
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,625 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,938,926 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,978,333 |
تأثیر روابط بینامتنی داستان بلند مار و مرد در جلب مشارکت مخاطب در جریان خوانش متن (با درنظرگیری نقش شخصیت زن در خوانش بینامتنی اثر) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 111-132 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.366445.1975 | ||
نویسندگان | ||
شاهرخ امیریان* 1؛ یعقوب آژند2 | ||
1استادیار گروه هنر و معماری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی و مطالعات عالی هنر، دانشگاه تهران، ایران | ||
2استادیار گروه هنر و معماری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی و مطالعات عالی هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
داستان بلند مار و مرد (1355-1357) اثری از سیمین دانشور است که براساس روایتهای اسطورهای، متون مقدس و روایتهای مذهبی نوشته شده است. مبنای نظری این نوشتار در مطالعه و بررسی سهم بینامتنی روایات مذکور در ساخت و پرداخت آن اثر ادبی، تعریف نظری لوران ژنی از مفهوم بینامتنیت در مقالۀ «راهبرد اشکال» است که در آن، در تفاوت دریافت خود از بینامتنیت (معروف به بینامتنیت نرم) و بینامتنیت ژولیا کریستوا (معروف به بینامتنیت سخت) پیشنهاد میکند: زمانی باید از بینامتنیت سخن به میان آورد که بتوان عناصری فراتر از واحد لغوی از متن پیشین را در متن جدید بازیابی کرد. به عبارت دیگر ارتباط متنهای مورد نظر، فراتر از ارتباط واژگانی و روابط صوری است. ژنی ارتباط بینامتنی دو متن را نه با جمع مبهم و مرموز تأثیرات یکی بر دیگری، بلکه با میزان ارتباط درونی دو متن با یکدیگر و چگونگی نفوذ و تأثیرگذاری یکی بر دیگری مرتبط دانسته و بر دو نوع بینامتنیت قوی و ضعیف تأکید میکند. از نظر او، زمانی که دو متن دستکم از دو جنبۀ صوری و مضمونی با هم ارتباط داشته باشند، بینامتنیت قوی و زمانی که ارتباط متون با یکدیگر در یکی از این دو سطح متوقف شود، بینامتنیت ضعیف برقرار میشود. پژوهش حاضر از حیث نوع، مطالعهای کیفی محسوب میشود. دادههای مطالعاتی جستار از منابع کتابخانهای مهیا شده است. پردازش تحلیل دادهها با روش توصیفی-تحلیلی انجام میشود. جستار در نتیجه با رابطهجویی کاربست شخصیت زن و بینامتنیت، متن مار و مرد را از دیدگاه خوانش مخاطب بارت تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بینامتنیت ضعیف؛ بینامتنیت ژنی؛ داستان هبوط؛ دیدگاه خوانش متن؛ متن نوشتاری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Holy Quran Gospel Torah Atash Soda, M. A. (2004). “The Transmutation of the Female Character in Sushun's Novel and the Story of the Snake and the Man”. Book of the Month of Literature and Philosophy, 96-103. (In Persian) Alan, G. (2001). Intertextuality. Translated by: P. Yazdanjoo. Tehran: Markaz. (In Persian) Azar, I. (2016). An Analysis of Genie’s Intertextuality Theories. Researches on Literary Criticism and Stylistics, 24(3), 31-11. (In Persian) Azhand, Y., Namvar Motlagh, B., & Hassanzadeh, H. (2020). Genie’s reading of the University of Tehran logo. Rahpooyeh Journal of Visual Arts, 4(2), 15-22. (In Persian) Ibn Athir, A. A. (1991). Al-Mizan. Translated by: M. H. Rouhani. Tehran: Mythology. (In Persian) Barthes, R. (2015). S/Z. Translated by: S. Shokri Puri. Tehran: Afraz. (In Persian) Forstall, C. W., Scheirer, W. J., Forstall, C. W., & Scheirer, W. J. (2019). What is Quantitative Intertextuality? (pp. 3-21). Springer International Publishing. Culler, J. (1981). The Pursuit of Signs. Routledge: London. Daneshvar, S. (1969). Sushun. Tehran: Kharazmi. (In Persian) Daneshvar, S. (1980). To whom should I say hello. Tehran: Kharazmi. (In Persian) Eliade, M. (1993). Treatise on the History of Religions. Translated by: J. Sattari. Tehran: Soroush. (In Persian) Erfani Beyzaie, M. J., & Javadi, A. (2017). Influence of Simin Daneshvar on writing the story of Souvashun from Siavash Story in Shahnameh. Journal of Literature, Mysticism and Philosophy, 3(4), 69-58. (In Persian) Genette, G. (2014). Architext, In: Duff, D., Modern Genre Theory, UK: Longman/ Harlow, pp. 210-218. Ghobadi, H. A., Agha Golzadeh, F., & Desp, S. A. (2009). Analysis of dominant discourse in the novel of Souvashun by Simin Daneshvar. Literary Criticism, 2(6), 183-149. http://dorl.net/dor/20.1001.1.20080360.1388.2.6.1.4 (In Persian) Gignoux, A. C. (2005). Initiation a lintertextualite. Paris: Ellipses. Hosory, A. (1999). Siavshan. Tehran: Cheshmeh. (In Persian) Jenny, L. (1981). The Strategy Form. French Literary Theory Today. Ed. Tzvetan Todorov. Trans. R. Carter. London: Cambridge. University Press. 34-63. Jenny, L. (1982). The Strategy of Form. French Literary Theory Today. Ed. Tzvetan. Karami, M., Qabadi, H. A., Nikoobakht, N., Gholamhoseinzadeh, Gh. (2013). Intertextual analysis of the story of Snake and Man by Simin Daneshvar. Quarterly Journal of Fictional Studies, 1(3), 48-37. (In Persian) Kazempour, Z., & Abeddoost, H. (2021). Analyzing the influential prescripts on the formation of the Persian logo of children's films based on Laurent Genie's intertextual theory. Journal of Visual and Auditory Media, 15(4), 56-31. (In Persian) Lamontage, A. (1990). Les Mots des autres. La poétique intertextuelle des oeuvres roman-esques de Hubert Aquin. Canada: les Presses de luniversite Laval. Martin, E. (2011). Intertextuality: An introduction. The Comparatist, 35, 151-148. Monique, D. (1994). The Codes of Zendeh Jan. Translated by: J. Sattari. Tehran: Markaz. Mirhashmi Rote, S. E., Sultanzadeh, H., & Mirshahzadeh Sh. (2023). Intertextual explanation of the influence of islamic architecture from sassanid architecture in aspects of architectural concept and technology of construction. Kimiyay-e Honar, 12(47), 40-23. http://dx.doi.org/10.22034/12.47.23 (In Persian) Mirzaeian, P., & Bagheri, N. (2014). A study of researches conducted on the works of Simin Daneshvar with a woman-centered criticism approach. Quarterly Journal of Narrative Studies, 3, 1. 72-88. (In Persian) Namvar Motlagh, B. (2009). Appreciation in the Eyes of Georgenet, Collection of Comparative Art. Academy of Art, 15, 114-98. (In Persian) Namvar Motlagh, B. (2011). An introduction to interdependence. Tehran: Sokhan. (In Persian) Namvar Motlagh, B. (2015). An introduction to the intertextuality of theory and applications. Tehran: Speech. (In Persian) Namvar Motlagh, B. (2013). An Introduction to Mythology. Tehran: Sokhan Publications. (In Persian) Piégay-Gros, N. (1996). Introduction à l'intertextualité. Paris: Dunod. Rabau, S. (2002). L'intertextualité. Paris: Flammarion. Rastegarfasei, M. (2000). Shahnameh Glossary (2nd Ed.). Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian) Saadati, A., & Yazdanpanah, H. (2023). Intertextual Reading on Two Stories by Masnavi and De Cameroon. Journal of Mystical Literature and Cognitive Mythology, 19(72), 133-105. (In Persian) Salimi Kouchi, E., & Rezaeiyan, M. (2015). Intertextuality and contemporary epic in Sohrab Koshan by Bijan Najdi. Literary Research, 19(63), 160-147. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517138.1394.19.63.6.8 (In Persian) Sojoodi, F., & Ziarrahi, H. (2009). Investigating the Persian verb time in blind owl and Souvshoun based on harald vinerish time theory. Literary criticism. 2, 6. 70-53. (In Persian) Tabatabaei, M. H. (1995). Al-Mizan. Translated by: S. M. B. Mousavi. Vol. 1. Tehran: Office of Islamic Publications. (In Persian) Tavoosi, M. (1993). A glossary of sayist ne sayist (2nd Ed.). Shiraz: Shiraz University. (In Persian) Yahaghi, M. J. (2007). Culture of mythology and storylikes. Tehran: Contemporary Culture. (In Persian) Zabbah, M., Alavi Moqadman, M., & Firouzi Moqadman, M. (2021). A sociological critique of men's capitals based on Pierre Bourdieu's theory of capital types in Suvshon. Persian Language and Literature, 12(2), 37-11. (In Persian) Zamani, F. (2019). An analysis of intertextual myths of amazement novel based on Julia Kristeva's contamination theory. Quarterly Journal of Mystical Literature and Mythology, 15(54), 161-135. (In Persian) Zarghami, S. N., Bolkhari Qahi, H., Namvar Motlaq, B. (2022). Social Dimension in Bahram Mirza with Emphasis on Gerard Genet's Theory. Kimiyay-e Honar, 11(34), 40-23. http://dx.doi.org/10.52547/kimiahonar.11.43.23 (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |