![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,520 |
کارکرد آستانهها در سه فیلم اصغر فرهادی بر اساس نظریات باختین و کریستوا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 29، شماره 4، دی 1403، صفحه 7-25 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.376902.615887 | ||
نویسندگان | ||
رخشان قصبی بناب1؛ علیرضا خوشنویس* 2 | ||
1کارشناسی ارشد سینما، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران،ایران | ||
2استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
در این مقاله کارکرد آستانهها در سه فیلم جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده، مورد توجه قرار گرفته است که با توجه به پژوهشهای پیشین درباره سینمای فرهادی، رویکرد نوینی است. مفهوم آستانه در کرونوتوپ یا زمان-مکان داستان، توسط باختین وضع شده است و در نظریات ژولیا کریستوا بسط یافته است. هدف این مقاله آن است که بر اساس نظریات این دو متفکر و با تحلیل سه فیلم مذکور، وجوه مختلف آستانهها در نظریات باختین و کریستوا، از جمله آستانهها در روایت، آستانههای بدن، آشپزخانه به مثابه مهمانخانه، آستانهها در میزانسن، دینامیک فقدان/ظهور سوژه، آستانه امر نشانیک/نمادین و پایان باز مکالمه، بررسی شود. در تحلیل اجتماعیروانکاوانه این سه فیلم مشخص شد کاربرد آستانهها تمهید مؤثری در روایت، شخصیتپردازی و همراه کردن مخاطب بوده است. بیان چالشهای اخلاقی شخصی در خلال روابط اجتماعی، خصیصه مهم سینمای فرهادی است، که با تکیه بر مفهوم آستانه باختینی و بسط این مفهوم در تحلیل اجتماعی/روانکاوانه ژولیا کریستوا، میتوان آن را تبیین کرد. کریستوا در پی سقوط نظامهای مفهومی در جامعه مدرن، هنر و روانکاوی را تنها امکانهای تحلیل اجتماعی در عصر مدرن میداند و پژوهش حاضر نشان میدهد این سه اثر فرهادی، با تأکید بر مفهوم آستانه، امر اجتماعی را در بیان قصههای رنج شخصی در سینما بازنمایی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آستانهها؛ کرونوتوپ؛ اصغر فرهادی؛ میخاییل باختین؛ ژولیا کریستوا | ||
مراجع | ||
آرنت، هانا (1958) وضع بشر. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
آفرین، فریده (1400) مکانمندی و زمانمندی در فیلم فروشنده بر اساس آرای هایدگر در هستی و زمان. هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی. دوره 26. شماره 2. صص 13 تا 24. https://doi.org/10.22059/jfadram.2021.294965.615395
رضایی، محمد؛ حسن پور، آرش و دانشگر، شیرین (1393) بازنمایی طبقه و مناسبات طبقاتی در سینمای ایران؛ مطالعه موردی فیلم «جدایی نادر از سیمین». نشریه تحقیقات فرهنگی ایران. شماره 26. صص 117 تا 148. https://doi.org/10.7508/ijcr.2014.26.006 شهبا، محمد و علیپناهلو، ماهرخ (1396) تحلیل زمان روایی در دو فیلم درباره الی و گذشته از دیدگاه ژرار ژنت. نشریه روایتشناسی. پاییز و زمستان 1396. شماره 2. صص 27 تا 50. https://dorl.net/dor/20.1001.1.25886495.1396.1.2.5.4
صادقی فسائی، سهیلا و پروائی، شیوا (1395) نحوۀ بازنمایی زن در زیست جهان مدرن در فیلمهای اصغر فرهادی (مطالعۀ موردی: چهارشنبهسوری، دربارۀ الی و جدایی نادر از سیمین) نشریه زن در فرهنگ و هنر. دوره 8. شماره 2. صص 147 تا 170. https://doi.org/10.22059/jwica.2016.60312
غلامعلی، اسدالله و شیخ مهدی، علی (1396) منطق مکالمه در فیلم خشت و آینه (1343)، اثر ابراهیم گلستان. نشریه هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی. سال 22. شماره 2. صص 137 تا 145. https://doi.org/10.22059/jfadram.2017.62976
Bakhtin، M. M. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays by M.M.. Translated by Caryl Emerson & Michael Holquist. Austin: University of Texas Press. Bakhtin، M. M. (1984). Problems of Dostoevsky’s Poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press. Beardsworth، Sara (2004) Julia Kristeva: Psychoanalysis and Modernity. New York: State University of New York Press. Clark، Katerina & Holquist، Michael (1986) Mikhail Bakhtin. Massachusetts: Harvard University Press. Heydari، Behnaz (2022) Carnivalesque in Iranian Cinema: 6.5 Per Meter، a Social Problem Film. Forum for World Literature Studies. Vol.14. No.4. pp 665-679. https://www.fwls.org/Download/Archives/1031.html Keltner، S.K. (2011) Kristeva: Thresholds. Cambridge: Polity. Kristeva، Julia (1982) Powers of Horror. New York: Columbia University Press. Kristeva، Julia (1992) Black Sun. New York: Columbia University Press . Kristeva، Julia (1993) Proust and the Sense of Time. Translated by Stephen Bann. New York: Columbia University Press. Kristeva، Julia (1996) Julia Kristeva Interviews. Edited by Ross Mitchell Guberman. New York: Columbia University Press. Kristeva، Julia (2000) The Sense and Non-Sense of Revolt. Translated by Jeanine Herman. New York: Columbia University Press. Kristeva، Julia (2002a) Intimate Revolt. New York: Columbia University Press. Kristeva، Julia (2002b) 'Nous Deux' or a (Hi)story of Intertextuality. The Romanic Review. vol. 93. Numbers 1-2: 7-13. Moyle، Franny (2021) The King’s Painter: The Life and Times of Hans Holbein. NewYork: Abrams Press. Steinby، Liisa & Klapuri، Tintti (2013) Bakhtin and his others. London: Anthem Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |