
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,882,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,542,856 |
تدوین مدل ساختاری تبیین انگیزش تحصیلی بر اساس حمایتاجتماعی ادراک شده و ذهنآگاهی با میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1403 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.364188.644710 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عزیزی1؛ طاهره حق طلب* 2؛ ابوالقاسم یعقوبی3؛ افشین افضلی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوماجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوماجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل انگیزش تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و ذهنآگاهی با میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی در دانشآموزان دختر بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش همبستگی به شیوۀ مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی - مورگان تعداد 388 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاسهای انگیزشتحصیلی (AMS)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS)، پرسشنامه ذهنآگاهی (39- FFMQ) و پرسشنامه نیازهایبنیادینروانشناختی (BSNS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، به وسیلۀ نرم افزارهای SPSS27 و Lisrel8.8 صورت گرفت. یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل تدوین شده از برازش مناسبی برخوردار است است (062/0=RMSEA، 94/0=CFI، 93/0=IFI، 91/0=GFI، 77/2=χ 2/ df). روابط متغیرها نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده و ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی و نیازهای بنیادین روانشناختی اثر مستقیم و مثبتی داشتند. همچنین نیازهای بنیادین روانشناختی نقش میانجی معناداری در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده، ذهنآگاهی و انگیزش تحصیلی داشت. (01/0>p). بر اساس نتایج پژوهش حمایت اجتماعی ادراک شده و ذهنآگاهی منابع اجتماعی و روانی قابل توجهی در دانشآموزان دختر ایجاد میکنند لذا میتوانند بر مولفههای نیازهای بنیادین روانشناختی تاثیرگذار باشند و ارضای نیازها بنیادین روانشناختی نیز در مرحله بعدی بر افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان موثر باشد. بنابراین پیشنهاد میشود به مولفههای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانشآموزان دختر نوجوان توجه بیشتری مبذول شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزشتحصیلی؛ حمایتاجتماعیادراک شده؛ ذهنآگاهی؛ نیازهایبنیادین روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |