تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,508 |
روش تدریس کوانتومی و خودکارآمدی نوشتار در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نگرش زبان آموزان | ||
پژوهشهای زبانی | ||
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 26، مرداد 1403، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2024.376628.666885 | ||
نویسندگان | ||
زهرا احمدپورکاسگری* 1؛ زهره گونی بند شوشتری2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
روش تدریس کوانتومی رویکردی آموزشی است که بر مشارکت فعال، تفکر انتقادی و یادگیری عمیق مطالب تأکید میکند. اخیراً، تدریس کوانتومی بهعنوان روشی محبوب برای بهبود نتایج یادگیری در دنیای آموزش رواج یافته است. به همین منظور، این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر تدریس کوانتومی بر خودکارآمدی نوشتاری، با تمرکز بر نگرش زبانآموزان انجام گرفت. در این تحقیق، 95 فراگیر ایرانی با سطح متوسط زبان انگلیسی شرکت کردند که به دو گروه آزمایش (47 نفر) و گواه (48 نفر) تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله، هر دو گروه پرسشنامه خودکارآمدی نوشتاری را بهعنوان پیشآزمون دریافت کردند. سپس در گروه آزمایش، تدریس نوشتار مبتنی بر روش کوانتومی انجام شد در حالی که گروه گواه آموزش معمولی دریافت کردند. پس از پایان مداخله، دو گروه پرسشنامه خودکارآمدی نوشتاری را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. همچنین، 20 نفر از اعضای گروه آزمایش در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزش کوانتومی تأثیرمثبتی بر خودکارآمدی نوشتاری دارد. نتایج تحلیل محتوایی نیز پنج مضمون شامل افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارتهای نوشتاری، تجربیات مثبت در یادگیری، یادگیری شخصیسازی شده و احتمال ماندگاری بلندمدت را بهعنوان عوامل مؤثر در روش آموزش کوانتومی برای ارتقای خودکارآمدی نوشتاری را نشان داد. بر اساس این نتایج، معلمان زبان میتوانند از روش تدریس کوانتومی بهعنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای خودکارآمدی نوشتاری زبانآموزان بهره ببرند | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی نوشتاری؛ روش تدریس کوانتومی؛ مهارت نوشتار در زبان انگلیسی؛ نگرش زبان آموزان | ||
مراجع | ||
میرزایی فر، داود; یوسف زاده، محمدرضا; و نظری، نبی. (1403). تأثیر روش آموزش کوانتومی بر خودکارآمدی، مهارت ارتباطی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان. مطالعات برنامه درسی، 19(72), 147-170. doi: 10.22034/jcs.2024.180203
Ahmadpour Kasgari, Z. 2023. The effect of quantum teaching method on writing motivation: An explanatory mixed-methods investigation. Two Quarterly Journal of English Language Teaching and Learning University of Tabriz. https://doi.org/10.22034/elt.2023.56417.2538 Arditya, G., & Syamsi, K. 2019. The Influence of Quantum Teaching Method and Cooperative Integrated Reading and Composition Method on Descriptive Writing Skill of Elementary Student. KnE Social Sciences, 296-304. Ary, D., Jacobs, L.CH., Sorensen Irvine, C.K., & Walker, D.A. 2019. Introduction to research in education. Cengage Learning. http://dx.doi.org/10.52547/ieepj.3.2.118 Auerbach, C. E., & Silverstein, L. B. 2003. Qualitative data: An introduction to coding and analysis. New York, NY: New York University Press. Bandura, A. 1997. Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W. H. Freeman. Bruning, R., & Horn, C. 2000. Developing Motivation to Write. Educational Psychologist, 35(1), 25–37. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3501_4 Bruning, R., Dempsey, M., Kauffman, D. F., McKim, C., & Zumbrunn, S. 2013. Examining dimensions of self-efficacy for writing. Journal of educational psychology, 105(1), 25. Campbell, C. W., & Batista, B. 2023. To peer or not to peer: A controlled peer-editing intervention measuring writing self-efficacy in South Korean higher education. International Journal of Educational Research Open, 4, 100218. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100218 Cohen, J.W. 1988. Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed). Lawrence Erlbaum Associates. DePorter, B., & Hernacki, M. 1999. Quantum Learning. Dell. DePorter, B., Reardon, M., & Singer-Nourie, S. 1999. Quantum Teaching: Orchestrating Student Success. Prentice Hall. Graham, S., Daley, S., Aitken, A., Harris, K., & Robinson, K. 2018. Do writing motivational beliefs predict middle school students’ writing performance? Journal of Research in Reading, 41(4), 642–656. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12245 Gunarhadi, G., Kassim, M., & Shaari, A. S. 2014. The impact of Quantum Teaching strategy on student academic achievement and self-esteem in inclusive schools. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 11, 191-205. https://e-journal.uum.edu.my/index.php/mjli/article/view/7671 Holsti, O. R. 1969. Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-Wesley. https://doi.org/10.3390/su13147665 Karimian Shirejini, R. & Derakhshan, A. 2020. An investigation of the Iranian EFL learners’ perceptions towards the most common writing problems. SAGE Open, 10(2), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244020919523 Khozaei, S. A., Zare, N. V., Moneghi, H. K., Sadeghi, T., & Taraghdar, M. M. 2022. Effects of quantum-learning and conventional teaching methods on learning achievement, motivation to learn, and retention among nursing students during critical care nursing education. Smart Learning Environments, 9(1), 18. Lastasa, M., & Habaridota, B. B. 2020. The Implementation Tandur Quantum Teaching Learning Model to Improve Social Learning Achievement. International Journal of Elementary Education, 4(2), 153-159. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE Li, Y. 2023. The effect of online collaborative writing instruction on enhancing writing performance, writing motivation, and writing self-efficacy of Chinese EFL learners. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1165221 Mantra, I. B. N., Handayani, N. D., & Suwandi, I. N. 2019. Quantum Learning as a Natural Way to Improve Students’ Language Competence. International Journal of Applied Science and Sustainable Development (IJASSD), 1(2). Marashi, H., & Dadari, L. 2012. The impact of using task-based writing on EFL learners” writing performance and creativity. Theory and Practice in Language Studies, 2(12), 2500-2507. http://dx.doi.org/10.4304/tpls.2.12.2500-2507 Merriam, S. B. 1997. Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Mitchell, K. M., McMillan, D. E., Lobchuk, M. M., Nickel, N. C., Rabbani, R., & Li, J. 2021. Development and validation of the situated academic writing self-efficacy scale (SAWSES). Assessing Writing, 48, 100524. Mohammadi, K., Jafarpour, A., Alipour, J., & Hashemian, M. 2023). The impact of different kinds of collaborative prewriting on EFL learners’ degree of engagement in writing and writing self-efficacy. Reading & Writing Quarterly, 1-18. https://doi.org/10.1080/10573569.2022.2157783 Nahar, S., Suhendri., Zailani., & Hardivizon. 2022. Improving students’ collaboration thinking skill under the implementation of the quantum teaching model. International Journal of Instruction, 15(3), 451-464. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15325a Nurmalia, L. 2021. Improving English learning outcomes through a quantum teaching model. English Language in Focus (ELIF), 3(1), 1-10. https://doi.org/10.24853/elif.3.1.1-10 Pajares, F. 2003. Self-efficacy beliefs, motivation and achievement in writing: A review of the literature. Reading and Writing Quarterly, 19(2), 139-158. Pajares, F., & Valiante, G. 2001. Gender differences in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation? Contemporary Educational Psychology, 26(3), 366–381. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1069 Pajares, F., Britner, S. L., & Valiante, G. 2000. Relationship between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science. Contemporary Educational Psychology, 25, 406-422. http://doi.org/10.1006/ceps.1999.1027 Pallant, J. S. 2010. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. Allen & Unwin, Crows Nest. Pradini, A. I. O., Abdurrahman, M., & Nurmala, M. 2023. The effect of Quantum Teaching Method on motivation and Arabic language learning outcomes (Literature Study). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(3), 1413-1430. https://doi.org/10.51276/edu.v4i3.519 Prat-Sala, M., & Redford, P. 2012. Writing essays: does self-efficacy matter? The relationship between self-efficacy in reading and in writing and undergraduate students’ performance in essay writing. Educational Psychology, 32(1), 9–20. Ramadhani, M. I., & Ayriza, Y. 2019. The effectiveness of quantum teaching learning model on improving the critical thinking skills and the social science concept understanding of the elementary school students. Jurnal Prima Edukasia, 7(1), 47-57. https://doi.org/10.21831/jpe.v7i1.11291 Riza, M. 2023. Improving English speaking ability using quantum teaching approach at student grade XI MAK of Ruhul Islam Anak Bangsa Islamic boarding school. Journal of Linguistics, Literature, and Language Teaching (JLLLT), 2(2), 74-85. https://doi.org/10.37249/jlllt.v2i2.586 Rumapea, G., Syahputra, E., & Surya, E. 2017. Application of Quantum Teaching Learning Model to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 4(2), 118-130. www.noveltyjournals.com Scholtes, V. A., Terwee, C. B., & Poolman, R. W. 2011. What makes a measurement instrument valid and reliable?. Injury, 42(3), 236-240. https://doi.org/10.1016/j.injury.2010.11.042 Shen, B., Bai, B., & Park, M. 2023. Exploring Hong Kong primary students’ English writing motivation: relationships between writing self-efficacy and task value. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44(4), 324-338. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1823397 Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Pearson Education. Teng, M. F., & Wang, C. 2023. Assessing academic writing self‐efficacy belief and writing performance in a foreign language context. Foreign Language Annals, 56(1), 144-169. https://doi.org/10.1111/flan.12638 Ulandari, L., & Surya, E. 2017. Improving learning outcomes of linear program with quantum teaching model at grade X students SMK-BM PAB 3 Medan Estate. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 33(3), 120-129. https://core.ac.uk/download/pdf/249335844.pdf Wang, J. L., Jackson, L. A., Zhang, D. J., & Su, Z. Q. 2012. The relationships among the Big Five Personality factors, self-esteem, narcissism, and sensation-seeking to Chinese University students’ uses of social networking sites (SNSs). Computers in Human Behavior, 28(6), 2313-2319. Woodrow, L. 2011. College English writing affect: Self-efficacy and anxiety. System, 39(4), 510-522. https: // doi. Org /10 .1016 / j.system .2011 .10. 017 Zhang, X., & McEneaney, J. E. 2020. What is the influence of peer feedback and author response on Chinese University students’ English writing performance? Reading Research Quarterly, 55(1), 123–146. https://doi.org/10.1002/rrq.259 Zhang, Y., & Guo, H. 2012. A study of English writing and domain-specific motivation and self-efficacy of Chinese EFL learners. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 16(2), 101-121. Zou, D., Wang, M., Xie, H., Cheng, G., Wang, F. L., & Lee, L. K. 2021. A comparative study on linguistic theories for modeling EFL learners: facilitating personalized vocabulary learning via task recommendations. Interactive Learning Environments, 29(2), 270-282. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1789178. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |