تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,084 |
نقش واسطهای تنظیم هیجان و بیثباتی هیجانی/منفیگرایی کودکان در رابطۀ بین راهبردهای مقابلهای والدین با هیجانات منفی کودکان و مشکلات رفتاری آنان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 315-330 اصل مقاله (980.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.341423.644232 | ||
نویسندگان | ||
عباس شیخ محمدی1؛ متین قنبرزاده* 2؛ سروش رنجبر3 | ||
1دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ نقش واسطهای تنظیم هیجان و بیثباتی هیجانی کودکان در رابطۀ بین مقابلۀ والدین با هیجانات منفی کودکان و مشکلات رفتاری برونیسازی کودکان بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش جمعآوری دادهها همبستگی است که در سال 1399 اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ کودکان دختر و پسر 7 تا 12 سالۀ شهر کرج بود. از بین جامعۀ آماری 360 کودک دختر و پسر از منطقۀ 3 آموزش و پرورش کرج بهصورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان شامل 341 کودک (233 دختر و 138 پسر) با میانگین سنی 7 تا 12 بودند. مادران این کودکان به پرسشنامۀ تواناییها و مشکلات (SDQ)، سیاهۀ تنظیم هیجان (ERQ) و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندگانه و با نسخۀ 26 نرمافزار SPSS و افزونۀ PROCESS تحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین راهبردهای حمایتی و غیرحمایتی والدین در واکنش به هیجانات کودکان، تنظیم هیجان، بیثباتی هیجانی و مشکلات رفتاری برونیسازیشدۀ آنان رابطۀ معنادار وجود دارد. همچنین براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه، تنظیم هیجان کودکان واسطۀ بین راهبردهای حمایتی والدین و مشکلات رفتاری برونیسازی کودکان است. بهعلاوه بیثباتی هیجانی کودکان واسطۀ بین راهبردهای حمایتی و غیرحمایتی در واکنش به هیجانات کودکان و مشکلات رفتاری برونیسازی کودکان است؛ بنابراین مهارتهای تنظیم هیجانی و بیثباتی هیجانی کودکان میتواند واسطۀ بین راهبردهای والدین در واکنش به هیجانات کودکان و مشکلات رفتاری برونیسازی کودکان باشد. پیشنهاد میشود در مفهومپردازی مشکلات رفتاری کودکان، هم به متغیرهای فردی و هم محیطی توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بیثباتی هیجانی؛ تنظیم هیجان؛ مشکلات رفتاری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسماعیلی، ل.، آقایی، ا.، عابدی، م. ر.، و اسماعیلی، م. (1390). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان دختران مصروع. نشریۀ اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 5(20)، 42-31. https://www.magiran.com/paper/890143
آگیلار-وفایی، م.، و قرهباغی، ف. (1388). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ تواناییها و مشکلات در نمونۀ کودکان ایرانی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۵(۳)، 241-۲۳۱. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-821-fa.html
بخشی، م.، مروتی، ذ.، الهی، ط.، و شاهمحمدیان، س. (1397). اثربخشی هنردرمانی بر مهارتهای اجتماعی-ارتباطی، تنظیم هیجان و انعطافپذیری رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اوتیسم. فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی، 30(8)، 177-155. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.9228
تهرانیدوست، م.، شهریور ز.، پاکباز ب.، رضایی آ.، و احمدی ف. (1385). روایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تواناییها و مشکلات (SDQ). تازههای علوم شناخت. 8(4)، 39-33. http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.html
شفیعیتبار، م.، اکبری چرمهینی، ص.، و مولایی یساولی، م. (1399). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی چکلیست تنظیم هیجانی-نسخۀ والدین. فصلنامۀ سلامت روان کودک. ۷(۳)، 95-۸۰. http://childmentalhealth.ir/article-1-935-fa.html
کوثری، ف. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای واکنشهای والدین به هیجانات مثبت و منفی کودکان. رسالۀ کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. https://parseh.modares.ac.ir/thesis.php?id=1067724&sid=1&slc_lang=fa
میرز، ل. اس.، گامست، گ.، و گارینو، جی. ا. (1391). پژوهشهای چندمتغیرۀ کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمۀ مجتبی حبیبی و همکاران. تهران: رشد.
نجاتیفر، س.، عابدی، ا.، و قمرانی ا. (1399). اثربخشی مداخلۀ والدمحور مبتنی بر فلسفۀ فراهیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونیشده. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 2(۴)، ۳۶-۲۵. http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1399.20.4.10.7
References Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research center of children. Aguilar-Vafaie M., & Gharehbaghy, F. (2009). Psychometric Properties of Persian Parent and Teacher Versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire in a Sample of Iranian Children. Iranian Psychiatry and Clinical Psychology, 15(3), 231-241. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-821-en.html (In Persian) Alati, C. S., Ohara, G., Kennedy, H., & Montreull, T. (2020). Parental Emotion Socialization and Adult Outcomes: The Relationships Between Parental Supportiveness, Emotion Regulation, and Trait Anxiety. Journal of Adult Development, 27, 268–280. https://doi.org/10.1007/s10804-019-09340-1 Bender, A. E., McKinney, S. J., Schmidt-Sane, M. M., Cage, J., Holmes, M. R., Berg, K. A., ... & Voith, L. A. (2022). Childhood exposure to intimate partner violence and effects on social-emotional competence: A systematic review. Journal of Family Violence, 37, 1263-1281. https://doi.org/10.1007/s10896-021-00315-z Blandon, A. Y., Calkins, S. D., Grimm, K. J., Keane, S. P., & O'Brien, M. (2010). Testing a developmental cascade model of emotional and social competence and early peer acceptance. Development and Psychopathology, 22(4), 737–748. https://doi.org/10.1017/S0954579410000428 Byrd, A. L., Vine, V., Frigoletto, O. A., Vanwoerden, S., & Stepp, S. D. (2021). A multi-method investigation of parental responses to youth emotion: Prospective effects on emotion dysregulation and reactive aggression in daily life. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 50(2), 117-131. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00754-0 Coe, J., Davies, P., Hentges, R., & Sturge-Apple, M. (2020). Understanding the nature of associations between family instability, unsupportive parenting, and children’s externalizing symptoms. Development and Psychopathology, 32(1), 257-269. https://doi.org/10.1017/S0954579418001736 Davies, P. T., Thompson, M. J., Coe, J. L., & Sturge-Apple, M. L. (2021). Maternal and paternal unsupportive parenting and children's externalizing symptoms: The mediational role of children's attention biases to negative emotion. Development and Psychopathology, 34(4), 1412-1428. https://doi.org/10.1017/S0954579421000171 Denham, S. A. (1998). Emotional development in young children. New York, NY US: Guilford Press. Denham, S. A., Bassett, H. H., Way, E., Mincic, M., Zinsser, K., & Graling, K. (2012). Preschoolers’ emotion knowledge: Self-regulatory foundations, and predictions of early school success. Cognition & Emotion, 26(4), 667–679. https://doi.org/10.1080/02699931.2011.602049 Dunsmore, J. C., Booker, J. A., & Ollendick, T. H. (2013). Parental emotion coaching and child emotion regulation as protective factors for children with oppositional defiant disorder. Social Development, 22(3), 444-466. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2011.00652.x Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1 Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child Development, 66(5), 1360-1384. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7555221/ Fabes, R. A., Eisenberg, N., & Bernzweig, J. (1990). The coping with children’s negative Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Derdich, D. A. (2002). The Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES): Psychometric properties and relations with children’s emotional competence. Marriage & Family Review, 34(3-4), 285–310. https://doi.org/10.1300/J002v34n03_05 Fanti, K. A., Panayiotou, G., Lazarou, C., Michael, R., & Georgiou, G. (2016). The better of two evils? Evidence that children exhibiting continuous conduct problems high or low on callous–unemotional traits score on opposite directions on physiological and behavioral measures of fear. Development and Psychopathology, 28(1), 185-198. https://doi.org/10.1017/S0954579415000371 Goodman, R. (1997). The Strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x. Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(11), 1337-1345. https://doi.org/10.1097/00004583-200111000-00015 Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1997). Meta-emotion: How families communicate emotionally. Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Hayes, A. F. (2013). The PROCESS macro for SPSS and SAS Software. https://processmacro.org/index.html Hayes, A. F., Montoya, A. K., & Rockwood, N. J. (2017). The analysis of mechanisms and their contingencies: PROCESS versus structural equation modeling. Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(1), 76-81. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2017.02.001 Hurrell, K. E., Hudson, J. L., & Schniering, C. A. (2015). Parental reactions to children’s negative emotions: Relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 29, 72–82. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.10.008. Huh, H. J., Kim, K. H., Lee, H. K., & Chae, J. H. (2017). The relationship between childhood trauma and the severity of adulthood depression and anxiety symptoms in a clinical sample: The mediating role of cognitive emotion regulation strategies. Journal of Affective Disorders, 213, 44-50. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.02.009 Jin, Z., Zhang, X., & Han, Z. R. (2017). Parental emotion socialization and child psychological adjustment among Chinese urban families: Mediation through child emotion regulation and moderation through dyadic collaboration. Frontiers in Psychology, 8, 2198. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02198. Johnson, M. A., Hawes, J. D., Eisenberg, N., Kohlhoff, J., Dudeney, J. (2017). Emotion socialization and child conduct problems: A comprehensive review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 54, 65-80. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.04.001 Katz, L. F., Maliken, A. C., & Stettler, N. M. (2012). Parental meta-emotion philosophy: A review of research and theoretical framework. Child Development Perspectives, 6(4), 417-422. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00244.x Kieling, C., Baker-Henningham, H., Belfer, M., Conti, G., Ertem, I., Omigbodun, O., Rohde, L. A., Srinath, S., Ulkuer, N., & Rahman, A. (2011). Child and adolescent mental health worldwide: evidence for action. The Lancet, 378(9801), 1515-1525. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60827-1 Kim-Spoon, J., Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (2013). A longitudinal study of emotion regulation, emotion lability-negativity, and internalizing symptomatology in maltreated and nonmaltreated children. Child Development, 84(2), 512-527. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01857.x Kosari, F. (2016). Investigating the psychometric properties of The coping with children’s negative emotions scale. Master thesis. University of Tarbiat Modaress, Tehran, Iran. https://parseh.modares.ac.ir/thesis.php?id=1067724&sid=1&slc_lang=fa (In Persian) Lee, D. H., & Shin, H. (2021). Parental bonding and adolescent bullying perpetration: Examining sequential indirect effects of anxiety and anger-in. School Psychology International, 42(3), 259-284. https://doi.org/10.1177/0143034320988152 McDowell, D. J., Kim, M., O’Neil, R., & Parke, R. D. (2002). Children’s emotional regulation and social competence in middle childhood: The role of maternal and paternal interactive style. Marriage & Family Review, 34(3-4), 345-364. https://doi.org/10.1300/J002v34n03_07 McKee, L. G., Duprey, E. B., & O’Neal, C. W. (2021). Emotion socialization and young adult internalizing symptoms: the roles of mindfulness and emotion regulation. Mindfulness, 12, 53-60. https://doi.org/10.1007/s12671-018-1079-9 McLaughlin, K. A., Hatzenbuehler, M. L., Mennin, D. S., & Nolen-Hoeksema, S. (2011). Emotion dysregulation and adolescent psychopathology: A prospective study. Behaviour Research and Therapy, 49(9), 544-554. https://doi.org/10.1016/j.brat.2011.06.003 Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J (2012). Applied multivariate research: Design and interpretation. Translated by: M. Habibi et al. Tehran: Roshd. (In Persian) Molina, P., Sala, M. N., Zappulla, C., Bonfigliuoli, C., Cavioni, V., Zanetti, M. A., ... & Cicchetti, D. (2014). The Emotion Regulation Checklist – Italian translation. Validation of parent and teacher versions. European Journal of Developmental Psychology, 11(5), 624-634. https://doi.org/10.1080/17405629.2014.898581 Morris, A., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361-388. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x Nejatifar, S., Abedi, A., & Ghamarani, A. (2021). Effectiveness of parent-centered intervention based on Gottman’s meta-emotional philosophy on cognitive emotion regulation in children with externalizing behavioral problems. Journal of Exceptional Children, 20(4), 25-36. http://joec.ir/article-1-1308-en.html (In Persian) Oattes, N., Kosmerly, S., & Rogers, M. (2018). Parent emotional well-being and emotion lability in young children. Journal of Child and Family Studies, 27(11), 3658-3671. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1188-z Rivenbark, J. G., Odgers, C. L., Caspi, A., Harrington, H., Hogan, S., Houts, R. M., ... & Moffitt, T. E. (2018). The high societal costs of childhood conduct problems: evidence from administrative records up to age 38 in a longitudinal birth cohort. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59(6), 703-710. https://doi.org/10.1111/jcpp.12850 Rosen, P. J., Walerius, D. M., Fogleman, N. D., & Factor, P. I. (2015). The association of emotional lability and emotional and behavioral difficulties among children with and without ADHD. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 7(4), 281-294. https://doi.org/10.1007/s12402-015-0175-0 Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916. https://doi.org/10.1037//0012-1649.33.6.906 Silk, J. S., Steinberg, L., & Morris, A. S. (2003). Adolescents' emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880. https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00643.x Smaeeli, L., Aghayi, A., Abedi, M. R., & Smaeeli, M. (2011). Effectiveness of Emotion Regulation in the Mental Health of Epileptic Girls. Thought and Behavior in Clinical Psychology, 5(20), 31-42. https://www.magiran.com/paper/890143 (In Persian) Sousa, M., Cruz, S., & Cruz, O. (2021). The relationship of emotion regulation and negative lability with socioemotional adjustment in institutionalized and non‐institutionalized children. British Journal of Developmental Psychology, 39(1), 169-189. https://doi.org/10.1111/bjdp.12361 Ştefan, C. A., & Avram, J. (2017). Investigating direct and indirect effects of attachment on internalizing and externalizing problems through emotion regulation in a cross-sectional study. Journal of Child and Family Studies, 26(8), 2311-2323. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0723-7 Tehranidoust, M., Shahrivar, Z., Pakbaz, B., Rezaei, A., & Ahmadi F (2007). Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Advances in Cognitive Sciences, 8(4), 33-39. http://icssjournal.ir/article-1-266-en.html (In Persian) Zhu, J., Xiao, B., Hipson, W., Yan, C., Coplan, R. J., & Li, Y. (2021). Social avoidance and social adjustment: The moderating role of emotion regulation and emotion lability/negativity among Chinese Preschool Children. Frontiers in Psychology, 12, 618670. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.618670 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |