تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,678 |
طراحی خلاق بهمثابۀ پژوهش: کاربست پژوهش کنشمحور در طراحی نشانۀ گالری دیدار اصفهان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.371519.667238 | ||
نویسنده | ||
رسول کمالی دولت آبادی* | ||
عضو هیأت علمی دانشکدۀ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
یکی از شیوههای طراحی خلاق، بهکارگیری روش کنشمحور -متکی بر فرایند پژوهشی- است. در روش کنشمحور، طراح در مقام پژوهشگری است که آگاهانه و آزادانه مسائل طراحی را از درون موضوع سفارش خود شناسایی میکند و روشهای متنوع و متناسب با موضوع را برای خلق یک اثر خلاق انتخاب و ترکیب مینماید. این مقاله، با هدف «تجسم مؤلفههای هنر معاصر» و «توسعۀ جریانهای گرافیک خلاق» در فرایند طراحی نشانه، به روششناسی ترکیبی و روند طراحیِ پژوهشی نشانۀ «گالری دیدار» اصفهان میپردازد و در پی پاسخ به این مسئله است که چگونه میتوان نشانهای خلاق مبتنی بر «مؤلفههای هنر معاصر» و «نام» و «فعالیتهای پیشروِ» گالری دیدار طراحی کرد. نگارنده در این طراحی پژوهشی، از چهار حوزۀ شناختی «گرافیک و رسامی نشانه»، «طراحی فرایندگرا و روش خلاقیت تریز»، «هنر و گالریهای معاصر» و «فلسفۀ ساختارگرا و پساساختارگرا» بهره گرفته است. نتیجتاً در طراحی نهایی، طراح با ایجاد تغییر در ابزار ِرسامی و رویکرد طراحانه و نیز، با تعمیق اثر -بهواسطۀ ایدهیابی از گزارههای فلسفی (بهویژه شالودهشکنی دریدایی)- وجه خلاقانه و اندیشمندانۀ لوگو را افزایش داده است تا حدی که نشانۀ گالری فرای ماهیت کارکردی خود، یک اثر پژوهشی و هنری تلقی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش کنشمحور؛ طراحی نشانه؛ لوگو؛ خلاقیت؛ تریز؛ پساساختارگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |