
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,893,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,425 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی توسعهی راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر اساس مدل انگلرت بر کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1403 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.360780.644650 | ||
نویسندگان | ||
سعیده فتاحی* 1؛ رضا قربان جهرمی2؛ نور علی فرخی3؛ اسماعیل سعدی پور4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی و راهبردهای شناختی قرار گرفتند. از پرسشنامه اختلالات یادگیری (CLDQ) و آزمون اختلال نوشتن (FWDT) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از بهدستآمده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کاهش اختلال نوشتن داشته است (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی اثربخشی بیشتری بر کاهش اختلال نوشتن دارد (05/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای خودتنظیمی؛ راهبردهای شناختی؛ اختلال نوشتن؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |