
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,889,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,510 |
اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر استقامت و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان مضطرب دوره اول متوسطه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.359473.644626 | ||
نویسندگان | ||
الهه نکوئی اصفهانی1؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی* 2؛ محسن گل پرور3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر استقامت و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان مضطرب دوره اول متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان مضطرب دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. در این پژوهش تعداد 34 دانشآموز مضطرب با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 16 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور را طی 10 هفته در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب (بک و همکاران، 1988)، پرسشنامه استقامت تحصیلی (ساموئلز، 2004) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی (اسچنن- موران و همکاران، 2013) بود. نتایج نشان داد که درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر استقامت و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان مضطرب تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور با بکارگیری اعمال ذهنآگاهانه همانند خوردن آگاهانه، تنفس هدفمند و آگاهانه، قدم زدن آگاهانه میتواند منجر به افزایش مهارتهای هوشیارانه دانشآموزان مضطرب شده و از این طریق استقامت و خوشبینی تحصیلی این دانشآموزان را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور؛ استقامت تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی؛ دانشآموزان مضطرب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |