تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,083 |
تأثیر آموزش سرمایۀ روانشناختی بر التزام و هیجانهای مثبت تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 139-159 اصل مقاله (866.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.358495.644629 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بشارتی پور1؛ علیرضا حاجی یخچالی* 2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ غلامحسین مکتبی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش سرمایۀ روانشناختی بر التزام و هیجانهای مثبت تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطۀ شهر بندر امام خمینی در ششماهۀ دوم سال 1401 بود. در این پژوهش 60 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 دانشآموز) قرار داده شدند. گروه آزمایش آموزش سرمایۀ روانشناختی را بهمدت ده جلسۀ 90 دقیقهای و هر هفته یک جلسه دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای التزام تحصیلی (AES) و پرسشنامۀ هیجانهای پیشرفت (AEQ) بود. دادهها به شیوۀ تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-25 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش سرمایۀ روانشناختی بر التزام و هیجانهای مثبت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنادار داشته است (p<0/01). ولی بر لذت از یادگیری معنادار نیست (p>0/152). براساس یافتههای پژوهش، آموزش سرمایۀ روانشناختی با بهرهگیری از مؤلفههای امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تابآوری میتواند بهعنوان مداخلهای کارآمد برای افزایش التزام تحصیلی و هیجانهای مثبت تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
التزام تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی؛ هیجانهای مثبت تحصیلی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آخوندی، ن. و آقاعلیخانی، ع. (۱3۹4). روانشناسی مثبت کاربست سرمایۀ روانشناختی در ارتقای کیفیت زندگی و رفتار سازمانی برتر. تهران: نیوند.
استقامتدار، ز. (1393). رابطۀ ساده و چندگانه هیجانات پیشرفت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ایرجیراد، ا.، و ملکزاده نصرآبادی، ا. (1396). بررسی تأثیر سرمایۀ روانشناختی با میانجیگری انگیزۀ پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان. فصلنامۀ علمی- پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 6(4)، 70-51. https://sanad.iau.ir/Journal/ichs/Article/929189
برجعلی، ا. (1397). الگوی تأثیر انگیزۀ تحصیلی با میانجیگری سرمایۀ روانشناختی بر موفقیت تحصیلی. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 9(3)، 19-1. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.26042.1639
حسینی، ت. (1395). رابطۀ مؤلفههای هیجانهای تحصیلی با مؤلفههای التزام تحصیلی در دانشآموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
درتاج، ف.، و سهرابی، ز. (1398). اثربخشی آموزش خودتشویقی براساس نظریۀ آدلر بر سرمایۀ روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان. فصلنامۀ مطالعات روانشناسی بالینی. 10(37)، 108-91. https://doi.org/10.22054/jcps.2020.50418.2296
دشتیداریان، ا.، هاشمیان، ک.، و ابوالمعالی حسینی، خ. (1398). اثربخشی تلفیق آموزش سرمایۀ روانشناختی و خودتعیینگری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دختران دانشآموز. مجلۀ مطالعات ناتوانی. 9(1)، 49-31. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1398.9.0.31.3
رحیمی، ا. (1389). رابطۀ علی سرمایۀ روانشناختی با هیجانات مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و التزام شغلی در بین پرستاران بیمارستانهای شهر شیراز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سبزیکار بیگدلی، ف. (1400). اثربخشی مداخلۀ سرمایۀ روانشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای فراشناختی خواندن دانشآموزان تیزهوش دختر متوسطۀ دوم شهر آران و بیگدل. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور، واحد نطنز.
سجادی، ن. (1400). بررسی نقش واسط انگیزۀ پیشرفت در رابطۀ سرمایههای روانشناختی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر مشهد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. مؤسسۀ آموزش عالی کاویان.
صدوقی، س. (1399). بررسی رابطۀ بین سرمایۀ روانشناختی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
عظیمی د.، قدیمی، س.، خزان، ک.، و درگاهی، ش. (1396). نقش سرمایههای روانشناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعللورزی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری. مجلۀ مرکز مطالعات و توسعۀ آموزش علوم پزشکی یزد. ۱۲(۳)، 151-۱47. http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-807-fa.html
علمیمنش، ن. (1397). اثربخشی مدل مداخلۀ سرمایۀ روانشناختی (PCI) بر اهمالکاری تحصیلی و اهمالکاری سازمانی. شناخت اجتماعی. 7(2)، 159-172، https://doi.org/10.30473/sc.2018.5302
فرجزاده، پ.، نیکخواه، م.، ربیعی، ا.، و مردانی، م. (1399). مقایسۀ اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق پایین دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهرکرد. فصلنامۀ توسعۀ حرفهای معلم. 5(4)، 85-68. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765600.1399.5.4.4.6
کدیور، پ.، کاوسیان، ج.، فرزاد، و، و نیکدل، ف. (1388). رواسازی پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. 32(8)، 65-46. https://noavaryedu.oerp.ir/article78909.html
منوچهری، ا. (1398). آزمون و مقایسۀ مدلی از پیشایندها و پیامدهای سرمایۀ روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامۀ دکتری روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرزایی قرهلو، ز.، و حاتمی، ح. (1398). پیشبینی تابآوری تحصیلی براساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر. مجلۀ رویش روانشناسی. 8(9)، 114-95. https http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.7.9
هاشمیان، ن. (1392). رابطۀ علی بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی و هیجانهای منفی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
References Akhundi, N., Agha-Alikhani, A. (2014). Positive psychology of using psychological capital in improving the quality of life and superior organizational behavior. Tehran: Nivand. (In Persian) Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011) Meta-Analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127-152. https://doi.org/10.1002/hrdq.20070 Avey, J. B., Hughes, L. W., Norman, S. M., & Luthans, K. W. (2008). Using positivity, transformational leadership and empowerment to combat employee negativity. Leadership & Organization Development Journal, 29(2), 110–126. https://doi.org/10.1108/01437730810852470 Avey, J. B., Luthans, F., Smith, R. M., & Palmer, N. F. (2010). Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 17–28. https://doi.org/10.1037/a0016998 Azimi, D., Ghadimi, S., Khazan, K., & Dargahi, Sh. (2016). The role of psychological capital and academic enthusiasm in the academic vitality and decision-making procrastination of nursing students. The Journal of Yazd Center for Studies and Development of Medical Science Education, 12(3), 147-151. http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-807-fa.html (In Persian) Borjali, A. (2017). The model of the effect of academic motivation and the mediation of psychological capital on academic success. Counselling and Psychotherapy Culture Quarterly, 9(3), 1-19. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.26042.1639 (In Persian) Carmona-Halty, M., Salanova, M., Lorens, S., & Schaufeli, W. B. (2021). Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement. Current Psychology, 40, 2938-2947. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00227-8 Cocorada, E. (2016). Achievement emotions and performance among university students. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series VII: Social Sciences and Law, 9(2-Suppl), 119-128. https://webbut.unitbv.ro/index.php/Series_VII/article/view/3881/3055 Dashti-Darian, A., Hashemian, K., & Abul Maali Hosseini, Kh. (2018). The effectiveness of integrating psychological capital and self-determination training in reducing academic burnout among female students. Journal of Disability Studies, 9(1), 31-49. http://jdisabilstud.org/article-1-974-en.html (In Persian) Datu, J. A. D., & Valdez, J. P. M. (2016). Psychological Capital Predicts Academic Engagement and Well-Being in Filipino High School Students. Asia-Pacific Education Researcher, 25, 399–405. https://doi.org/10.1007/s40299-015-0254-1 Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2018). Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology, 13(3), 260- 270. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1257056 Dortaj, F, & Sohrabi, Z. (2020). The effectiveness of self-encouragement training based on Adler's theory on psychological capital and academic engagement of students. Quarterly of Clinical Psychology Studies Allameh Tabataba’i University, 10(37), 91-108. https://doi.org/10.22054/jcps.2020.50418.2296 (In Persian) Drew, C. (2019). What is the importance of emotions in education & learning? Helpful Professor. https://helpfulprofessor.com/emotion-in-education/ Elmimanesh, N. (2019). The effectiveness of psychological capital intervention (PCI) on academic and organisational procrastination. Scientific-Research Quarterly Journal of Social Cognition, 6(1), 27–39. https://doi.org/10.30473/sc.2018.5302 (In Persian) Erozkan, A., Dogan, U., & Adiguzel, A. (2016). Self-efficacy, self-esteem and subjective happiness of teacher candidates at the pedagogical formation certificate program. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 72-82. https://doi.org/10.11114/jets.v4i8.1535 Farajzadeh, P., Nikkhah, M., Rabiei, A., & Mardani, M. (2019). Comparing the effectiveness of psychological capital training with emotional self-regulation with the low enthusiasm of female student-teachers at Farhangian University in Shahrekord. Teacher’s Professional Development Quarterly, 5(4), 68-85. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765600.1399.5.4.4.6 (In Persian) Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059 Gbollie, C., & Keamu, H. P. (2017). Student academic performance: The role of motivation, strategies, and perceived factors hindering Liberian junior and senior high school students learning. Education Research International, 2017, Article ID: 1789084. https://doi.org/10.1155/2017/1789084 Goetz, T., Sticca, F., Pekrun, R., Murayama, K., & Elliot, A. J. (2016). Intraindividual relations between achievement goals and discrete achievement emotions: An experience sampling approach. Learning and Instruction, 41, 115–125. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.10.007 Hashemian, N. (2012). Causal relationship between achievement goals and academic performance with the mediation of academic procrastination and negative academic emotions in undergraduate students. Master’s thesis in educational psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Hazan Liran, B., & Miller, P. (2019). The Role of Psychological Capital in Academic Adjustment Among University Students. Journal of Happiness Studies, 20, 51-65. https://doi.org/10.1007/s10902-017-9933-3 Hosseini, T. (2015). The relationship between the components of academic emotions and the components of academic commitment in sixth-grade female students. Master's thesis in educational psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Ismail, N. M. (2015). EFL Saudi Students’ Class Emotions and Their Contributions to Their English Achievement at Taif University. International Journal of Psychological Studies, 7(4), 34-46. https://doi.org/10.5539/ijps.v7n4p19 Irajirad, A., & Malekzadeh Nasrabadi, A. (2017). Investigating the effect of psychological capital with the mediation of progress motivation on students' creativity. Scientific-Research Quarterly of Innovation and Creativity in Human Sciences, 6(4), 51-70. https://sanad.iau.ir/en/Journal/ichs/Article/929189 (In Persian) Joshanloo, M., Park, S. H., & Park, Y. O. (2017). Optimism as the moderator of the relationship between fragility of happiness beliefs and experienced happiness. Personality and Individual Differences, 106, 61-63. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.10.039 Kadivar, P., Kawousian, J., Farzad, V., & Nikdel, F. (2009). Validation of Pekrun's academic emotions questionnaire. Educational Innovation Quarterly, 32(8), 46-65. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909.html?lang=en (In Persian) Kim, M., Kim, A. C. H., Newman, J. I., Ferris, G. R., & Perrewé, P. L. (2020). The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations. Sport Management Review, 22(1), 108-125. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.04.003 Lazarus, R. S. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press. Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1-21. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.44.020193.000245 Lei, H., Cui, Y., & Chiu, M. M. (2018). The relationship between teacher support and students’ academic emotions: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 8, 2288. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02288 Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School Psychology Review, 31(3), 313-327. https://doi.org/10.1080/02796015.2002.12086158 Liao, H., & Liu, Y. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A Questionnaire Survey. Nurse Education Today, 36, 31-36. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003 Luthans, B. C., & Jensen, S. M. (2012). The impact of business school students' psychological capital on academic performance, Journal of Education For Business 87(5), 253-259. https://doi.org/10.1080/08832323.2011.609844 Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-572. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x Luthans, F., & Youssef-Morgan, C. M. (2017). Psychological capital: an evidence-based positive approach. Annual Review of Organizational Psychology & Organizational Behavior, 4, 339-366. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113324 Manouchehri, A. (2018). Testing and comparing a model of the antecedents and consequences of psychological capital in male and female students at Shahid Chamran University of Ahvaz. Doctoral thesis in the field of educational psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Martınez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology, 39(8), 1047–1067. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1623382 Maulana, R., Opdenakker, M. C., & Bosker, R. (2016). Teachers' instructional behaviors as important predictors of academic motivation: Changes and links across the school year. Learning and Individual Differences, 50, 147-156. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.07.019 Mirzaei Gharelou, Z., & Hatami, H. (2018). Prediction of academic resilience based on sense of belonging to school and academic involvement in female students. Journal of Psychology Growth, 8(9), 95-114. http://frooyesh.ir/article-1-1270-en.html (In Persian) Noviati, N. P. (2018). Psychological Capital, Technology and Media Usage, Student Engagement, and Performance Academic: Empirical Study on University Students. Advanced Science Letters, 24(7), 5389-5394. https://doi.org/10.1166/asl.2018.11741 Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R. P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) - User’s manual. Munich, Germany: University of Munich, Department of Psychology. Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel., A. C, Barchfeld, P., & Perry R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002 Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91–105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4 Pekrun, R., Muis, K., Frenzel, A. C., & Goetz, T. (2018). Emotions at school. New York and London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315187822 Polatci, S., & Akdogan, A. (2014). Psychological capital and performance: The mediating role of work family spillover and psychological well-being. Business and Economics Research Journal, 5(1), 1-15. Link Rabenu, E., Yaniv, E., & Elizur, D. (2016). The relationship between psychological capital, coping with stress, well-being, and performance. Current Psychology, 36, 875-887. https://doi.org/10.1007/s12144-016-9477-4 Rahimi, A. (2010). The causal relationship of psychological capital with positive emotions, psychological well-being, job performance, and job commitment among nurses in Shiraz hospitals. Master's thesis in industrial and organisational psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Reschly, A. L. (2020). Interventions to enhance academic engagement. In A. L. Reschly, A. J. Pohl, & S. L. Christenson (eds.), Student engagement (pp. 91-108). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37285-9 Riolli, L., Savicki, V., & Richards, J. (2012). Psychological capital as a buffer to student stress. Psychology, 3(12), 1202-1207. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2012.312A178 Rodriguez, J. L., & Boutakidis, I. P. (2013). The association between school engagement and achievement across Three generations of Mexican American students. Association of Mexican- American Educators (AMAE) Journal, 7(1). 5-16. https://amaejournal.utsa.edu/index.php/amae/article/view/124 Romano, L., Angelini, G., Consiglio, P., & Fiorilli, C. (2021). Academic resilience and engagement in high school students: the mediating role of perceived teacher emotional support. European Journal of Investigation in Health, Psychology, and Education, 11(2), 334-344. https://doi.org/10.3390/ejihpe11020025 Sabzikar Bidgoli, F. (2021). Effectiveness of psychological capital intervention on academic self-efficacy and metacognitive reading strategies of gifted female students in the second state of secondary school in Aran and Bidgol. Master’s thesis in the field of educational psychology. Payam Noor University, Natanz Branch. (In Persian) Sadoughi, S. (2019). Examining the relationship between psychological capital and academic enthusiasm of students. Master’s thesis in educational psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, North Tehran Branch. (inPersian) Sajjadi, N. (2021). Investigating the mediating role of achievement motivation in the relationship between psychological capital and academic performance in high school students in Mashhad. Master’s thesis in educational psychology. Kavian Institute of Higher Education. (In Persian) Saman, A., & Wirawan, H. (2021). Examining the impact of psychological capital on academic achievement and work performance: The roles of procrastination and conscientiousness. Cogent Psychology, 8(1), 1938853. https://doi.org/10.1080/23311908.2021.1938853 Sergeant, S., & Mongrain, M. (2020). An online optimism intervention increased excitement individuals. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 82(2), 263-274. https://doi.org/10.1037/a0035536 Steghamatdar, Z. (2013). The simple and multiple relationship between progress emotions and academic performance in students. Master’s thesis in educational psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian) Sweet, J. D., Swayze, S., & Busse, K. (2019). The Relationships between Psychological Capital and GPA: A Study of One Freshmen Cohort. Journal of Higher Education Theory and Practice, 19(2), 129-146. https://doi.org/10.33423/jhetp.v19i2.1448 Talan, T., & Gulsecen, S. (2019). The effect of a flipped classroom on students’ achievements, academic engagement, and satisfaction levels. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(4), 31-60. https://doi.org/10.17718/tojde.640503 Wang, J. H., & Kiefer, S. M. (2020). Joint implications of teachers and classroom peers for adolescents’ aggression and engagement. Journal of Applied Developmental Psychology, 71, 101199. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101199 Wang, M. T., & Hofkens, T. L. (2019). Beyond classroom academics: A school-wide and multi-contextual perspective on student engagement in school. Adolescent Research Review, 5, 419-433. https://doi.org/10.1007/s40894-019-00115-z Wen, M. L. Y., & Lin, D. Y. C. (2014). Does psychological capital combat learning and adaptive stress of college freshmen. Journal of Studies in Education, 4(1), 25-42. https://doi.org/10.5296/jse.v4i1.4684 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 385 |