تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,675 |
مطالعه منابع و عوامل مؤثر بر دریافت حمایت اجتماعی در میان نودانشجویان | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 51، تیر 1403، صفحه 221-235 اصل مقاله (786.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2024.368810.1462 | ||
نویسنده | ||
علی شکوری* | ||
گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حمایت اجتماعی یکی از متغیرهای مورد مطالعه در علوم اجتماعی بهطور عام و روانشناسی اجتماعی و سیاستگذاری اجتماعی بهطور خاص است. پیچیدگیها و عدم تعادلهای متعدد که از مشخصات کنونی و فزایندۀ جوامع مدرن در سطوح مختلف (کلان و خرد) است، مطالعات بیشتر و مداخلات حرفهای را برای حمایت از افراد در حوزۀ مسائل آسیبی ناشی از تعاملات اجتماعی اقتضا میکند. حمایت اجتماعی یکی از مهمترین این حوزهها است که با تأثیرگذاری بر عرصههای مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهرهوری افراد را ارتقا میدهد و فرد را برای مواجهه با مشکلات یاری میرساند. نودانشجویان بهدلیل اینکه در یک وضعیت انتقالی بهلحاظ جمعیتشناختی و حرفهای و تحصیلی قرار میگیرند، با چالشهای استرسی مهمی مواجه میشوند که برای موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتی (روانی و جسمی) نیازمند برخورداری از حمایت اجتماعی و شناخت منابع مؤثر آن هستند. از اینرو، این پژوهش به واکاوی این منابع میپردازد. این منابع با بهرهگیری از روش کیفی و با ابزار مصاحبۀ نیمهساختاریافته از متخصصان علوم رفتاری و علوم اجتماعی واکاوی شد. سپس مضمونها با تحلیل تماتیک شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد نهاد خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی و همچنین گروههای دوستانه از جمله منابع ارائهدهندۀ حمایتهای اجتماعی به نودانشجویان هستند. دریافت حمایتهای اجتماعی نیز با توجه به ویژگیهای فردی، اجتماعی و خانوادگی متفاوتاند. مطابق نتایج، حمایت اجتماعی، برخلاف دیدگاههای تقابلی که آن را صرفاً یا امری روانی یا امری اجتماعی تلقی میکنند، امری درهمتنیده و اجتماعی-روانی است که منابع آن بسته به شرایط حامی و متقاضی، از ویژگیهای فردی، شخصیتی و روانی تأثیر میپذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی؛ حمایت احساسی و هیجانی؛ حمایت علمی؛ حمایت عینی؛ نودانشجویان | ||
مراجع | ||
Ahmed, A. A., Almishaal, A. A., Hassan, S. U. N., Kamel, R. M., Atteya, M. R. M., Obeidat, S. T., ... & Alghatani, F. D. (2023, February). Types and Sources of Social Support Accessible to University Students with Disabilities in Saudi Arabia during the COVID-19 Pandemic. In Healthcare (Vol. 11, No. 4, p. 464). MDPI. https://doi.org/10.3390/healthcare11040464
Albrecht, T. L., & Goldsmith, D. J. (2003). Social support, social networks, and health. In The Routledge handbook of health communication (pp. 277-298). Routledge.
Ates, N., Unubol, B., Bestepe, E. E., & Bilici, R. (2023). The effect of perceived social support on quality of life in Turkish men with alcohol, opiate and cannabis use disorder. Journal of Ethnicity in Substance Abuse, 22(2), 316-336.http://dx.doi.org/10.1080/15332640.2019.1685051 (In Persian)
Backhaus, I., Fitri, M., Esfahani, M., Ngo, H. T., Lin, L. J., Yamanaka, A., ... & Khoo, S. (2023). Mental Health, Loneliness, and Social Support among Undergraduate Students: A Multinational Study in Asia. Asia Pacific Journal of Public Health, 35(4), 244-250. http://dx.doi.org/10.1177/10105395231172311
Bhochhibhoya, A., Dong, Y., & Branscum, P. (2017). Sources of social support among international college students in the United States. Journal of International Students, 7(3), 671-686. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.570032
Blanco, M., Guerra, A. M., Rubio, M. A., Finck, C., King, A. C., Rosas, L. G., ... & Montes, F. (2023). Emergence of social support networks among breast cancer survivors through a community-based physical activity program in Colombia. Social Networks, 73, 62-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2022.12.007
Blome, A., & Euchner, E. M. (2023). Reconceptualising social care: the (new) contestation of social care and its gendered implications. European Journal of Politics and Gender, 6 (2), 145-150. http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2022.12.007
Borrelli, P., Benevene, C., Fiorilli, F., Amelio, D., & Pozzi, G. (2014). Depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348.
Braun, V., Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589–597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
Cacioppo, J. T., & Cacioppo, S. (2018). The growing problem of loneliness. The Lancet, 391(10119), 426. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(18)30142-9
Cantor, M. H. (1979). Neighbors and Friends: An Overlooked Resource in the Informal Support System. Research on Aging, 1(4), 434-463. https://doi.org/10.1177/016402757914002
Chi, X., Jiang, W., Guo, T., Hall, D. L., Luberto, C. M., & Zou, L. (2022). Relationship between adverse childhood experiences and anxiety symptoms among Chinese adolescents: The role of self-compassion and social support. Current Psychology, 1-13. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02534-5
Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological bulletin, 98(2), 310. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.98.2.310
Delpasand, K. Ayar, A., Khani, S., & Mohammadi, P. (2011). Social support and crime: a comparative study of delinquent and normal youth in Ilam city. Social Studies and Research in Iran, 1(2), 89-120. https://doi.org/10.22059/jisr.2012.36557 (In Persian)
Dremkar, A., & Safikhani, A. (2018). The relationship between social support and stress coping strategies with tolerance of failure in students of Shiraz University. Development of Psychology, 8(10), 125-132. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.10.8.2 (In Persian)
Esbati, N. (2018). Explaining the effect of family social support on the social laziness of Tehran youth. Master's thesis, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Maroodasht Branch. (In Persian)
Heidari, M., & Ghorbani Daulatabadi, M. (2019). The mediating role of self-esteem in the relationship between social support and emotional exhaustion and psychological well-being. A New Approach in Educational Management, 11(6), 151-170. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1399.11.46.8.7 (In Persian)
Huynh, J. (2023). “Family is the beginning but not the end”: Intergenerational LGBTQ chosen family, social support, and health in a vietnamese American community organization. Journal of Homosexuality, 70(7), 1240-1262. https://doi.org/10.1080/00918369.2021.2018879
Kaplan, H. I., & Sadock, B. J. (1976). Kaplan's Summary of Psychiatry (2nd Ed.). Translated by: N. Pourafkari. Vol. 2. Tehran: Arjmand. (In Persian)
King, R. B., & Ganotice Jr, F. A. (2014). The Social Underpinnings of Motivation and Achievement: Investigating the Role of Parents, Teachers, and Peers on Academic Outcomes. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(3), 745–756. http://dx.doi.org/10.1007/s40299-013-0148-z
Lin, M., Wolke, D., Schneider, S., & Margraf, J. (2020). Bullying history and mental health in university students: the mediator roles of social support, personal resilience, and self-efficacy. Frontiers in psychiatry, 10, 960. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyt.2019.00960
Mehrabi, T. (2018). Prediction of life expectancy based on psychological well-being, perceived social support and caring behavior in marital relationships in women saved from self-immolation (a case study of married women in Ilam). New Advances in Behavioral Sciences, 4(34), 19-45. https://civilica.com/doc/993340 (In Persian)
Oji, F., Zare, Z., & Kurdi, N. (2013). Investigating individual and family factors affecting the request for social support from virtual networks (online) among students of Azad University of Tehran. Media Studies, 2(52), 151-164. (In Persian)
Pishrou Kalankesh, S., & Nemati, S. (2017). Modeling the structural relationships of social support and identity styles with social adaptation and quality of life. Social Psychology Research, 8(32), 79-90. (In Persian)
Rathus, S. A. (1990). Psychology. Fort Worth, TX: Holt, Rinehart, and Winston.
Saadipour, I. (2012). Effects of new technologies on social networks with emphasis on teenagers. Social Studies and Research in Iran, 2(2), 315-338. https://doi.org/10.22059/jisr.2013.50431 (In Persian)
Samari, A. R., Laali Faz, A., & Askari, A. A. (2015). Investigating support resources and ways to deal with stressful factors in students. Mental Health Principles Quarterly, 8, 97-107. (In Persian)
Sandler, I. N., & Barrera, M. (1984). Toward a multimethod approach to assessing the effects of social support. American Journal of Community Psychology, 12(1), 37. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF00896927
Xin, Z. (2022). Perceived social support and college student engagement: moderating effects of a grateful disposition on the satisfaction of basic psychological needs as a mediator. BMC Psychology, 10(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.1186/s40359-022-01015-z
Ye, j. (2006). Perceived social support, enacted social support and depression in a sample of college students. Psychological Science (China), 29(5), 1141–1143. http://dx.doi.org/10.1080/13548506.2018.1549744 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |