
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,893,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,565 |
اثربخشی توانبخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن و انعطافپذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.348929.644388 | ||
نویسندگان | ||
مژگان سلطانی1؛ فرح نادری* 2؛ پرویز عسگری3؛ وحید نجاتی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علو انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن و انعطافپذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن صورت پذیرفت. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. دوره پیگیری نیز دو ماه اجرا شد. جامعه آماری مورد مطالعه کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن پایه دوم تا چهارم دبستان منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این پژوهش 37 کودک با ناتوانی یادگیری خواندن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه در مدت 6 هفته توانبخشی شناختی- حرکتی را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل آزمون توانایی خواندن فارسی (پوراعتماد و همکاران، 2011 ) و آزمون برج لندن (شالیس، 1982) بود. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن (0001>P) و انعطافپذیری شناختی (0001>P) کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن تأثیر معنیداری دارد. بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی- حرکتی با تاثیر بر قسمت کرتکس مغز و با بکارگیری تمرینات هدفمند شناختی و حرکتی میتواند روشی موثر برای بهبود سرعت خواندن و انعطافپذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ توانبخشی شناختی- حرکتی؛ سرعت خواندن؛ ناتوانی یادگیری خواندن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |