
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,763 |
تعداد مقالات | 72,846 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,938,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,556,920 |
فرهنگ زیست برآمده از رسم آیینی؛ نمونۀ پژوهش: تعزیۀ روز یازدهم محرّم روستای تَلاوُک، استان مازندران | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2024.370438.1253 | ||
نویسندگان | ||
سجاد زلیکانی* 1؛ الهام اندرودی2؛ اسمر شهبازی3 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران، دانشگاه تهران، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشکدۀ معماری، گروه مطالعات معماری ایران | ||
2هیات علمی دانشگاه تهران، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشکدۀ معماری، | ||
3دانشآموختۀ کارشناسی ارشد ایرانشناسی، دانشگاه تهران، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه ایرانشناسی | ||
چکیده | ||
در رویارویی با تعزیه (شبیهخوانی) که با باورهای آیینی پیوند گرفته است، این گمان پدید میآید که در ساختن یا سمتوسو دادن به فرهنگ زیست مردمان اثرگذار است. ازاینرو، تعزیۀ امامحسین(ع) روستای تلاوک نمونۀ پژوهش برگزیده شد. روستای تلاوک یکی از روستاهای استان مازندران در بخش دودانگۀ شهرستان ساری است که پیوسته از دوران قاجار تاکنون، در آن نمایش آیینی تعزیه در روز یازدهم محرّم برگزار میشود. دادههای این پژوهش از بررسیهای میدانی در درازنای دو دهه به دست آمدهاند: زیستن در روستای تلاوک؛ دیدن و ارزیابی تعزیه و رویدادهای همپیوند با آن؛ گفتوگو با دانایان و کهنسالان و شمار بسیاری از مردمان روستای تلاوک و روستاهای دیگر. پژوهش دربارۀ فرهنگ زیست برآمده از تعزیۀ روستای تلاوک این برآیند را داشته است که هم فرهنگ زیست ناملموس (باور و رفتار گروهی مردم) و هم فرهنگ زیست ملموس (بافت کالبدی روستا) پدید آمده است. با اینکه فرهنگ زیست ملموس در دستۀ باور و رفتار گروهی مردمان و همچنین فرهنگ زیست ملموس در دستۀ بافت کالبدی روستا گنجانده شدهاند، ولی فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس برهمکنشی دوسویه دارند که در درازنای زمان بر همدیگر اثر گذاشتهاند. در این پژوهش نمایان شده است که همراستا با برگزاری تعزیۀ امامحسین(ع)، شیفتگی به حسینابنعلی(ع) و داستان کارزار کربلا میان مردمان این روستا گستردهتر شدهاند و رفتارها و باورهایی پدید آمدهاند که با تعزیه و با این شیفتگی پیوند دارند. همچنین باورمندی و شیفتگی به حسینابنعلی(ع) و داستان کارزار کربلا میان روستاییان تلاوک نیز میتواند با پیوستگی و ماندگاری تعزیۀ امامحسین(ع) در این روستا همراستا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعزیه؛ شبیهخوانی؛ رسم آیینی؛ نمایش آیینی؛ فرهنگ زیست؛ روز یازدهم محرّم؛ روستای تلاوک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 |