
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,625 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,938,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,978,333 |
تحلیل جایگاه زنان در رمان نانی روی میز دایی میلاد اثر محمد النعاس براساس مکتب زیباییشناسی انتقادی فرانکفورت | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 23-40 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.361800.1938 | ||
نویسندگان | ||
چیمن محمدی بایتمبر1؛ محمدنبی احمدی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
انتقاد به جایگاه زنان در جامعۀ لیبی یکی از مشخصههای رمان نانی روی میز دایی میلاد، رمان برگزیدۀ بوکر عربی 2022 و نوشتۀ محمد النعاس نویسندۀ معاصر لیبیایی است. این رمان دربرگیرندۀ تعداد زیادی شخصیت زن و بیان شرایط و عقاید و افکار آنها در جامعهای با فرهنگ مردسالاری و نگاه جنسیتی به زن است. این اثر با توصیفات تلخی از زنان داستان و سرنوشت آنان، ریشۀ درماندگیهایشان را حاکمیت مردسالاری میداند که مانع از بروز استعدادهای آنها میشود. بهدلیل بازتاب دیدگاه انتقادی محمد النعاس در بستر رمان مذکور و تطابق با دیدگاه زیباییشناسی انتقادی مکتب فرانکفورت نسبت به اینکه هنر و ادبیات باید با رویکرد سلبی و مخالفخوان به مبارزه با شرایط موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب برآیند، بر آن شدیم تا رمان مذکور را براساس این نظریه با رویکرد تحقیق کیفی و با روش تحلیل محتوا بررسی کنیم. مقالۀ حاضر کوششی برای تحلیل و بررسی این دیدگاه انتقادی است. یافتههای پژوهش بیانگر انطباق دیدگاه محمد النعاس با رویکرد انتقادی مکتب فرانکفورت است و نشان میدهد او با هدف آگاهکردن جامعه و بهبود جایگاه زنان، با دیدگاه مخالفخوان و سلبی به انتقاد از وضعیت آنان در جامعه پرداخته است. همچنین با ایجاد تقابل میان زنان سنتی و مدرن به انتقاد از نظام مردسالاری حاکم و ستمهایی که بر زنان روا داشته شده میپردازد و با کمکگرفتن از شخصیتهای مرد علیه نظام مردسالاری، سعی در آگاه کردن زنان و مردان جامعهاش نسبت به جایگاه زن و نقش او در خانواده و اجتماع دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جایگاه زن؛ خُبزٌ علی طاولة الخال میلاد؛ زیباییشناسی انتقادی؛ مردسالاری؛ مکتب فرانکفورت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Adorno, T. (2007). Translated by Wilson, Roos, Taylor and Francis. e-library. Ahmadi, B. (2012). Truth in beauty, art philosophy lessons (24th Ed.). Tehran: Markaz. (In Persian) Ahmadi, B. (2001). Modernity and critical thought. Tehran: Center. (In Persian) Ahmadi, B. (2007). The memories of darkness (about three thinkers of the Frankfurt school) (3rd Ed.). Third edition, Tehran: Center. (In Persian) Al-Haidari, I. (2003). The Patriarchal System and the Problem of Sex among Arabs. Lebanon: Dar Al-Saqi. (In Arabic) Al-Naas, M. (2021). Bread on Uncle Milad’s table (4th Ed.). Tunisia: Maskiliani. (In Arabic) Al-Tahtawi, R. (1973). Complete Works. Beirut: Al-Mawssa Al-Arabiyya. (In Arabic) Amin, Q. (No date). Complete Works. Edited by: M. Amara. Egypt: Dar Al-Shorouk. (In Persian) Benjamin, W., Aderno, T., & Marcuse, H. (2004). Critical aesthetics (2nd Ed.). Translated by: O. Mehrgan. Tehran: Gam-e No. (In Persian) Anonymous (2002). Frankfurt art criticism. Research Journal of Art Academy, 10, 41-62. (In Persian) Bottommore, T. (1996). Frankfurt School. Translated by: H. A. Nowzri. Tehran: Ney. (In Persian) Ebrahimi, M., Amiri, J., & Amiri, M. M. (2006). Frankfurt School (critical theory, opinions and theories). Journal of Social Sciences, 1(4), 66-86. (In Persian) Eduardo, M. (2005). The Frank furt school on religion, Routledge. Ezzedine, Y. (2007). Renewal in Modern Arabic Poetry (2nd Ed.). Damascus: Dar Al-Mada for Culture and Publishing. (In Arabic) Fouladi, M. (2021). Analysis of the social position of women in Reza Brahini's novels based on the theory of critical aesthetics of the Frankfurt school. Journal of Fiction Literature, 4, 130-155. (In Persian). DOI: 10.22126/RP.2021.6177.1309. Heydari, A. A. (2008). Negative art in the opinion of Theodore Aderno. Research Journal of Art Academy, 10, 63-81. (In Persian) Khosravi, K. (2013). Examining and explaining the position of women in Najib al-Kilani's narratives. Women's Research Journal, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, 5(2), 23-46. (In Persian) Cusset, Y., & Haber, S. (2006). Vocabulary of the Frankfurt School. Translated by: A. Jahandideh. Tehran: Ney. (In Persian) Marcuse, H. (2009). The dimension of aesthetics (4th Ed.). Translated by: D. Mehrjouei. Tehran: Hermes. (In Persian) Marcuse, H. (2009). A speech in liberation (2nd Ed.). Translated by: M. Ketabi. Abadan: Porsesh. (In Persian) Marcuse, H. (1983). One-Sahed Man (3rd Ed.). Translated by: M. Moayidi. Tehran: Amirkabir. (In Persian) Maryami, E., & Heydarian Shahri, A. (2022). Representing the position of women in the traditional society in Miral Al Tahawi's novels; Al-Khaba and Naqrat al-Dhaba. Arabic Language and Literature, 14(2), 35-50. (In Persian) DOI: 10.22067/jallv14.i2.80842. Mirza Mohammadnia, F., Assadi, M. A., & Youssef Pham, A. (2019). Examining Shamlu's poems with the help of critical aesthetic theory. Azad Persian Language and Literature Journal, 12, 178-202. (In Persian) DOI: 20.1001.1.2008899.1399.12.43.9.5. Moghadami, M., Gholamhosseinzadeh, Gh., Dari, N., & Zulfiqari, H. (2017). Criticism of women-oriented literary researches. Literary Researches, 15(61), 152-133. (In Persian) Nowzari, H. A. (2005). Frankfurt school critical theory in social sciences and humanities. Tehran: Agah. (In Persian) Nowzari, H. A. (2016). Rereading Habermas (2nd Ed.). Tehran: Sarcheshme. (In Persian) Radwan, A. (1999). A Study in the Sociology of the Arabic Novel. Amman: Al-Yazouri Scientific Publishing and Distribution House. (In Arabic) Sabouri, P. (2017). Against symbolic violence, criticism of modern culture from the perspective of Herbert Marcuse and Pierre Bourdieu. Social Science Educational Development, 20(76), 58-61. (In Persian) Saleh, S. (1998). Narrative Issues in the Contemporary Arabic Novel. PhD thesis. Damascus University. (In Arabic) Salehi, P. (2019). The social position of women in the novels Hushur Ahokhanam and Zakira al-Jasat. Scientific Journal of Women and Culture, 12(46), 45-56. (In Persian) Shahandeh, N. (2009). Investigating the nature of art in the Frankfurt School with an emphasis on Adorno's opinions. PhD dissertation. under the guidance of Hossein Ali Nozari, Tehran: Allameh Tabatabai University. (In Persian) Sohrabi, T., Maarouf, Y., & Ahmadi, M. N. (2023). The use of code in the poetry of Khazal Al-Majdi and Nasim Shamal based on aesthetic theory. Comparative Literature Research, 12(1), 107-130. (In Persian). Vakili Noushabadi, Z., Najafi Ayuki, A., Babaeifard, E., & Jalali, M. (2019). Critical aesthetics of Adonis's poems based on the Frankfurt school. Contemporary Arabic Literature Review, 10(19), 77-103. (In Persian). DOI: 10.22034/MCAL.2021.12391.1921 Zuidervaart, L. (1993). Adorno's Aesthetic Theory: the Redemption of Illusion. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |