
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,208,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,036,328 |
ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی: واسطهگری تنظیم شناختی هیجان و شفقت به خود | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 293-313 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.346088.644322 | ||
نویسندگان | ||
احسان کشتورز کندازی* 1؛ الهه هدایتی2؛ سعید اخلاق عالی3؛ زهرا اشکانی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان و شفقت به خود در رابطۀ بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آنها 386 دانشجو (205 زن و 181 مرد) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (RSPWB)، ذهنآگاهی (FFMQ)، شفقت به خود (SCS) و پرسشنامۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS (ویرایش 25) و AMOS (ویرایش 20) استفاده شد. در این پژوهش، ضریب مسیر غیرمستقیم ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان از طریق تنظیم شناختی هیجان 0/12 و از طریق شفقت به خود 0/15 بهدست آمد که هردو در سطح (0/001=P) معنادار هستند. این نتایج حاکی از آن است که متغیرهای تنظیم شناختی هیجان و شفقت به خود رابطۀ بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی را واسطهگری میکنند. براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که ذهنآگاهی با تأثیر بر میزان شکلگیری تنظیم شناختی هیجان و شفقت به خود میتواند بهزیستی روانشناختی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ ذهنآگاهی؛ شفقت به خود | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اژدری، ف.، و یوسفی، ف. (1400). نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطۀ بین ذهنآگاهی و درگیری تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 13(2)، 100-73. https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6529.html
بشارت، م.، زمانی فروشانی، ن.، معافی، ع.، و بهرام احسانی، ه. (1395). نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین آسیبپرهیزی و بهزیستی روانشناختی در والدین کودکان مبتلا به سرطان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی روانشناسی سلامت. 5(17)، 22-7. https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_2786.html
بهمئی، س.، کشتورز کندازی، ا.، زارعی، ر.، و زراعتکار، م. (1402). ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی: واسطهگری عزتنفس. مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری. 15(2)، 166-143. https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7397.html
جعفری، ن.، نوفرستی، ا.، و مرادی، ه. (1403). نقش واسطهای نشخوار فکری و نگرانی در رابطۀ بین شفقت خود با علائم افسردگی و اضطراب. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 15(1)، 253-239. https://japr.ut.ac.ir/article_96660.html
خطیبی، م.، و یوسفی، ف. (1399). رابطۀ ذهنآگاهی و رفتار جامعهپسند دانشجویان: نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. فصلنامۀ پژوهشی زن و جامعه. 11(41)، 240-219. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1399.11.41.10.4
عماد، س.، آتشپور، س. ح.، و ذاکرفرد، م. (1396). نقش تعدیلی ذهنآگاهی و پذیرش در پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس کمالگرایی دانشجویان. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. 2(3)، 66-49. https://doi.org/10.22108/ppls.2016.21540
قدیری، ز.، کاکاوند، ع.، جلالی، م.، و شیرمحمدی، ف. (1400). رابطۀ بین ذهنآگاهی و تفکر مثبت: نقش میانجی تنظیم هیجانی و شفقت خود. مطالعات روانشناختی. 17(4)، 204-183. https://doi.org/10.22051/psy.2021.36191.2455
قرهداغی، ع.، زمستانی، م.، و ولیئی، ز. (1399). بررسی رابطۀ بین عملکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 9(2)، 122-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_943.html
قرهداغی، ع.، و باقرزاده احمدآباد، م. (1397). نقش ذهنآگاهی، شفقت بر خود و تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی رضایت زناشویی زنان. فصلنامۀ پژوهشهای نوین روانشناختی. 13(52)، 197-169. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8630.html
کشتورز کندازی، ا.، فولادچنگ، م.، برزگر، م.، و رئیسی، ف. (1401). مدل ساختاری رابطۀ بین ذهنآگاهی و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی: نقش واسطهای هیجان تحصیلی امید. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 19(74)، 198-185. https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Article/1054697
کوچی، ط.، احمدی، و.، مامی، ش.، و نادمی، آ. (1400). نقش میانجیگری عاطفۀ مثبت و منفی در رابطۀ بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان شهر ایلام. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 12(1)، 368-351. https://doi.org/10.22059/japr.2021.306991.643594
یزدانبخش، ک.، کرمی، ج.، و دریکوند، ف. (1399). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان دختران دانشآموز قلدر. مجلۀ مطالعات روانشناختی. 16(1)، 123-107. https://doi.org/10.22051/psy.2020.24959.1855
یعقوبی، ا.، نادریپور، ح.، یارمحمدی واصل، م.، و محققی، ح. (1398). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. 15(52)، 237-217. https://doi.org/10.22054/jep.2019.35337.2381
یوسفی، ج. (1394). رابطۀ راهبردهای تنظیم هیجانی و هیجانهای مثبت و منفی با سلامت روانی دانشجویان. مجلۀ دانشکدۀ علوم پزشکی نیشابور. 3(1)، 74-66. http://journal.nums.ac.ir/article-1-113-fa.html
References Azhdari, F., & Yousefi, F. (2022). The mediating role of self-efficacy in relationship between mindfulness and academic engagement. Studies in Learning & Instruction, 13(2), 73-100. https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6529.html (In Persian) Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27–45. https://doi.org/10.1177/1073191105283504 Bahmei, S., Kashtvarz Kondazi, E., Zarei, R., & Zeraatkar, M. (2023). Mindfulness and psychological well-being: The mediation of self-esteem. Journal of Education and Learning Studies, 15(2), 143-166. https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7397.html (In Persian) Bakker, A. M., Cox, D. W., Hubley, A. M., & Owens, R. L. (2019). Emotion regulation as a mediator of self-compassion and depressive symptoms in recurrent depression. Mindfulness, 10(6), 1169-1180. https://doi.org/10.1007/s12671-018-1072-3 Besharat, M., Zamani, N., Moafi, A., & Bahram Ehsani, H. (2016). The mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between harm avoidance and psychological well-being in parents of children with cancer. Health Psychology, 5(17), 7-22. https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_2786.html?lang=en (In Persian) Brans, K., Koval, P., Verduyn, P., Lim, Y. L., & Kuppens, P. (2013). The regulation of negative and positive affect in daily life. Emotion, 13(5), 926-939. https://doi.org/10.1037/a0032400 Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822 Carsley, D., Khoury, B., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness interventions for mental health in schools: A comprehensive meta-analysis. Mindfulness, 9(3), 693-707. https://doi.org/10.1007/s12671-017-0839-2 Cayoun, B., Sarah, F., & Alice, S. (2019). The clinical handbook of Mindfulness- Integrated Cognitive Behavior Therapy. Haboken: Wiley Blackwell. Ceri, V., & Cicek, I. (2021). Psychological Well-Being, Depression and Stress during COVID-19 Pandemic in Turkey: A Comparative Study of Healthcare Professionals and Non-Healthcare Professionals. Psychology, Health & Medicine, 26(1), 85–97. https://doi.org/10.1080/13548506.2020.1859566 Chamizo-Nieto, M. T., Rey, L., & Sánchez-Álvarez, N. (2020). Validation of the Spanish version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in Adolescents. Psicothema, 32(1), 153–159. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.156 Cho, S., White, K. H., Yang, Y., & Soto, J. A. (2019). The role of trait anxiety in the selection of emotion regulation strategies and subsequent effectiveness. Personality and Individual Differences, 147, 326-331. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.035 Curtiss, J., Klemanski, D. H., Andrews, L., Ito, M., & Hofmann, S. G. (2017). The conditional process model of mindfulness and emotion regulation: An empirical test. Journal of Affective Disorders. 212, 93-100. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.01.027 Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01 Denneson, L. M., Trevino, A. Y., Kenyon, E. A., Ono, S. S., Pfeiffer, P. N., & Dobscha, S. K. (2019). Health Coaching to Enhance Psychological Well-being Among Veterans with Suicidal Ideation: A Pilot Study. Journal of General Internal Medicine, 34(2), 192–194. https://doi.org/10.1007/s11606-018-4677-2 Domaradzka, E., & Fajkowska, M. (2018). Cognitive emotion regulation strategies in anxiety and depression understood as types of personality. Frontiers in Psychology, 9, Article 856. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00856 Emad, S., Atashpour, H., & Zakerfard, M. (2016). Moderating Role of the Mindfulness and Acceptance in the Predicting psychological well-being based on the perfectionism of university students. Positive Psychology Research, 2(3), 49-66. https://doi.org/10.22108/ppls.2016.21540 (In Persian) Farb, N., Anderson, A., Ravindran, A., Hawley, L., Irving, J., Mancuso, E., & Segal, Z. V. (2018). Prevention of relapse/recurrence in major depressive disorder with either mindfulness-based cognitive therapy or cognitive therapy. Consulting and Clinical Psychology, 86(2), 200-204. https://doi.org/10.1037/ccp0000266 Finlay-Jones, A. L. (2017). The relevance of self‐compassion as an intervention target in mood and anxiety disorders: A narrative review based on an emotion regulation framework. Clinical Psychologist, 21(2), 90-103. https://doi.org/10.1111/cp.12131 Fried, L., & Chapman, E. (2013). An investigation into the capacity of student motivation and emotion regulation strategies to predict engagement and resilience in the middle school classroom. The Australian Educational Researcher, 39(3), 295-311. https://doi.org/10.1007/s13384-011-0049-1 Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659–1669. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009 Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between a clinical and a non-clinical sample. European Journal of Personality, 16(5), 403-420. https://doi.org/10.1002/per.458 Ghadiri, Z., Kakavand, A., Jalali, M. R., & Shirmohamadi, F. (2022). The Relationship between Mindfulness and Positive Thinking: Mediating Roles of Emotional Cognitive Regulation and Self-Compassion. Journal of Psychological Studies, 17(4), 183-204. https://doi.org/10.22051/psy.2021.36191.2455 (In Persian) Gharadaghi, A., Zemestani, M., & Valiei, Z. (2020). On the relationship between family functioning and cognitive emotion regulation with students’ psychological well-being. Journal of School Psychology, 9(2), 108-122. https://jsp.uma.ac.ir/article_943.html?lang=en (In Persian) Ghardaghi, A., & Bagherzadeh Ahmadabad, M. (2019). The Role of Mindfulness, Self-compassion and Cognitive Emotion Regulation in Prediction of Marital Satisfaction. Journal of Modern Psychological Researches, 13(52), 169-197. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8630.html?lang=en (In Persian) Halamová, J., Kanovský, M., & Pacúchová, M. (2018). Item-response theory psychometric analysis and factor structure of the Self-Compassion and Self-Criticism Scales. Swiss Journal of Psychology, 77(4), 137–147. https://doi.org/10.1024/1421-0185/a000216 Homan, K. J. (2016). Self-compassion and psychological well-being in older adults. Journal of Adult Development, 23(2), 111-119. https://doi.org/10.1007/s10804-016-9227-8 Iani, L., Lauriola, M., Chiesa, A., & Cafaro, V. (2018). Associations between mindfulness and emotion regulation: The key role of describing and nonreactivity. Mindfulness, 10(2), 366–375. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0981-5 Jafari, N., Noferesti, A., & Moradi, H. (2024). The Mediating Role of Rumination and Worry in the Relationship of Self-Compassion with Symptoms of Depression and Anxiety. Journal of Applied Psychological Research, 15(1), 239-253. https://japr.ut.ac.ir/article_96660.html?lang=en (In Persian) Kabat-Zinn, J. (2019). Mindfulness for All: The Wisdom to Transform the World. New Yprk: Hachette Books. Karing, C., & Beelmann, A. (2019). Cognitive emotional regulation strategies: Potential mediators in the relationship between mindfulness, emotional exhaustion, and satisfaction? Mindfulness. 10(2), 459-468. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0987-z Karl, J. A. & Fischer, R. (2020). Revisiting the five-facet structure of mindfulness. Measurement Instruments for the Social Sciences, 2(7), 1-16. https://doi.org/10.1186/s42409-020-00014-3 Keshtvarz Kondazi, E., Fooladchang, M., Barzegar, M., & Raeisi, F. (2022). A structural model of relationship between mindfulness and feeling of socio-emotional loneliness: The mediating role of academic emotion of hope. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists, 19(74), 185-198. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jip/Article/1054697 (In Persian) Khatibi, M., & Yousefi, F. (2020). Relationship between University Students’ Mindfulness and Prosocial Behavior: The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation. Quarterly Journal of Woman and Society, 11(41), 219-240. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1399.11.41.10.4 (In Persian) Killian, K. D. (2012). Development and validation of the emotional self-awareness questionnaire: A measure of emotional Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Marital and Family Therapy, 38(3), 502–514. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.2011.00233.x Kline, R. B. (2005). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (2nd Ed.). New York: Guilford Press. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford. Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2326083 Koh, J. (2014). Evaluation of the effect and mechanisms of a six – week mindfulness program on psychological wellbeing in a community sample. Professional Doctorate Thesis, School of Psychology, University of Queensland. https://doi.org/10.14264/332038 Kouchi, T., Ahmadi, V., Mami, S., & Nademi, A. (2021). The role of mediating positive and negative affect in the relationship between mindfulness and psychological well-being of ilam students. Journal of Applied Psychological Research, 12(1), 351-368. https://doi.org/10.22059/japr.2021.306991.643594 (In Persian) Linardon, J. (2020). Can acceptance, mindfulness, and self-compassion be learned by smartphone apps? A systematic and meta-analytic review of randomized controlled trials. Behavior Therapy, 51(4), 646–658. https://doi.org/10.1016/j.beth.2019.10.002 Ma, Y., & Fang, S. (2019). Adolescents’ mindfulness and psychological distress: The mediating role of emotion regulation. Frontiers in Psychology, 10, Article 1358. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01358 Malik, S., & Perveen, A. (2023). Mindfulness and anxiety among university students: Moderating role of cognitive emotion regulation. Current Psychology, 42, 5621–5628. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01906-1 Malikin, H., Marchica, L., & Montreuil, T. (2020). Trait anxiety moderated by emotion regulation to predict mindful awareness. Personality and Individual Differences, 163, 110072. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110072 Moeinikia, M., Toosi, D., & Javidpour, M. (2022). Modeling the relationship between moral intelligence and psychological well-being: the mediating role of religious attitude and moral reasoning. Journal of Research Religion and Health, 8(2), 72-88. https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i2.34184 (In Persian) Mosley-Johnson, E., Garacci, E., Wagner, N., Mendez, C., Williams, J. S., & Egede, L. E. (2019). Assessing the relationship between adverse childhood experiences and life satisfaction, psychological well-being, and social well-being: United States Longitudinal Cohort 1995-2014. Quality of Life Research, 28(4), 907–914. https://doi.org/10.1007/s11136-018-2054-6 Myers, R. E. (2017). Cultivating Mindfulness to Promote Self‐Care and Well‐Being in Perioperative Nurses. Aorn Journal, 105(3), 259-266. https://doi.org/10.1016/j.aorn.2017.01.005 Nabizadeh, S., Kord Noghabi, R., Yaghoobi, A., & Rashid, K. (2022). The Mediating Role of the Components of Social-Emotional Competence in Relationship between Mindfulness and Academic Performance. Journal of Applied Psychological Research, 13(1), 1-20. https://doi.org/10.22059/japr.2022.320208.643778 (In Persian) Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101. https://doi.org/10.1080/15298860309032 Neff, K. D., Tóth-Király, I., Yarnell, L. M., Arimitsu, K., Castilho, P., Ghorbani, N., ... & Mantzios, M. (2019). Examining the factor structure of the Self-Compassion Scale in 20 diverse samples: Support for use of a total score and six subscale scores. Psychological Assessment. 31(1), 27–45. https://doi.org/10.1037/pas0000629 Peacock, J. (2015). Mindfulness Practices and Childrens emotional and mental well- bing: Activities to Build and Strengthen Everyday Resilience Adapted for Primary School Teachers. Master of Education Thesis. Brock University Digital Repository. http://hdl.handle.net/10464/5862 Perls, F. S. (1969). Gestalt Therapy Verbatim. Lafayette, California: Real People Press. Prakash, R. S., Whitmoyer, P., Aldao, A., & Schirda, B. (2017). Mindfulness and emotion regulation in older and young adults. Aging & Mental Health, 21(1), 77-87. https://doi.org/10.1080/13607863.2015.1100158 Rogers, H. T., Shires, A. G., & Cayoun, B. A. (2021). Development and Validation of the Equanimity Scale-16. Mindfulness, 12(1), 107-120. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01503-6 Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022- 3514.57.6.1069 Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263 Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35(4), 1103–1119. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2006.01.002 Schussler, D. L., Greenberg, M., DeWeese, A., Rasheed, D., DeMauro, A., Jennings, P. A., & Brown, J. (2018). Stress and release: Case studies of teacher resilience following a mindfulness-based intervention. American Journal of Education, 125(1), 1-28. https://doi.org/10.1086/699808 Shonin, E., Van Gordon, W., & Griffiths, M. D. (2014). Meditation awareness training (MAT) for improved psychological well-being: A qualitative examination of participant experiences. Journal of Religion and Health, 53(3), 849–863. https://doi.org/10.1007/s10943-013-9679-0 Sirois, F. M., Nauts, S., & Molnar, D. S. (2019). Self-compassion and bedtime procrastination: an emotion regulation perspective. Mindfulness, 10(3), 434-445. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0983-3 Tang, Y.Y., Tang, R., & Gross, J. J. (2019). Promoting psychological well-being through an evidence-based mindfulness training program. Frontiers in Human Neuroscience, 13, Article 237. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00237 Yaghoobi, A., Naderipour, H., Yarmohamadi Vasel, M., & Mohagheghi, H. (2019). The explaining of Psychological Well-being based on Mindfulness, Need for Cognition and Psychological Capital in the students. Educational Psychology, 15(52), 217-237. https://doi.org/10.22054/jep.2019.35337.2381 (In Persian) Yazdanbakhsh, K., Karami, J., & Derikvand, F. (2020). Effectiveness of compassion-focused therapy on cognitive emotion regulation in high school girl students bullying. Journal of Psychological Studies, 16(1), 107-122. https://doi.org/10.22051/psy.2020.24959.1855 (In Persian) Yazici-Kabadayi, S., & Öztemel, K. (2024). The Mediating Role of Rumination and Self-Regulation between Self-Generated Stress and Psychological Well-Being. Psychological Reports, 127(2), 550–576. https://doi.org/10.1177/00332941221119415 Yip, V. T., & Tong, E. M. W. (2020). Self-compassion and attention: self-compassion facilitates disengagement from negative stimuli. The Journal of Positive Psychology, 16(5), 593-609, https://doi.org/10.1080/17439760.2020.1778060 Yosefi, J. (2015). The relationship between emotional regulation and positive and negative emotions with psychological well-being of students. Journal of Neyshabur University of Medical Sciences. 3(1), 66-74 Yuan, K. H., Lambert, P. L., & Fouladi, R. T. (2004). Mardia’s multivariate kurtosis with missing data. Journal of Multivariate Behavioral Research, 39(3), 413–437. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3903_2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,040 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |