
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,200,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,030,307 |
اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
دوره 15، شماره 2، 1403، صفحه 319-335 اصل مقاله (924.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.337196.644278 | ||
نویسندگان | ||
رسول پیرهادی تواندشتی1؛ مژگان عارفی* 2؛ ایلناز سجادیان3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سهمرحلهای (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) دارای علائم خشونت در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش 27 دانشجوی دارای علائم خشونت (18 پسر و 9 دختر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (14 دانشجو) و گواه (13 دانشجو) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی یک و نیم ماه در ده جلسۀ 75 دقیقهای دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ خشونت (EVQ)، مقیاس همدلی (BES) و پرسشنامۀ معنا در زندگی (MLQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش سرمایههای روانشناختی بر علائم خشونت (0001>P؛ 60/0=Eta؛ 48/38=F)، همدلی (0001>P؛ 55/0=Eta؛ 91/30=F) و معنای زندگی (0001>P؛ 49/0=Eta؛ 08/24=F) دانشجویان دارای علائم خشونت تأثیر معنادار دارد. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش سرمایههای روانشناختی با بهکارگیری مفاهیمی مانند خوشبینی، امید، خودکارآمدی و تابآوری روانی میتواند بهعنوان روشی کارآمد برای کاهش علائم خشونت و بهبود همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت؛ سرمایههای روانشناختی؛ معنای زندگی؛ همدلی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آزادمنجیری، م.، و نامنی، ا. (1399). نقش تعدیلکنندۀ همدلی در رابطۀ سرمایۀ روانشناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. 27(3)، 473-463. https://jsums.medsab.ac.ir/article_1321.html?lang=fa
آیزنک، اچ. جی.، و ویلسون، ج. (1367). خودشناسی. ترجمۀ شهاب قهرمان. تهران: شباویز.
پیمانفر، ا.، علیاکبری، م.، و محتشمی، ط. (1391). مقایسۀ احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجلۀ روانشناسی و دین. 5(4)، 52-41. https://www.sid.ir/paper/99428/fa
جعفری، م. ع.، و نوروزی، ز.، و فولادچنگ، م. (1396). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساسی؛ فرم فارسی. فصلنامۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 14(25)، 38-23. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099
رشید، خ.، و بیات، ا. (1398). تبیین رابطۀ ابعاد سرمایههای روانشناختی و مؤلفههای همدلی عاطفی با میانجیگری هوش زیباشناسی. مجلۀ علوم روانشناختی. 18(74)، 180-171. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1398.18.74.4.1
رئیسی، ح.، شریفی، ط.، غضنفری، ا.، و چرامی، م. (1399). مقایسۀ اثربخشی درمان خودشفقتورزی و آموزش سرمایۀ روانشناختی بر تحمل پریشانی و خودتنظیمی هیجانی. پژوهشهای علوم رفتاری، ۱۸(۴)، ۴92-۴۸۱. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1399.18.4.6.2
شاکری، آ.، اصلیآزاد، م. (1403). ارائۀ مدل پریشانی هیجانی براساس رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و احساس انسجام روانی با نقش میانجیگری معنای زندگی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلبی. پژوهشهای نوین روانشناختی. 19(73)، 250-238. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_17988.html
صحتی، م.، عشایری، ح.، و دولتآبادی، ش. (1400). اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس). مجلۀ دستاوردهای روانشناختی. 28(2)، 28-19. https://doi.org/10.22055/psy.2021.34776.2589
فرجزاده، پ.، غضنفری، ا.، چرامی، م.، و شریفی، ط. (1399). اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجومعلمان دختر با اشتیاق تحصیلی پایین. پژوهش در یادگیری آموزشی و آموزشگاهی و مجازی. 7(4)، 42-31. https://doi.org/10.30473/etl.2020.50537.3144
قدرتی اصفهانی، ز.، و مرادی، ا. (1399). مقایسۀ اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و فعالسازی رفتاری بر امید در دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه اصفهان. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). 18(2)، 312-293. https://doi.org/10.22059/jwdp.2020.296246.1007783
کاجی اصفهانی، س.، عارفی، م.، آقایی، ا.، اصلیآزاد، م.، و فرهادی، ط. (1396). مطالعۀ همدلی شناختی در دانشآموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 4(2)، 126-116. http://childmentalhealth.ir/article-1-150-fa.html
مصرآبادی، ج.، استوار، ن.، و جعفریان، س. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامۀ معنا در زندگی در دانشجویان. مجلۀ علوم رفتاری. 7(1)، 90-83. https://www.behavsci.ir/article_67816.html
نوربخش، ا.، و مولوی، ح. (1394). رابطۀ هوش معنوی و باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت در دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 16(1)، 14-4. https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/533949?jid=533949
References
Abdelrahman, R. M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students. Heliyon, 6(9), eo4192. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04192 Albiero, P., Matricardi, G., Speltri, D., & Toso, D. (2009). The assessment of empathy in adolescence: A contribution to the Italian validation of the ‘‘Basic Empathy Scale’’. Journal of Adolescence, 32(2), 393-408. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.01.001 Aliyeva, R., & Karakus, M. (2015). The effects of positive psychological capital and negative feelings on students’ violence tendency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 190, 69–76. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.918 Atan, T. (2018). Empathy levels of university students who do and not do sports. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 500-503. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2017.050322 Azad Manjiri, M., & Namani, E. (2020). The moderating effect of empathy on the relation psychological capital with depression and anxiety among nurses. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 27(3), 463-473. https://jsums.medsab.ac.ir/article_1321.html?lang=en (In Persian) Cho, E., Lee, D., Lee, J. H., Bae, B. H., & Jeong, S. M. (2014). Meaning in life and school adjustment: testing the mediating effects of problem-focused coping and self-acceptance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 777-781. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.784 Darvishmotevali, M., & Ali, F. (2020). Job insecurity, subjective well-being and job performance: The moderating role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 87, 102462. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102462 Espejo-Siles, R., Zych, I., Farrington, D. P., & Llorent, V. J. (2020). Moral disengagement, victimization, empathy, social and emotional competencies as predictors of violence in children and adolescents. Children and Youth Services Review, 118, 105337. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105337 Eysenck, H. J., & Glenn, W. (1976). Know Your Own Personality. Translated by: Sh. Ghahreman. Tehran: Shabaviz. (In Persian) Farajzadeh, P., Ghazanfari, A., Choramy, M., & Sharifi, T. (2020). The Effectiveness of Training Psychological Capitals on Academic Procrastination of Female Teacher-Students with Low Academic Engagement. Research in School and Virtual Learning, 7(4), 31-42. https://doi.org/10.30473/etl.2020.50537.3144 (In Persian) Garcia Alandete, J., Lozano, B. S., NohaLes, P. S., & Martinez, E. R. (2013). Predictive role of meaning in life on psychological well-being and gender specific differences. Act A colombi An Ade Psicología, 16(1), 17-24. https://www.redalyc.org/pdf/798/79829185002.pdf Garrosa-Hernández, E., Carmona-Cobo, I., Ladstätter, F., Blanco, L. M., & Cooper-Thomas, H. D. (2013). The relationships between family-work interaction, job-related exhaustion, detachment, and meaning in life: A day-level study of emotional well-being. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 29(3), 169-177. https://doi.org/10.5093/tr2013a23 Ghodrati Isfahani, Z., & Moradi, A. (2020). Effectiveness of Psychological Capital Training and Behavioral Activation Therapy on the Hope of Isfahan Gril Students in Dormetory. Woman in Development & Politics, 18(2), 293-312. https://doi.org/10.22059/jwdp.2020.296246.1007783 (In Persian) Glaw, X., Hazelton, M., Kable, A., & Inder, K. (2020). Exploring academics beliefs about the meaning of life to inform mental health clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 34(2), 36-42. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2020.02.009 Guo, L., Decoster, S., Babalola, M. T., De Schutter, L., Garba, O. A., & Riisla, K. (2018). Authoritarian leadership and employee creativity: The moderating role of psychological capital and the mediating role of fear and defensive silence. Journal of Biusiness Research, 92, 219-230. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.034 Hopkins, M., Fetherston, C. M., & Morrison, P. (2018). Aggression and violence in healthcare and its impact on nursing students: A narrative review of the literature. Nurse Education Today, 62, 158-163. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.12.019 Jafari, M. A., Nooroozi, Z., & Foolad Chang, M. (2017). The study of factor structure, reliability and validity of basic empathy scale: Persian form. Journal of Educational Psychology Studies, 14(25), 23-38. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099 (In Persian) Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, 32(6), 540–550. https://doi.org/10.1002/ab.20154 Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 73, 120-124. https://doi.org/10.1016/j.archger.2017.08.001 Kaji Isfahani, S., Arefi, M., Aqaei Joshaghani, A., Asli Azad, M., & Farhadi, T. (2017). Comparison of cognitive empathy in students with relational and explicit aggression. Journal of Child Mental Health, 4(2), 116-124. http://childmentalhealth.ir/article-1-150-en.html (In Persian) Kang, H. J., & Busser, J. A. (2018). Impact of service climate and psychological capital on employee engagement: The role of organizational hierarchy. International Journal of Hospitality Management, 75, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.03.003 Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.001 Kim, M., Kim, A. C. H., Newman, J. I., Ferris, G. R., & Perrewé, P. L. (2019). The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations. Sport Management Review, 22(1), 108-125. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.04.003 King, E. A. (2021). Child welfare workers’ experiences of client-perpetrated violence: Implications for worker mental health. Children and Youth Services Review, 120, 105763. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105763 Liao, R., & Liu, Y. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse Education Today, 36, 31-36. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003 Lu, D., Jeong, S. Y., & Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 2329. https://doi.org/10.1016/j.anr.2020.10.005 Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.006 Mesrabadi, J., Jafariyan, S., & Ostovar, N. (2013). Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. International Journal of Behavioral Sciences, 7(1), 83-90. https://www.behavsci.ir/article_67816.html (In Persian) Noorbakhsh, A., & Molavi, H., (2017).The relationship between spiritual intelligence and religious beliefs on humiliation and violence in students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(1), 4-12. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/533949?jid=533949 (In Persian) Peimanfar, E., Dehkordi, M., & Mohtashami, T. (2013). Comparison of loneliness and a sense of meaning in life of elders with levels of deferent religious attitudes. Ravanshnasi & Din, 5(4), 41-52. https://www.sid.ir/paper/99428/en (In Persian) Petrucci, C., Cerra, C. L., Aloisio, F., Montanari, P., & Lancia, L. (2016). Empathy in health professional students: A comparative cross-sectional study. Nurse Education Today, 41, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.022 Poots, A., & Cassidy, T. (2020). Academic expectation, self-compassion, psychological capital, social support and student wellbeing. International Journal of Educational Research, 99, 101506. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101506 Rashid, K., & Bayat, A. (2019). Explaining the Relationship between Dimensions of Psychological Capital and Components of Emotional Empathy by the Mediation of Aesthetic Intelligence. Journal of Psychological Science, 18(74), 23-38. http://psychologicalscience.ir/article-1-88-en.html (In Persian) Reisiee, H., Sharifi, T., Ghazanfari, A., & Chorami, M. (2021). Comparison of the effectiveness of self-compassion therapy and psychological capital training on stress tolerance and emotional self-regulation. Journal of Research in Behavioral Sciences, 18(4), 481-492. http://dx.doi.org/10.52547/rbs.18.4.481 (In persian) Sehati, M., Ashayeri, H., & Dolatabadi, S. (2021). Effectiveness of psychological capital training on health promotion behaviors and psychological flexibility in autoimmune (psoriasis) patients. Psychological Achievements, 28(2), 45-66. https://doi.org/10.22055/psy.2021.34776.2589 (In Persian) Shakeri, A., Asli Azad, M. (2024). Model evaluation of emotional distress based on health- promoting behaviors and sense of psychological coherence with the mediating role of the meaning of life in people with coronary heart disease. Journal of Modern Psychological Researches, 19(73), 238-250. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_17988.html?lang=en (In Persian) Steger, F. M., & Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessingpresence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80-93. https://doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.80 Tsaur, S., Hsu, F., & Lin, H. (2019). Workplace fun and work engagement in tourism and hospitality: The role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 81, 131-140. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.03.016 Wang, M., Wang, J., Deng, X., & Chen, W. (2019). Why are empathic children more liked by peers? The mediating roles of prosocial and aggressive behaviors. Personality and Individual Differences, 144, 19-23. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.02.029 Ye, X., Ren, S., Li, X., & Wang, Z. (2020). The mediating role of psychological capital between perceived management commitment and safety behavior. Journal of Safety Research, 72, 29-40. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2019.12.004 Yu, E. A., & Chang, E. C. (2021). Relational meaning in life as a predictor of interpersonal well-being: A prospective analysis. Personality and Individual Differences, 168, 110377. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110377 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |