
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,234,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,068,833 |
بازتاب مفهوم فرودست اسپیواک در نمایشنامههای نه بخش از میل هیدر رافو و مستانه، تاریخ فراموشان از نغمه ثمینی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 525-541 اصل مقاله (592.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.367618.1984 | ||
نویسندگان | ||
طوبی مظفری نژاد1؛ اسماعیل نجار* 2 | ||
1گروه ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با استفاده از نظریات گایاتری چاکراورتی اسپیواک در حوزۀ مطالعات فرودستان به بررسی تطبیقی دو نمونه از آثار ادبیات نمایشی معاصر، نه بخش از میل اثر هیدر رافو و مستانه، تاریخ فراموشان اثر نغمه ثمینی میپردازد. اسپیواک معتقد است مطالعات تطبیقی غرب در حوزۀ ادبیات جهان، که امروزه عمدتاً همگام با منطق جهانیسازی در عصر سرمایهداری انجام میگیرد و تحت سلطۀ قدرتهای جهانی قرار دارد، پژواکی درست از تاریخ و تجربیات جهانشمول نیست و مختص تفکرات غرب است. او در هنگام پرداختن به سوژههای فرودست، بهخصوص جنسیت زنانه، صرفاً ظاهری از آن را در جهت اهداف خود ارائه میدهد و به یک سیاست آرمانی و ذاتگرایانۀ محدود میرسد. حال آنکه سوژۀ فرودست هنگامیکه در مقام یک زن سخن میگوید و عمل میکند میداند که جنسیت در حال رشد و فراگیری، بهترین حالت ممکن برای اوست. در سایۀ این بازی بداقبال است که تاریخ فرودستی که مورد بیاعتنایی قرار گرفته است، باید توسط خود فرودستان و افراد در حاشیه آشکار شود. در پژوهش پیشرو، با تمرکز بر دادههای نظری اسپیواک در مرگ یک رشته، «آیا فرودست میتواند سخن بگوید» و «بازاندیشی بر تطبیق گرایی»، نشان داده میشود که فرودست میتواند از خلال ادبیات، خود و تجربیات نابش را بدون کمک، اصلاح و قدرتهای جهانی به بیان و نمایش درآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوارنگاره؛ سقانفار؛ شمایلشناسی؛ کیجاتکیۀ بابل؛ نقشمایۀ زن | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abu-Lughod, J. L. (1989). Before European hegemony: the world system A.D. 1250-1350. Oxford: Oxford University Press. Amiri, J., Amiri, R., & Khodadadian, N. (2021). An analysis of Guyattari Spivak's inferior manifestations in the novel Rih al-Janub with a case study of women. The Quarterly Journal of Research in Arabic language and literature, 13(48), 1-20. https://doi.org/10.30479/lm.2021.14931.3187 (In Persian) Ashcroft, B., Gareth, G. & Hellen, T. (2007). Post-colonial studies: The key concepts. Translated by: T. Rahmani Tehran: The Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian) Cain Wi, F., L, McGowan, J., Leitch, V., Johnson, B., & Williams J. (2008) The Norton Anthology of Theory and Criticism (3rd Ed.). New York: Norton & company. Chen, J., & Cheng, N. (2019). Subaltern writing in twenty-first-century chinese avant-garde theater. Chinese Literature Today, 8(2), 52–57. https://doi.org/10.1080/21514399.2019.1674613 Fatehi, S. H., Mirzaei, F., & San Sabli, B. B. R. (2017). Post-colonial reading of the experience of migration in the novel Lolita's fingers by Wasini Al-Araj from Homi K Bhabha's point of view. Criticism of Arabic Literature, 7(1), 171-198. (In Persian) Gairola, R. (2002). “Burning with shame: desire and south asian patriarchy, from Gayatri Spivak’s ‘Can the Subaltern Speak?’ to Deepa Mehta’s Fire.” Comparative Literature, 54(4), 307–324. https://doi.org/10.1215/-54-4-307 Guha, R. (Ed.). (1982). Subaltern Studies I: Writings on South Asian History and Society. Delhi: Oxford University Press. Moore, J. (2008). Seeing Beyond the Burka: Nine Iraqi Women. Denver Post. Morton, S. (2002). Gayatri Chakravorty Spivak. Translated by: N. Ghabeli. Tehran: Bidgol. (In Persian) Pela, R. L. (2008). 9 Parts of Desire: A Story of Iraqi Women Searching for Freedom. Phoenix New Times. Raffo, H. (2003). Nine Parts of Desire. Chicage, IL: Northwestern UP. Romanska, M. (2010). Trauma and Testimony: Heather Raffo's 9 Parts of Desire. Alif: Journal of Comparative Poetics, 30, 211-239. Samini, N. (2023). How a play was born that no one was expecting. Women's Social Quarterly Today, 9(46). 96-103. (In Persian) Spivak, G. C. (1988). “Can the Subaltern Speak?” in Marxism and the Interpretation of Culture. (Eds.) Cary Nelson and Lawrence Grossberg. Basingstoke: Macmillan Education, pp. 271-313. Spivak, G. C. (2009). “Rethinking Comparativism” New Literary History (The John Hopkins University Press), 40(3), 609-626. http://dx.doi.org/10.1353/nlh.0.0095 Spivak, G. C. (2020). Death of a Discipline. Translated by: E. Najar. Tehran: Mehr-Andish. (In Persian) Tengku, S., & Taher Muhi, M. (2012). Voice Construction in the Postcolonial Text: Spivakian Subaltern Theory in Nigerian Drama. International Journal Social Sciences and Education. https://doi.org/10.4314/afrrev.v9i4.16 Wafa, A. (2022). “In Search of Subaltern in Comparative Literature.” Interdisciplinary Study of Literature, Art & Humanities, 2(1), 63–82. https://doi.org/10.22077/islah.2022.4891.1068 (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |