تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,911 |
ارزیابی نقش مسئولیت اجتماعی سازمان های دولتی و خصوصی در قبال کاهش همزمان آلودگی هوا و ترافیک با بهره گیری از روش هم پیمایی (مطالعه موردی: کلانشهر تهران) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1403 اصل مقاله (2.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2024.373967.1008683 | ||
نویسندگان | ||
الهه پهلوان* ؛ مهدی اسماعیلی بیدهندی | ||
دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از چالش های مهم سازمان ها، چگونگی حمل و نقل کارکنانشان به محل کار می باشد. دسترسی قابل قبول به سیستم حمل و نقل عمومی می تواند، منجر به ترغیب افراد و کارکنان سازمان ها به استفاده از آن به جای خودرو شخصی شود. اما متاسفانه، وضعیت این سیستم مناسب نبوده و تعداد قابل توجهی از افراد، از خودرو شخصی استفاده می کنند. امری که آثار سوء زیادی را با خود به همراه خواهد داشت؛ مانند: آلودگی هوا، افزایش ترافیک شهری و ازدحام، زمان از دست رفته، افزایش مصرف بنزین، فقدان جای پارک و غیره. سازمان های مختلف به جز اهداف اقتصادی و خدماتی خود، می بایست عهده دار مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست و جامعه پیرامون خود باشند. بنابراین تشویق کارکنان به استفاده از گزینه هم پیمایی می تواند گزینه قابل قبولی برای اجرای هر چه بهتر مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست باشد. این تحقیق بر آن است تا شکاف میان آلودگی هوا و ترافیک و حلقه مفقوده مسئولیت اجتماعی را در شهر تهران مورد بررسی قرار دهد. لذا ابتدا با استفاده از روش استخوان ماهی، به بررسی علل شکل گیری همزمان آلودگی هوا و ترافیک و سپس با روش SWOT به ارزیابی روش کارپولینگ پرداخته است. بر اساس نتایج ارزیابی، نقاط قوت و فرصت به ترتیب با امتیاز ۳.۰۷۷ و ۳.۲۲۴ بالاترین امتیاز را کسب، پس از آن تهدیدات و ضعف ها با امتیاز ۲.۹۳۲ و ۲.۸۵۲ کمترین امتیاز را کسب کردند. با توجه به این نتایج، اتخاذ استراتژی تهاجمی یعنی استفاده حداکثری از فرصت ها به همراه نقاط قوت ضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارپولینگ سازمانی؛ هم پیمایی؛ مسئولیت اجتماعی؛ مدیریت تقاضای سفر؛ حمل و نقل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |