقلی کم از سه مورد دیگر نیست. دوم آنکه عقل موجودی ایستا نیست؛ بلکه پویا و کاشفِ خوبی و بدیهاست. در نتیجه چنانچه عقل بشر کیفرهای بدنی را برنتابد و بر پایان کارکرد آنها حکم نماید، شارع خردمند هم بر گونههای دیگر واکنش کیفری جامه مشروعیت میپوشاند. | ||
کلیدواژهها | ||
امضایی؛ تعبدگرایی؛ کارکردگرایی؛ کیفر بدنی؛ مجازاتهای موسوم به اسلامی | ||
مراجع | ||
منابع
الف) فارسی
ب) عربی
ج) انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |