
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,051,710 |
متن بازنویسی شدۀ نظامنامۀ مدارس ابتداییه و متوسطه | ||
پژوهش در تاریخ | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 34، شهریور 1402، صفحه 150-167 اصل مقاله (3.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید صدرا موسوی دیزکوهی* | ||
دانشجوی کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران و عضو انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با رواج و گسـترش آموزش و پرورش رسـمی در ایران، ضرورت تدوین نظـامنامۀ تعلیم و تربیت بیـش از پیـش مطـرح شد. در این میان تلاشهای میرزا احمد بدر (نصیـرالدوله) وزیر خلّاق اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی، در تدوین نظـامنامۀ مدارس ابتدائی و متوسـطه که در سال 1299 خورشـیدی نگـاشته شده از نقاط عطـف تاریخ تعلیم و تربیت رسمی در ایـران است. مکـتوب حاضـر تلاش دارد به معـرفی این نظـامنامه بپردازد. نظـامنامۀ مزبور دارای 106 ماده است. در این نظـامنامه وظـایف مدیر، ناظـم و معلـمین مدرسـه، تکـلیف شاگـردان، تنبیهات، امتحـانات، تعطـیلات، وظـایف شـورای معلـمین مـدارس، نظـامنامۀ شهـریه مـدارس، نظـامنامۀ غیبت و مـدارس نسـوان و... به طور دقیـق آمـده است و حـاوی آموزههای فـراوانی از اصـول و قواعـد حاکم بر آموزش و پرورش در ایران عصر خویش است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظامنامه؛ آموزش و پرورش؛ قاجار؛ نصیرالدوله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |