
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,216,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,319 |
ارائۀ مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس ذهنآگاهی با میانجیگری معنای زندگی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دختر کنکوری | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 181-203 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.372806.644866 | ||
نویسندگان | ||
شکیبا احمدی1؛ عباس جواهری محمدی* 2؛ حسین کشاورز افشار3؛ سید محمد مهدی رئیس کرمی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف مطالعۀ حاضر ارائۀ مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس ذهنآگاهی با میانجیگری معنای زندگی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان کنکوری بود. مطالعه بهلحاظ هدف بنیادی و بهلحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری دانشآموزان دختر کنکوری مدارس مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و درنهایت 271 آزمودنی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWS)، پرسشنامۀ نظمجویی شناختی هیجان (CERQ)، پرسشنامۀ معنا در زندگی (MLQ) و پرسشنامۀ پنجوجهی ذهنآگاهی (FFMQ) بودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS24 و AMOS24 انجام گرفت. یافتهها نشان داد میان بهزیستی روانشناختی با ذهنآگاهی، معنای زندگی و تنظیم شناختی هیجان رابطۀ مثبت و معنادار برقرار است (0/01>P). همچنین براساس نتایج پژوهش، نقش میانجی معنا در زندگی و تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی مثبت و معنادار شد (0/01>P). براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت ذهنآگاهی امکان ارزیابی مجدد مثبت و افزایش خودآگاهی را فراهم میکند و این فرایندها به دستیابی به معنا در زندگی و بهبود بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزانی که با فشارهای دوران کنکور مواجه هستند، کمک میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ ذهنآگاهی؛ دانشآموزان کنکوری؛ معنا در زندگی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدوند، ز.، حیدرینسب، ل.، و شعیری، م. (1391). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای ذهنآگاهی. روانشناسی سلامت. 1(2)، 69-60. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23221283.1391.1.2.6.5
احمدی، س.، حیدری، م.، باقریان، ف.، و کشفی، ع. (1395). نوجوانی و تحول معنا: مقایسۀ منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. مطالعات روانشناسی بالینی. 6(23)، 177-149. https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4563
اسماعیلیان، م.، محمدخانی، ش.، و حسنی، ج. (1400). الگوی معادلات ساختاری مهارتهای ذهنآگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 22(1)، 134-122. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.548142.0
بشارت، م.، و بزازیان، س. (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ تنظیم هیجان در نمونهای از جامعۀ ایرانی. نشریۀ دانشکدۀ پرستاری و مامایی. 24(84)، 70-61. https://journals.sbmu.ac.ir/en-jnm/article/view/7360
بلوچی بیدختی، م.، موسوی، ا.، مشکی، م.، و پناهی شهری، م. (1397). پیشبینی کانون کنترل سلامت زنان براساس خوشبینی و ذهنآگاهی. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. 3(4)، 64-51. https://doi.org/10.22108/ppls.2018.103456.1091
تمناییفر، ش.، مصلح میرزایی، م.، اصغرنژاد فرید، ع.، و سلیمانی، م. (1398). پرسشنامۀ پنجعاملی ذهنآگاهی: روش اجرا و نمرهگذاری. فصلنامۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 15(59)، 338-336. https://magiran.com/p2005619
توصیفیان، ن.، مرعشی، س. ع.، و بشلیده، ک. (1401). نقش رفتار جامعهپسند در ارتقای بهزیستی روانشناختی دانشجویان با واسطهگری هیجانات مثبت و تعدیلتری تنظیم هیجان. مجلۀ پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 11(2)، 122-107. https://doi.org/10.22108/cbs.2022.130780.1578
چینیفروشان، م.، نشاطدوست، ح.، و عابدی، م. (1395). اثربخشی مداخلۀ گروهی مدیریت استرس به شیوۀ شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری. مطالعات روانشناسی بالینی. 6(23)، 148-133. https://sid.ir/paper/208572/fa
خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتحآبادی، ج.، مظاهری، م.، و شکری، ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار. 8(32)، 36-27. لینک
خسروی، ز.، ایمانی، م.، و فشاری، ا. (1399). اثربخشی آموزش مبتنی بر روایتدرمانی بر معنا در زندگی و مؤلفههای آن در دختران دانشجو. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. 16(1)، 66-49. https://doi.org/10.22108/ppls.2020.119588.1837
صدری دمیرچی، ا.، اسماعیلی قاضی ولوئی، ف.، اسدی شیشهگران، س.، و محمدی، ن. (1397). مقایسۀ تنظیم شناختی-هیجانی، منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی. پژوهش در دین و سلامت. 4(5)، 16-5. https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.17208
فروزنده، ا.، و انتظاری، س. (1399). اثربخشی ذهنآگاهی با رویکرد شناختی بر دشواریهای تنظیم هیجانی و تابآوری زنان مطلقۀ شهر تهران. پژوهشنامۀ زنان. 11(31)، 42-25. https://doi.org/10.30465/ws.2020.5123
مروتی اردکانی، ع.، و افلاکیفرد، ح. (1395). تأثیر مشاورۀ راهحلمدار بر پیشرفت تحصیلی و تابآوری دانشآموزان. مجلۀ مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 2(7)، 134-123. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1165631
مصرآبادی، ج.، جعفریان، س.، و استوار، ن. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامۀ معنا در زندگی در دانشجویان. نشریۀ بینالمللی علوم رفتاری. 7(1)، 83. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:178501455
وجدیان، م.، عارفی، م.، و منشئی، غ. (1399). تأثیر آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر افسردگی و اضطراب دختران دارای شکست عاطفی. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 63، 64-51. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16178
References Ahmadi, S., Heidari, M., Bagherian, F., & Kashfi, A. (2016). Adolescence and Development of Meaning: Comparing the Sources and Dimensions of Meaning in Life in Adolescent Boys and Girls. Clinical Psychology Studies, 6(23), 149-177. https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4563 (In Persian) Ahmadvand, Z., Heydarinasab, L., & Shairi, M. R. (2013). An investigation of the validity and reliability of psychometric characteristics of five facet mindfulness questionnaire in Iranian non-clinical samples. Journal of Behavioral Sciences, 7(3), 229-237. (In Persian) Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411–423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411 Arslan, G., Yıldırım, M., Tanhan, A., Buluş, M., & Allen, K. A. (2020). Coronavirus stress, optimism-pessimism, psychological inflexibility, and psychological health: Psychometric properties of the coronavirus stress measure. International Journal of Mental Health and Addiction (IJMA), 1–17. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00337-6 Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143. https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg015 Baer, R. A., Smith, G. T., Lykins, E., Button, D., Krietemeyer, J., Sauer, S., … & Williams, J. M. G. (2008). Construct Validity of the Five Facet Mindfulness Questionnaire in Meditating and Nonmeditating Samples. Assessment, 15(3), 329-342. https://doi.org/10.1177/1073191107313003 Baloochi Bidokhi, M., Mousavi, A., Moshki, M., & Panahi Urban, M. (2018). Predicting Health Locus of Control in Women through Optimism and Mindfulness. Positive Psychology Research, 3(4), 51-64. https://doi.org/10.22108/ppls.2018.103456.1091 (In Persian) Balzarotti, S., Biassoni, F., Villani, D., Prunas, A. & Velotti, P. (2016). Individual Differences in Cognitive emotion regulation: Implications for subjective and psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 17(1), 125–143. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9587-3 Batthyany, A. (2016). Logotherapy and Existential Analysis Proceedings of the Viktor Frankl Institute Vienna, Volume 1.: Springer. Benita, M., Benish-Weisman, M., Matos, L. & Torres, C. (2020). Integrative and suppressive emotion regulation differentially predict wellbeing through basic need satisfaction and frustration: A test of three countries. Motivation and Emotion, 44(1), 67–81. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09781-x Besharat, M. A., & Bazzazian, S. (2015). Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in a sample of Iranian population. Advances in Nursing & Midwifery, 24(84), 61–70. https://journals.sbmu.ac.ir/en-jnm/article/view/7360 (In Persian) Blagov, P. S., & Singer, J. A. (2004). Four Dimensions of Self-Defining Memories (Specificity, Meaning, Content, and Affect) and Their Relationships to Self-Restraint, Distress, and Repressive Defensiveness. Journal of Personality, 72(3), 481–511. https://doi.org/10.1111/J.0022-3506.2004.00270.X Brassai, L., Piko, B. F., & Steger, M. F. (2011). Meaning in life: is it a protective factor for adolescents' psychological health?. International Journal of Behavioral Medicine, 18(1), 44–51. https://doi.org/10.1007/s12529-010-9089-6 Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822 Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295(2), 295-336. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:166235030 Chou, C.-P., & Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp. 37–55). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.1177/0049124187016001004 Chu, S.T., & Mak, W. W. (2020). How Mindfulness Enhances Meaning in Life: A Meta-Analysis of Correlational Studies and Randomized Controlled Trials. Mindfulness, 11, 177-193. https://doi.org/10.1007/s12671-019-01258-9 Condon, P. (2017). Mindfulness, compassion, and prosocial behaviour. In J. C. Karremans & E. K. Papies (Eds.), Mindfulness in Social Psychology (pp. 124-138). Routledge/Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315627700-9 Côté, S., Gyurak, A. & Levenson, R. W. (2010). The ability to regulate emotion is associated with greater well-being, income, and socioeconomic status. Emotion, 10(6), 923-933. https://doi.org/10.1037/a0021156 Donald, J. N., Atkins, P. W. B., Parker, P. D., Christie, A. M., & Ryan, R. M. (2016). Daily stress and the benefits of mindfulness: Examining the daily and longitudinal relations between presentmoment awareness and stress responses. Journal of Research in Personality, 65, 30–37. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2016.09.002 Due, P., Eriksson, C., Torsheim, T., Potrebny, T., Välimaa, R., Suominen, S., ... & Damgaard, M. T. (2019). Trends in high life satisfaction among adolescents in five Nordic countries 2002–2014. Nordisk välfärdsforskning| Nordic Welfare Research, 4(2), 54-66. https://doi.org/10.18261/issn.2464-4161-2019-02-03 Esmailian, M., Mohammad Khani, Sh., & Hasani, J. (2021). The model of structural equations of mindfulness skills, emotion regulation and anxiety sensitivity with social anxiety of adolescents. Knowledge and Research in Applied Psychology, 22(1), 122-134. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.548142.0 (In Persian) Evli, M., Albayrak, E., Şimşek, N., & Uzdil, N. (2023). Mindfulness, Psychological Well-being, Social Media Use, and Internet Use Time among Adolescents: A Structural Equation Modeling. Bağımlılık Dergisi. December 2023;24(4), 407-416. https://doi.org/10.51982/bagimli.1106080 Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382–388. https://doi.org/10.2307/3150980 Foroozandeh, E., & Entezari, S. (2020). Effectiveness of Mindfulness-based Cognitive Therapy on Resilience and Difficulties in Emotion Regulation among Divorced Women in Tehran. Women Studies, 11(31), 25-42. https://doi.org/10.30465/ws.2020.5123 (In Persian) Frankl, V.E. (1963). Man's search for meaning: an introduction to logotherapy. Washington Square Press. https://psycnet.apa.org/record/1963-35051-000 Fry, M., Guivernau, M., Kim, M. & Newton, M. (2012). Youth Perceptions of a Caring Climate, Emotional Regulation, and Psychological Well-Being. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(1), 44-57. https://doi.org/10.1037/a0025454 Fuentes, A., Oyanadel, C., Zimbardo, P., González-Loyola, M., Olivera-Figueroa, L. A., & Peñate, W. (2022). Mindfulness and Balanced Time Perspective: Predictive Model of Psychological Well-Being and Gender Differences in College Students. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 12(3), 306–318. https://doi.org/10.3390/ejihpe12030022 Gao, J., & McLellan, R. (2018). Using Ryff’s scales of psychological well-being in adolescents in mainland China. BMC Psychology, 6, Article 17. https://doi.org/10.1186/s40359-018-0231-6 Garland, E. L., & Fredrickson, B. L. (2019). Positive psychological states in the arc from mindfulness to self-transcendence: Extensions of the Mindfulness-to-Meaning Theory and applications to addiction and chronic pain treatment. Current Opinion in Psychology, 28, 184–191. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.01.004 Garnefski, N., Baan, N. & Kraaij, V. (2005). Psychological distress and cognitive emotion regulation strategies among farmers who fell victim to the foot-and-mouth crisis. Personality and Individual Differences, 38(6), 1317-1327. https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.08.014 Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire - development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045–1053. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.04.010 Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018) Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Journal of Cognition and Emotion, 32(7), 1401–1408. https://doi.org/10.1080/02699931.2016.1232698 Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311–1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6 Hanley, A., Warner, A., & Garland, E. L. (2015). Associations between mindfulness, psychological well-being, and subjective well-being with respect to contemplative practice. Journal of Happiness Studies, 16(6), 1423-1436. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9569-5 Harris, A. R., Jennings, P. A., Katz, D. A., Abenavoli, R. M., & Greenberg, M. T. (2016). Promoting stress management and well-being in educators: Feasibility and efficacy of a school-based yoga and mindfulness intervention. Mindfulness, 7(1), 143–154. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0451-2 Iani, L., Lauriola, M., Chiesa, A., & Cafaro, V. (2018). Associations between mindfulness and emotion Regulation: The key role of describing and nonreactivity. Mindfulness, 1-10. https://doi.org/ 10.1007/s12671-018-0981-5 Jennings, P. A., Doyle, S., Oh, Y., Rasheed, D., Frank, J. L., & Brown, J. L. (2019). Long-term impacts of the CARE program on teachers’ self-reported social and emotional – competence and well-being. Journal of School Psychology, 76, 186–202. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.07.009 Kabat-Zinn, J. (2015). Mindfulness. Mindfulness, 6(6), 1481-1483. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0456-x Khanjani, M., Shahidi, S., Fath-Abadi, J., Mazaheri, M., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thought & Behavior in Clinical Psychology, 8(32), 27-36. (In Persian) khosravi, Z., Imany, M., & Afshari, A. (2020). Effectiveness of Narrative-therapy-based training on Meaning in Life and its components among female students. Positive Psychology Research, 6(1), 49-66. https://doi.org/10.22108/ppls.2020.119588.1837 (In Persian) Kieviet-Stijnen, A., Visser, A., Garssen, B., & Huding, W. (2008). Mindfulnessbased stress reduction training for oncology patient: patients’ appraisal and changes in well-being. Patient Education Counseling, 72(3), 436–442. https://doi.org/10.1016/j.pec.2008.05.015 Kim H. K. (2022). In the COVID-19 Era, Effects of Job Stress, Coping Strategies, Meaning in Life and Resilience on Psychological Well-Being of Women Workers in the Service Sector. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 9824. https://doi.org/10.3390/ijerph19169824 Kirmizi, F. S., Saygi, C., & Yurdakal, I. H. (2015). Determine the relationship between the disposition of critical thinking and the perception about problem solving skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 657-661. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.719 Kline, R. B. (1998). Structural Equation Modeling. New York: Guilford. https://psycnet.apa.org/record/1998-02720-000 Lin, Z. (2022). Emotion Regulation Strategies and Sense of Life Meaning: The Chain-Mediating Role of Gratitude and Subjective Wellbeing. Frontiers in Psychology, 13, 810591. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.810591 Mai, X., Li, F., Wu, B., & Wu, J. (2023). Mindfulness and meaning in life: The mediating effect of self-concept clarity and coping self-efficacy during the COVID-19 pandemic. Journal of Psychology in Africa, 33(3), 263-269. https://doi.org/10.1080/14330237.2023.2195708 Marais, G. A., Lantheaume, S., Fiault, R., & Shankland, R. (2020). Mindfulness-based programs improve psychological flexibility, mental health, well-being, and time Management in Academics. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(4), 1035-1050. https://doi.org/10.3390/ejihpe10040073 McKay, T., & Walker, B. R. (2021). Mindfulness, self-compassion and wellbeing. Personality and Individual Differences, 168, 110412. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110412 McRae, J., Smith, C., Emmanuel, A., & Beeke, S. (2020). The experiences of individuals with cervical spinal cord injury and their family during post-injury care in non-specialised and specialised units in UK. BMC Health Services Research, 20(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12913-020-05659-8 Mesrabadi, J., Jafariyan, S., & Ostovar, N. (2013). Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students, International Journal of Behavioral Sciences, 7(1), 83. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:178501455 Nyklíček, I., & Kuijpers, K. F. (2008). Effects of mindfulness-based stress reduction intervention on psychological well-being and quality of life: Is increased mindfulness indeed the mechanism? Annals of Behavioral Medicine, 35(3), 331–340. https://doi.org/10.1007/s12160-008-9030-2 Park C. L. (2010). Making sense of the meaning literature: an integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychological Bulletin, 136(2), 257–301. https://doi.org/10.1037/a0018301 Park, C. J., & Yoo, S. K. (2016). Meaning in life and its relationships with intrinsic religiosity, deliberate rumination, and emotional regulation. Asian Journal of Social Psychology, 19(4), 325-335. https://doi.org/10.1111/ajsp.12151 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, 11(4), 319–338. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_03 Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069 Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social science Research, 35(4), 1103-1119. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2006.01.002 Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263 Sadri Damirchi, E., Esmaeili Ghazivaloyi, F., Asadi Shishegaran, S., & Mohammadi, N. (2019). Comparison of the Cognitive Emotion Regulation, Locus of Control and Meaning in life in Native and Non-Native Students. Journal of Research on Religion and Health, 4(5), 5-16. https://doi.org/10.22037/jrrh.v4i5.17208 (In Persian) Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373–386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237 Shapiro, S. L., Oman, D., Thoresen, C. E., Plante, T. G., & Flinders, T. (2008). Cultivating mindfulness: effects on well‐being. Journal of Clinical Psychology, 64(7), 840-862. https://doi.org/10.1002/jclp.20491 Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80–93. https://doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.80 Steger, M. F., Kashdan, T. B., Sullivan, B. A., & Lorentz, D. (2008). Understanding the search for meaning in life: Personality, cognitive style, and the dynamic between seeking and experiencing meaning. Journal of Personality, 76(2), 199–228. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2007.00484.x Stevenson, J. C., Millings, A., & Emerson, L. M. (2019). Psychological well-being and coping: The predictive value of adult attachment, dispositional mindfulness, and emotion regulation. Mindfulness, 10(2), 256-271. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0970-8 Stolarski, M., Vowinckel, J., Jankowski, K. S., & Zajenkowski, M. (2016). Mind the balance, be contented: Balanced time perspective mediates the relationship between mindfulness and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 93, 27–31. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.09.039 Stolarski, M., Zajenkowski, M., Jankowski, K. S., & Szymaniak, K. (2020). Deviation from the balanced time perspective: A systematic review of empirical relationships with psychological variables. Personality and Individual Differences, 156, 109772. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109772 Tamannaeifar, Sh., Mosleh Mirzaee, M., Asgharnejad Farid, A., Soleimani, M. (2019). Five Factor Mindfulness Questionnaire: Instruction and Scoring, Developmental Pscychology, 15(59), 336-338. https://magiran.com/p2005619 (In Persian) Towsyfyan, N., Marashi, S. A., & Beshlideh, K. (2021). The Role of the Prosocial Behavior on Improving the Psychological Well-Being of University Students by Mediating Role of Positive Emotions and Moderating Role of Emotion Regulation. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 11(2), 107-12. https://doi.org/10.22108/cbs.2022.130780.1578 (In Persian) Vajdian, M. R., Arefi, M., & Manshaei, G. (2020). The Effect of Adolescent-Based Mindfulness Training on the Depression and Anxiety of the Girls with Affective Failure. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 63, 51-61. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16178 (In Persian) Verzeletti, C., Zammuner, V. L., Galli, C. & Agnoli, S. (2016). Emotion regulation strategies and psychosocial well-being in adolescence. Cogent Psychology, 3(1), 1199294. https://doi.org/10.1080/23311908.2016.1199294 Wong, P. T., & McDonald, M. (2002). Tragic optimism and personal meaning in counselling victims of abuse. Pastoral Sciences, 20(2), 231-249. https://doi.org/10.1080/09515070.2019.1633497 Yadav, E. & Chanana, S. (2018). Emotional Regulation and WellBeing among Elderly. International Journal of Scientific and Research Publications, 8(2), 196-200. https://www.ijsrp.org/research-paper-0218.php?rp=P747189 Yosep, I., Mardhiyah, A., & Sriati, A. (2023). Mindfulness Intervention for Improving Psychological Wellbeing Among Students During COVID-19 Pandemic: A Scoping Review. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 16, 1425-1437. https://doi.org/10.2147/JMDH.S411849 Zhu, R. R., Gan, Y. Q., Li, Y., & Zhang, X. (2017). Mediating effect of positive emotion on relationship between cognition reappraisal and meaning of life in freshmen. Chinese Mental Health Journal, 12, 490–494. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/wpr-609104 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |