![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,765 |
از سپهرنشانهای لوتمان تا روایتشناسی گریماس (مطالعهی رمان «جنایت و مکافات» داستایفسکی) | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 2، آبان 1403، صفحه 473-502 اصل مقاله (675.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.356690.2405 | ||
نویسندگان | ||
سیاوش گلشیری1؛ حمید رضا شعیری* 2؛ بهمن نامور مطلق3 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه تخصصی هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران ، ایران | ||
3گروه زبان ادبیات فرانسه، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه شهید بهشتی تهران ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
نشانهشناسی فرهنگی یکی از حوزههای نشانهشناسی است که با نام یوری لوتمان پیوند خورده است. لوتمان فرهنگ را بهمثابهی یک نظام نشانهای و در تعامل با سایرنظامهای نشانهای در نظر میگیرد. از دیدگاه لوتمان، هر فرهنگی خود را نظاممند و آنچه را که در بیرون از سپهرنشانهای فرهنگ خودی قرار دارد، بهمثابهی نه-فرهنگ میشناسد. بر اساس نظریهی روایتمندی، رخداد نوعی تغییر وضعیت از هنجارهای موجود در سپهر نشانهای تلقی میشود که با تعریف رخداد از منظر گریماس مطابقت دارد. مقالهی حاضر با تکیه بر دیدگاه نشانهشناسی فرهنگیِ لوتمان و فرایند روایی گریماس، به تحلیل رمان «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایفسکی میپردازد. در این مطالعه، بررسی قابلیتهای کاربردی نظریهی نشانهشناسی فرهنگی لوتمان در مقایسه با روایتشناسی گریماسی انجام گرفت تا نشان دهیم، چگونه نویسندهی روس ارزشهای اصلی اعم از ایدئولوژی، دین و سیاست را در تقابل با دو قطب خود (روسیه) و دیگری (غرب) مورد قیاس قرار میدهد. دگردیسی راسکولنیکف (قهرمان رمان) و گذار از مرز «دیگری» به «خود» در آخرین بخش رمان از طریق کابوسی شکل میگیرد که با عبور از وضعیت نامطلوب، ناگهانی و بدون مداخلهی سوژه، مطابقت دارد. نتایج نشان میدهد، سپهر نشانهای لوتمان صرفاً محدود به دوگانههای طبیعت و فرهنگ و یا خود و دیگری نیست؛ بلکه فضایی پویا و در حال تکامل است که در آن رخداد، چالش، تعامل میان عناصر گسترهای و فشارهای و همچنین فضای چرخشی و رفت و برگشتی امری مهم تلقی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ نه-فرهنگ؛ خود؛ دیگری؛ لوتمان؛ گریماس؛ داستایفسکی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abbasi, A. Semantic sign of the Paris school: replacing the theory of modality with the theory of actors: theory and practice. Tehran: Shahid Beheshti University Publishing.1395.
Avramenko, Richard. “to exceed: two types of freedom in crime and punishment". Crime and punishment with twenty interpretations. Translated by Hamidreza Atash Barab. Tehran: elmi & farhangi Publications. 2018. 1502-1132.
Berman, Marshall. The experience of modernity. Translated by Murad Farhadpour. Tehran:Tarhe no Publications. 2010.
Bradbury, Malcolm. The modern world and ten great writers. Translated by Farzaneh Qojolo. Tehran: Cheshme. 1383.
Bressler, Ch. E. Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice. New Jersey: Pearson Prentice Hall. [1994] 2007.
Catteau, Jacques. Dostoyevsky and the process of literary creativity. Translated by Shahpur Azimi. Tehran: Nilofar. 2018.
Dostoevsky, Fyodor. Crime and Punishment. Translated by Mehri Ahi. Tehran: Kharazmi..1389.
Fosso, Susan. "Raskolnikov, Family in Crime and Punishment". Dostoyevsky and Philosophy: Essays on Crime and Punishment. Translated by Zaniar Ebrahimi. Tehran: Nashre Khob Publications . 2019.
Grams, Algirdas Julien. Deficiency of meaning: crossing the structuralist narratology: the aesthetics of presence. Translated by Hamidreza Shairi, Tehran: Elm Publishing. 1389.
Havas, Randthal. "Raskolnikov, beyond good and evil". Dostoyevsky and Philosophy: Essays on Crime and Punishment. Translated by Zaniar Ebrahimi. Tehran: Nashre Khob Publications, 2019.
Lotman, Yuri. Universe of the Mind: A semiotic theory of Culture. Translated by Ann Shukman. London. New York: I. B. Tauris & Co. 1990, 137.
---. “Greeting to the Symposium. An Interview with Yuri Lotman in Helsinki, June 1987.” In Semiotics of Culture: Proceedings of the 25the Symposium of the Tartu-Moscow School of Semiotics, Imatra, Finland, 27th-29th July, 1987, 115-23.
---. “On the Metalanguage of a Typological Description of Culture”. In Semiotics, vol. 3. London: SAGE Publications. 2003, 107-109.
Lotman, Yuri and Ouspensky, Baris. "The role of dual patterns in the movement of Russian culture (until the end of the 18th century)". Interscientific translation by Ahmad Pakatchi. Tehran: Side. 23-60. 1398.
Lorso, Anna Maria. Cultural semiotics. Translated by Hossein Sarfraz. Tehran: elmi & farhangi Publications, 2019.
---. Cultural semiotics. Translated by Rahela Ghasemi: Tehran: Siahroud. 2021.
Nabakoff, Vladimir. Lectures on Russian literature. Translated by Farzaneh Taheri. Tehran: Nilofar, 2013.
Nasri, A. Skin Against Skin: A Reading of Crime and Punishment. Cheshme Publication. 1399.
Pakatchi, A. & al. “Analyzing the cultural theory of Yuri Lotman's "symbolic sphere””. Rahborde Farhang Publications. N° 39. 73-95. 2017.
Pakatchi , A. Intersemiotic. Tehran: Samt Publications. 2019.
Pier, J. (2018). “Monde narratif et sémiosphère”. In Le Seuil. 2 (103). 265-286. [Https://www.cairn.info/revue-communications-2018-2-page-265.htm]. Accessed 2 Feb. 2023.
Shairi, H. Greims, Algirdas Julien. Deficiency of meaning: crossing the structuralist narratology: the aesthetics of presence. Translated by Hamidreza Shairi, Tehran: Elm Publishing. 16-42. 1389.
Shairi, H. Semiotics of literature: theory and Practices of literary Discourse Regimes. Tehran: Tarbiat Modares University Publications, Scientific Works Publishing Center.1395.
Schmid, Wolff. An introduction to narratology. Translated by Dr. Taghi Pournamdarian and Naira Pak Mehr. Tehran: Siahroud Publications.2016.
Semenenko, Alexey. The texture of culture, an introduction to Yuri Lotman's semiotic theory. Translated by Hossein Sarfraz. Tehran: elmi & farhangi Publications. 2016.
Sojoudi, F. “Intercultural communication: translation and its influence in the processes of rejection and absorption”". Cultural Research Quarterly. 2(1)-1416153. 1388.
---. Cultural semiotics. Tehran. elm Publications.1396.
Sojoudi. F & Haghighat, A.F. “The semiotics of the urban middle class in the story of giving birth by Simin Daneshvar”. Semiotics of culture, art and literature by Maryam Athari Nikazm. Tehran: Khamoush. 1400.
Simmons, Ernest. Evaluating the art and thought of Fyodor Dostoyevsky. Translated by Amir Jalaluddin Alam. Tehran: elmi & farhangi Publications. 2007.
Zarshenas, Sh. Absurd nihilism in Western fiction. Tehran. Pazhoheshgah farhang & andishe eslami Publications. 1396. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |