تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,131,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,237,589 |
زنان و مصرف موسیقی رپ ناسزاگو (پژوهشی کیفی دربارۀ دلالت های معنایی دختران شهر تهران) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 16، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 173-159 اصل مقاله (513.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.361010.1929 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه یمینی1؛ طلیعه خادمیان* 2؛ حسین دهقان3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
3استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
ناسزاگویی بهعنوان بارزترین ویژگی موسیقی عامهپسند رپ، شاخصهای زبانی اجتماعی را در ادبیات افراد جامعه تغییر میدهد. هدف این پژوهش کشف و بررسی دلالتهای ذهنی و معنایی دختران هوادار تتلو از گوشدادن به آهنگهای ناسزاگوی اوست که با روش کیفی و تکنیک نظریۀ زمینهای و استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته با 25 نفر از طرفداران تتلو (تتلیتیها) انجام گرفته است. نمونهها براساس نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. مصاحبهها با رسیدن به اشباع نظری متوقف شد. مدل پارادایمی حاصل از تفسیر نظرات دختران هوادار نشان میدهد مقبولیت آهنگهای ناسزاگو در ارتباط با مجموعهای از شرایط علی (بستر اجتماعی-فرهنگی، موقعیتهای خاص، همذاتپنداری، جذابیت تجربۀ زیستۀ هنرمند، مجوزنگرفتن و طردشدن از جامعه، پیشینۀ خانوادگی خواننده)، شرایط زمینهای (فقر، بیکاری، انزوا، نداشتن سرگرمی) و شرایط مداخلهگر (سلطۀ صنعت موسیقی، گروه همسالان) معنا مییابد. دختران با بهرهگیری از راهبردهای عادیبودن ناسزا در سبک رپ و دلنشینبودن ناسزا، ناسزاگویی در موسیقی خیابانی را توجیه میکنند که از پیامدهای آن تخلیۀ انرژی، ایجاد گفتمان ناسزاگویی در ادبیات جامعه، عادیشدن ناسزاگویی به اطرافیان، تشدید ناسزاگویی در آهنگهای جدید و گرایش به نیهیلیسم است. هواداران، خود و خواننده را طردشده از جامعه و قربانی ظلم و تبعیض احساس میکنند و بهدلیل اینکه در برابر تبعیضها فاقد قدرت عمل هستند، به افراد درمانده و ضعیفی میمانند که صرفاً با ناسزاگویی قادر به ابراز خشمشان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تتلو؛ دختران هوادار؛ صنعت موسیقی؛ ناسزا؛ نیهیلیسم | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Anderson, C. A., Berkowitz, L., Donnerstein, E., Huesmann, L. R., Johnson, J. D., Linz, D., Malamuth, N. M., & Wartella, E. (2003). The influence of media violence on youth. Psychological Science in the Public Interest, 3(4), 81-110. Azizi, F. & Azizi, H. (2022). Recording and analyzing the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian teenage fans on the Instagram social network (case study: Amir Hossein Tataloo and Seyed Hossein Mousavi (nicknamed Tohi). Quarterly of Strategic Studies of Culture, 1(3), 101-126. (In Persian) Bicharanlou, A., & Mohammadi, S. (2021).From star to celebrity; the role of social media on the transformation of fame and fanning of Tataloo. Sociological Journal of Art and Literature, 13(1), 179-205. (In Persian) Byrne, L., Connell, C. O., & Sullivan, S. O. (2020). Rap and political participation: using rap as a creative method in research with children and young people. Young, 28(1), 50-68. Daneshfar, F. (2018). Rude microphones. Retrieved from: https://40cheragh.org (In Persian) Enayat, H., Ghafarinasab, E., Movahed, M., & Peiro, F. (2012). Content analysis of attitudes to woman in rap music Persian. MS Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz. (In Persian) Guerra, P., Pampols, C. F., Blackman, S., & Ostegard, J. (2020). Introduction: songs that sing the crisis: music, words, youth narratives and identities in late modernity. Young Journal, 28(1), 5-13. Hamilton, M. A. (2012). Verbal agression: understanding the psychological antecedents and social consequences. Language and Social Psychology, 31(1), 5-12. Herd, D. (2009). Changing images of violence in rap music lyrics: 1979-1997. Journal of Public Health Policy, 30(4), 395-406. Kanani, M. A., Rahmati, M. M., & Safari, S. P., (2015). Gender identity and rap music: content analysis of femininity and masculinity in Persian rap songs. M.S, Faculty of Literature and Humanities, Gilan University, Gilan. )In Persian) Karimi, F. (2011). A Survey on kinds of verbal violence and its origination factors, from students and teachers’ point of view. Criminal Low Research, 2(2), 85-102. (In Persian) Khademi, H. (2009). Examination of the social phenomenon of Farsi rap music and its popularity in Iran with an emphasis on youth and children aged 12 to 29 in the city of Tehran. Cultural Studies and Communication, 5(16), 25-56. (In Persian) Khademian, T., & Soleimani, F. M. (2016). Curse songs in popular music of Iran (2001-present). Sociological Review, 23(1), 192-165. (In Persian) Khan, U. (2022). A guilty pleasure: the legal, social scientific and feminist verdict against rap. Theoretical Criminology, 2(26), 245-263. Kowsari, M., & Mowlaei, M. M. (2013). Masculinity narratives in rap music and challenges of hegemonic masculinity. Iranian Journal of Sociology, 13(4), 151-177. (In Persian) Kreten, P. (2022). Profanity in music: should it be censored? Chicago: sxu student media press. https://sxustudentmedia.com/profanity-in-music-should-it-be-censored/ Kubrin, C. E. (2005). I see death around the corner: nihilism in rap music. Sociological Perspectives, 48, 433-459. Mackert, J., & Hartman, E. (2020). Violence. Retrieved from: https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756384/obo-9780199756384-0137.xml Mirzaei, E., Mohamadi, F., & Feizolahi, A. (2020). Sociological study on the extent of violence against women in the family and its effective factors (Case study: Kermanshah city). Quarterly Journal of Woman and Society, 11(43), 279-322. (In Persian) Moloney, M. J., & Sylva, H. M. (2020). And i swear…"-profanity in pop music lyrics on the American billboard charts 2009-2018 and the effect on youtube popularity. Journal of Scientific & Technology Research, 9(2). Parvaei, Sh. (2023). Women and music consumption; a qualitative research about women's musical taste. Journal of Woman in Culture and Arts, 15(1), 1-27. (In Persian) Rachel, D. (2010). Rap music lyrics and the construction of violent identities. Durham: University of New Hamshire, 2(1), 1-11. Ragheb, A., & Ighani, H. (2022). Independent popular music and dominant culture; the social subject in the themes of Amir Hossein Maghsoudloo’s (Tataloo) works in 2020s. Sociological Journal of Art and Literature, 13(2), 294-269. (In Persian) Ravadrad, A., & Faeghi, S. (2016). Representation of social problems in Iranian social rap music case study: Song texts by Yas. Culture - Communication Studies, 16(31), 39-62. (In Persian) Richardson, J., & Scott, K. (2002). Rap music and its violent progeny: America's culture of violence in context. Journal of Negro Education, 71(3), 175-192. Sadeghi, F. S., & Nikdel, N. (2015). Qualitative study of agents perception on social humiliation. Journal of Applied Sociology, 26(2), 41-58. (In Persian) Samim, R., & Kia, H. (2017). Analysis of the formation of audience in farsi rap (rap-e-Farsi). Cultural Studies and Communication, 12(45), 129-148. (In Persian) Stoia, N., Adams, K., & Drakulich, K. (2017). Rap lyrics as evidence: what can music theory tell us?, Race and Justice, 8(4). Weitzer, R., & Kubrin, C. E. (2009). Misogyny in rap music: a content analysis of prevalence and meanings. Men and Masculinities, 12(1), 3-147. Zamiri, B, M., Ofoghi, N., & Alikhah, F. (2018). Sociological analysis of depravity in speech as an anti-culture “research in the city of Rasht”. Sociological Cultural Studies, 8(4), 53-80. (In Persian) Zevallos, Z. (2018). Sociology of swearing, why is swearing on TV more offensive than graphic depictions of violence?, 16 september. https://Othersociologist.com/2018/09/16/sociology-of-swearing
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |