![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,708,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,518 |
هویت و زیست زنانه در رمان «رازی در کوچه ها» | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 3، مهر 1403، صفحه 315-335 اصل مقاله (551.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.371237.2008 | ||
نویسندگان | ||
میترا فرآراء1؛ نجمه نظری* 2؛ اسماعیل بلالی3؛ گلاویژ علیزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلیسینا، گروه زبان و ادبیات فارسی، همدان، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد بابلسر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
تحولات اجتماعی ایران در صد سال اخیر و ارتباط زنان ایرانی با دنیای مدرن، همراه با شتاب جهانیشدن و نوگرایی، موجب برخی تغییرات از جمله بازنگری در هویت زنانه شده است. نمود بازاندیشی زنان ایرانی در هویت فردی و اجتماعی را در جامعه و بهتبع آن در رمانهای چند دهۀ اخیر میتوان دید. فریبا وفی از داستاننویسان موفق ایرانی است که به مسائل زنان و خانواده توجهی ویژه دارد. یکی از دغدغههای وفی در آثارش از جمله در رمان رازی در کوچهها، هویت زن ایرانی است که در قالب موضوعاتی چون بحران هویت، سرگردانی بین هویت مدرن و سنتی، و بازیابی و بازنگری در هویت زنانه نمود پیدا میکند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی مؤلفههای هویت و زیست زنانه در رمان رازی در کوچهها میپردازد و مواردی مانند خوابها و رؤیاها، احساسات و عواطف، نیازها و آرزوها و واکنش زنان به موقعیتها را با نظر به روانشناسی اجتماعی و نظریههای شخصیت، تحلیل و ریشهیابی میکند. نویسنده در این رمان، به انتقاد از کلیشهها و ایدئولوژی جنسیتی مسلط بر جامعه میپردازد و بر لزوم بازنگری در هویت زنان و نقش و موقعیت آنان در خانواده و اجتماع، به صورتی آگاهانه و با پرهیز از افراط و تفریط تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رازی در کوچهها؛ رمان؛ روانشناسی اجتماعی؛ فریبا وفی؛ هویت زنانه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Afzali, M. H., Fathi-Ashiani, A., & Azad-Fallah, P. (2009). The study of defense styles & mechanisms in patients with obsessive -compulsive disorder, generalized anxiety disorder& social phobia disorder. Clinical Psychology, 1(1), 79-93. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.1999 (In Persian) Aghakhani, N., Mosavi, E., Eftekhari, A., Eghtedar, S., Zareei, A., Rahbar, N., … & Nikoonajad, A. (2013). A study on the domestic violence in women with addicted and non-addicted husbands reffered to forensic center of Urmia, Iran. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Facult, 11(11), 907-917. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1701-fa.html (In Persian) Amrollahi, S., Moradi, A., & Hasani, J. (2016). Effectiveness of memory specificity training for cognitive vulnerability and dissociative experiences in patients with post-traumatic stress disorder. Cognitive Psychology Quarterly, 4(13), 35-44. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23455780.1395.4.3.5.6 (In Persian) Askari-Nedushan, A., Abbasi-Shawazi, M. J., & Sadeghi, R. (2009). Mothers, daughters and marriage (generational differences in the ideas and attitudes of marriage in the city of Yazd). Quarterly Journal of the Women's Cultural-Social Council, 11(44), 7-36. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20082827.1388.11.0.2.5 (In Persian) Berk, E. L. (2007). Developmental psychology. Translated by: Y. Seyed-Mohammadi. Tehran: Arasbaran. (In Persian) Brand, B. L., Schielke, H. J., & Brams, J. S. (2017). Assisting the courts in understanding and connecting with experiences of disconnection: Addressing trauma-related dissociation as a forensic psychologist, part I. Psychological Injury and Law, 10(4), 283-287. https://link.springer.com/article/10.1007/s12207-017-9304-8 Cano-Garcia, F. J., Sanduvete-Chaves, S., Chacn-Moscoso, S., & Rodriguez-Franco, L. (2015). Factor structure of the Spanish ver-sion of the Life Orientation Test-Revised (LOT-R). Testing several models. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15, 139-148. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijchp.2015.01.003 Chalakkal, K. (2020). Increase in domestic violence against women and children during covid-19. Paideuma Journal, 13(7), 0090-5674. https://doi.org/10.1177/17455057221095536 Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2009). Dictionnaire des symboles: mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres. Translateted by: S. Fazayeli. Tehran: Jeyhoon. (In Persian) Cramer, P. (2015). Understanding defense mechanisms. Psychodyn Psychiatry, 43(4), 523-552. https://doi.org/10.1521/pdps.2015.43.4.523 Devaney, J. (2015). Research review: the impact of domestic violence on children. Irish Probation Journal, 12, 79-94. http://dx.doi.org/10.2345/S1384107697000225 Downey, C., & Crummy, A. (2022). The impact of childhood trauma on children’s wellbeing and adult behavior. European Journal of Trauma & Dissociation, 6(4), 1- 8. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejtd.2021.100237 Eazazi, Sh. (2001). Structural analysis of gender, a perspective on gender analysis in Iran (collection of articles). Collected and edited by: N. Jozegholami. Tehran: Shahid Beheshti University, 36-83. (In Persian) Fasih-Ramandi, M. (2017). Sexual violence against children as a violation of human rights. Medical Law Quarterly, 12(46), 207-234. http://ijmedicallaw.ir/article-1-904-fa.html (In Persian) Feist, J., & Feist, G. J. (2011). Theories of personality. Translated by: Y. Seyed-Mohammadi. Tehran: Ravan. (In Persian) Fotuhi, M. (2011). Stylistics: theories, approaches and methods. Tehran: Sokhan. (In Persian) Frazer, J. G. (2004). The golden bough: a study in magic and religion. Translated by: K. Firouzmand. Tehran: Agah. (In Persian) Giddens, A. (2006). Sociology. Translated By: M. Sabouri. Tehran: Ney. (In Persian) Ghodrati, H. (2015). The ups and downs of women's employment in Iran and its difference with global trends. Social Development Quarterly, 9(3), 29-52. https://doi.org/10.22055/qjsd.2015.11921 (In persian) Jafari, Z., & Parvin, F. (2022). Review of types of violence against women in Iran between 2020 and 2021. Journal of Nursing and Midwifery, 20(4), 269-279. http://dx.doi.org/10.52547/unmf.20.4.269 (In Persian) Jarwan, A., & Al-Frehat, M. (2020). Emotional divorce and its relationship with psychological hardiness. International Journal of Education And Practice, 8(1), 72-85. http://dx.doi.org/10.18488/journal.61.2020.81.72.85 Jung, C. G. (2011). Four archetypes: mother, rebirth, spirit, Trickster. Translated by: P. Faramarzi. Mashhad: Astan Qods Razavi. (In Persian) Katz, E. (2016). Beyond the physical incident model: How children living with domestic violence are harmed by and resist regimes of coercive control. Child Abuse Review, 25(1), 46-59. http://dx.doi.org/10.1002/car.2422 Mirabedini, H. (2001). One hundred years of Iran`s story writing. Tehran: Cheshmeh. (In Persian) Moshtaghi, M., Allameh, S. F., & Aghaei, A. (2011). The concept of child and child needs: A comparison between children’s and parents’ views in Isfahan. Thinking and Children, 2(4), 59-78. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_528.html (In Persian) Osofsky, J. D. (2018). Commentary: understanding the impact of domestic violence on children, recognizing strengths, and promoting resilience: reflections on Harold and Sellers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59(4), 403-404. https://doi.org/10.1111/jcpp.12902 Pak-Kordkandi, H., & Rabiei, A. (2013). Study of family stability and changes in 1981 and 2001. Socio-Cultural Strategy Quarterly, 3(9), 35-57. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517081.1392.2.4.2.2 (In Persian) Pournaghash Tehrani, S., & Tashek, A. (2007). Investigation and comparison of types of family violence in women and men in Tehran. Psychological Studies, 3(3), 7-23. https://www.sid.ir/paper/452062/en (In Persian) Rayner-Thomas, M., Dixon, R., Fanslow, J., & Tse, C. (2016). The impact of domestic violence on the workplace. New Zealand Journal of Employment Relations, 41(1), 8-21. http://hdl.handle.net/2292/40067 Sarukhani, B., & Rafatjah, M. (2004). Women and redefinition of social identity. Iran Sociology, 5(2), 130-166. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17351901.1383.5.2.5.4 (In Persian) Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2019). Theories of personality. Cengage Learning (10th Ed.). Translated by: Y. Seyed-Mohammadi. Tehran: Ravan. (In Persian) Shaditalab, J. (2002). Development and challenges of Iranian women. Tehran: Ghatreh. (In Persian)
Soleimani, E., Tanha, Z., Maleki Rad, A., & Kordestani, D. (2021). The role of life skills, sexual satisfaction and love story in predicting marital conflicts of couples. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 64(4), 2624-2634. https://doi.org/10.22038/mjms.2021.20115 (In Persian) Vafi, F. (2007). A Mystery at Alleys. Tehran: Markaz. (In Persian) Van Rosmalen, L., Van de Horst, F. C. P., & Van der Veer, R. (2016). From secure dependency to attachment: Mary Ainsworth’s integration of Blatz security theory into Bowlby’s attachment theory. History of Psychology, 19(1), 22–39. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/hop0000015
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |