
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,193,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,024,023 |
تاج کیانی و بازپسگیری اقتدار سلطنتی قاجار | ||
پژوهش در تاریخ | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 34، شهریور 1402، صفحه 127-149 اصل مقاله (4.44 M) | ||
نوع مقاله: ترجمه | ||
نویسندگان | ||
فرشید نوروزی* 1؛ حمیدرضا آریانفر2 | ||
1دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار، بنیاد ایرانشناسی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در اولین پرتره بازمانده از فتحعلیشاه بهعنوان فرمانروای قاجار (سلطنت 1797-1834م)، که در سال 1213ق/1797-1798 م درست پس از به سلطنت رسیدن وی نقاشی شده، شاه جوان با کلاهی عمامه مانند که با جقه پردار تزئین شده، نشان داده می شود (شکل 1). اثری از تاج موسوم به کیانی، که ساخته عمو و سلف او، آقا محمد شاه قاجار (سلطنت97-1785)بود در این تصویر دیده نمی شود. برخلاف بیشتر پرترههای سلطنتی دیگر در سالهای بعد، در اینجا و در این اثر باشکوه نقاش چیره دست، میرزا بابای شیرازی، شاه بر روی تختی مینشیند که به نظر میرسد سکویی است که با فرش پوشیده شده است و در این زمان تاج و تخت سلطنتی قاجارها وجود ندارد. فقدان تاج و تخت که بارزترین نمادهای اقتدار پادشاهی بودند، فتحعلی شاه جوان را به پادشاهی بی تاج و تخت تبدیل کرد که مترادف ناتوانی مطلق در فرهنگ سیاسی ایران است. دلیل عدم وجود بهاصطلاح نشانهای حاکمیت (وصلههای سلطنت) در نمادهای آگاهانه عصر قاجار (1785-1925م) را نه در سلیقه هنرمند یا انتخاب حامی سلطنتی او، بلکه باید در هرج و مرج حاکم و مبارزه برای برتری سیاسی جستجو کرد. در واقع غیبت (وصلههای سلطنت) در این تصاویر گویاتر از بیان هر وقایع نگاری رسمی است که می خواست آن را آشکارا بیان نماید | ||
کلیدواژهها | ||
تاج کیانی؛ اقتدار سلطنتی؛ آقامحمدخان؛ فتحعلیشاه؛ قاجاریه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |