![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,708,858 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,549 |
نقش زنان بختیاری در توسعۀ گردشگری و اقتصاد محلی با تأکید بر کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی در الگووارۀ پایدار | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 3، مهر 1403، صفحه 377-398 اصل مقاله (659.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.370343.2000 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا خسروی1؛ روشنک داوری* 2 | ||
1کارشناس ارشد گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
رشد اقتصاد بومی و محلی و توانمندسازی زنان با بهرهگیری از شیوههای گوناگون از جمله کارآفرینی اجتماعی در بستر توسعۀ پایدار، از اهدافی است که در این حوزه دنبال میشود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تحلیل نقش زنان بختیاری در توسعۀ گردشگری و اقتصاد محلی ایران با تأکید بر اهمیت نقش کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی بختیاری بهعنوان عوامل کلیدی در این توسعه میپردازد. این تحقیق، از روشهای کیفی و کمی بهره گرفته است. جمعآوری دادهها با پرسشنامه و مصاحبههای میدانی با مردم استان چهارمحال و بختیاری و مطالعات کتابخانهای انجام شده است. جامعۀ آماری، زنان بختیاری و نمونۀ مورد سنجش 389 نفر هستند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری و مدلهای تحلیلی انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد زنان قوم بختیاری تأثیر بسزایی بر توسعۀ گردشگری و اقتصاد محلی دارند و با کارآفرینی اجتماعی، به ایجاد فرصتهای شغلی و توسعۀ فعالیتهای اقتصادی محلی میپردازند. تولید پوشاک سنتی بختیاری بهعنوان یکی از مشاغل اصلی، نقش ویژهای در ترویج و توسعۀ گردشگری فرهنگی و تاریخی مناطق مورد نظر و توانمندسازی زنان دارد. براساس یافتهها، توسعۀ کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی میتواند به افزایش رفاه افراد این اقوام و مناطق محلی کمک کند. در سیاستگذاری و برنامهریزیهای محلی، توجه به این نکته و اخذ تدابیر مناسب بهمنظور حمایت از این فعالیتها و توسعۀ آنها میتواند قدم مناسبی در مسیر تحقق اهداف توسعۀ پایدار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد محلی؛ پوشاک سنتی؛ توسعۀ پایدار؛ زنان بختیاری؛ کارآفرینی اجتماعی؛ گردشگری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abtahi, S. H., Shareefzadeh, F., & Ebrahimpour, H. (2010). A survey of social entrepreneurship concepts, theories and models and designing conceptual model. Organizational Culture Management, 8(21), 87-112. https://jomc.ut.ac.ir/article_24012.html?lang=en (In Persian) Adinolfi, M. C., Tichaawa, T. M., & Banda, G. (2018). The importance of the fashion industry in the South African tourism context. EuroEconomica, 2(37), 245-258. https://EconPapers.repec.org/RePEc:dug:journl:y:2018:i:2:p:245-258 Ahangeedeh, E. (1999). Chaharmahal and Bakhtiari and Its Ancient Civilization (1st Ed.). Isfahan: Mashal Publications. (In Persian) Ahmadian, R., & Baghernia, A. (2014). Fundamentals of cultural tourism (1st Ed.). Tehran: Tisa Publications. (In Persian) ISBN 9786007212455 http://teesa.ir/Books/Book?id=189 Akhoundi, A. (2006). The image of cultural heritage, handicrafts, and tourism in Chaharmahal and Bakhtiari (1st Ed.). Tehran: Research Institute of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism. (In Persian) Amiri, M. (1994). Come to the Land of Bakhtiari with Me, Writings of Dr. Elizabeth MacBean Ross (1st Ed.). Tehran: Saadi Publishing. (In Persian) Askari, F. (2018). Identifying Effective Drivers on the Success of Social Entrepreneurship. Master's Thesis. Hazrat Masoumeh University. Qom. (In Persian) Barati, J. (2023). Fundamentals of Tourism Economy and Its Applications. Mashhad: Jihad University Publications. (In Persian) ISBN 9789643245078 https://www.jdmpress.com/books/631 Baseri, S., & Karimi, M. (2019). A Study on the Traditional Clothing Called Gaba in the Iranian Cultural Society. Cultural Studies & Communication, 15(54), 257-290. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jcsc.2019.35614 Dadvar- khani, F., Rezvani, M. R., Imeni Gheshlagh, S., & Bozarjemehry, K. (2011). Analyze the Role of Tourism in the Development of Rural Youth Entrepreneurship (The Case Study: Knadovan Village, Osku Province). Human Geography Research, 43(4), 169-196. https://jhgr.ut.ac.ir/article_24518.html?lang=en (In Persian) Divsalar, S., & Bozorgi, F. (2002). Investigating the role of entrepreneurship in economic growth & sustainable development. National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge-based Business,University of Mazandaran. Babolsar. https://en.civilica.com/doc/174873/ (In Persian) Ebrahimi Naghani, H. (2019). Aesthetics of Bakhtiari gabbeh based on the basis of ethnic art paradigm. Iranian Industrial Arts, 1(1), 125-140. https://doi.org/10.22052/3.1.125 (In Persian) Firouzabadi, S. A., & Dabaghi, H. (2015). The role of social entrepreneurship in community development. Community Development (Rural and Urban), 7(1), 29-58. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jrd.2015.58433 Golamiz, M., & Soltani, L. (2020). Identifying and analyzing the dimensions and indicators of sustainable urban tourism development (Case Study: Zones 1, 3, and 5 of Isfahan). Geographical Journal of Tourism Space, 9(36), 111-130. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518827.1399.9.36.7.0 (In Persian) Imeni Gheshlagh, S., & Arvand, P. (2016). Impacts of tourism on local economic development (Case Study: Imamzadeh Hashim Village, Saravan district, city of Rasht). Tourism and Leisure Time, 4(7), 76-91. https://tlj.usc.ac.ir/article_129847.html?lang=en (In Persian) Imeni Gheshlagh, S., & Tabatabaei Qomi, Z. (2021). Analysis of socio-cultural effects of tourism on the religious and historical destinations (Case study: Isfahan & Qom Cities). Journal of Tourism and Development, 10(2), 137-148. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jtd.2020.256357.2171 Karami Dehkordi, M., Mirakzadeh, A. A. & Ghiyasvand Ghiyasi, F. (2012). Analysis the Effective Factors on Improvement of Rural Tourism in viewpoint of Villagers of Chaharmahal-va-Bakhtiyari province. Geography and Environmental Planning, 23(1), 99-112. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085362.1391.23.1.7.5 (In Persian) Karoubi, M., & Jafari, M. (2014). Tourism Destination Image: A Review of Theories, Components, and Factors Influencing Formation. The first international scientific-strategic conference on tourism development of the Islamic Republic of Iran, challenges and prospects. Mashhad. https://en.civilica.com/doc/338043/ (In Persian) Lewis, C., Kerr, G., & Burgess, L. (2013). A critical assessment of the role of fashion in influencing the travel decision and destination choice. International Journal of Tourism Policy, 5(1-2), 4-18. https://doi.org/10.1504/IJTP.2013.054052 Momeni, F., Arzeroom, S., & Honardoost, A. (2014). An Assessment of the Women’s Situation in Development Economical, Social and Cultural Programs after Revolution. Journal of Woman in Culture and Arts, 6(1), 1-28. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jwica.2014.51664 Nugraheni, A. I. P., Priyambodo, T. K., Sutikno, B., & Kusworo, H. A. (2020). The social dimensions’ aspects of sustainable tourism development analysis: A systematic literature review. Digital Press Social Sciences and Humanities. https://doi.org/10.29037/digitalpress.44348 Ogunyemi, K. (2012). A Social Entrepreneurial Model from Nigeri. Journal of Entrepreneurship Perspectives, 1(1), 137-148. Pirmohammadi, S., & Seyfoury, J., & Ghaderi, Sh. (2017). Social entrepreneurship, effective factors and its role in economic development (Emphasis on Kermanshah and Kurdistan Provinces). First International Symposium on Economic Planning, Sustainable and Balanced Regional Development. Polytechnic University of Sulaimani Kurdistan. (In Persian) Shojaei, M., Chitsaz, M. A., & Haghightain, M. (2020). The role of social entrepreneurship in socio-economic and cultural development of Shahrekord and Borujen industrial towns in Chaharmahal and Bakhtiari province. Quarterly journal of Industrial Technology Development, 18(42), 17-30. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26765403.1399.18.42.17.9 (In Persian) Taghvaee, M., Varesee, H., & Safarabadi, A. (2012). Effective factors in the development of urban tourism in Kermanshah. Geography, 10(33), 27-48. (In Persian) https://mag.iga.ir/article_705185.html?lang=en Varamesh, S., & Heidari Nia, S. (2019). The effects of ecotourism development on local communities and the conservation of natural resource areas. The first international conference and the fourth national conference on conservation of natural resources and environment. Ardabil. (In Persian) https://en.civilica.com/doc/961363/ Valibeigi, H., & Panahi, F. (2008). Iran's Position in the Global Economy Compared to Selected Countries (From the Perspective of Human Development Indices, Economic Freedom, and Business Environment). Bi-monthly Review of Commerce Studies, 8(43), 27-42. (In Persian) Zafari Deh Kuhneh, Z. (2020). Spatial analysis of sustainable tourism development indicators (Case study of Chaharmahal and Bakhtiari Province). Master's Thesis. University of Isfahan. Isfahan. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |