![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,132 |
مردم نگاری شبکهای کنشها و چالشهای حجاب استایلهای اینستاگرامی | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 14، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 39-55 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.375366.459862 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا جلیلوند* 1؛ محمد معین ضیادوست2 | ||
1دانشکده مدیریت، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشکده مدیریت، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اخیراً سبکهای پوشش حرفهای و مد در میان قشر مذهبی و محجبه نفوذ کرده است، و شاهد آن هستیم که بانوان مذهبی جامعه هم در کنار آنکه دغدغه پوشیدگی لباس خود را دارند، به دنبال ستکردن روسری، ساق دست و کیف و کفش خود هستند؛ این پدیده گاهی اوقات شکل افراطی به خود میگیرد. ریشه آن را میتوان در جریان حجاباستایلها و بلاگرهای حجاب جستجو کرد. جریانی که موجب شده بخشی از اقشار مذهبی هم از فلسفه حجاب فاصله بگیرند. حجاباستایلها و بلاگرهای حجاب علاوه بر برنامهریزی برای استحاله چادر و حجاب قشر مذهبی، اهداف سیاسی را نیز دنبال میکنند. بر این اساس، هدف از انجام مطالعه حاضر، واکاوی کنشها و چالشهای حجاب استایلها در رسانه اجتماعی اینستاگرام است. روششناسی: این مطالعه با رویکرد تفسیرگرا، از استراتژی پژوهش مردم نگاری شبکهای (نتنوگرافی) برای واکاوی کنشها و چالشهای حجاب استایلهای اینستاگرامی بهره می برد. در این راستا، کامنتها و پستهای منتشر شده در 6 ماه اخیر توسط 5 حجاب استایل اینستاگرامی با استفاده از نمونه گیری قضاوتی هدفمند گردآوری و تحلیل شد. افزون بر این، با 6 نفر از فعالین حوزه حجاب و عفاف نیز مصاحبههای بدون ساختاری صورت گرفت. یافتهها: مضامین شناسایی شده برای آسیبهای حجاب استایلهای اینستاگرامی مشتمل بر تغییر در مفهوم حجاب، استفاده ابزاری از حجاب، ترغیب به مصرف غیرعقلایی، استانداردسازی نامناسب، و شکلگیری تقابل و تفرقه بود. به علاوه، مضامین احصاء شده برای راهکارهای مواجهه موثر با حجاب استایل های اینستاگرامی شامل ارائه الگوی مناسب حجاب مطابق با ارزشهای اسلامی، توسعه زیرساختهای اجتماعی و فرهنگی و قانون گذاری مناسب برای فضای مجازی بود. نتیجه گیری: در ابتدا بلاگرهای حجاب، درصدد معرفی بُعد اجتماعی حجاب بودند اما در عمل نهتنها این اتفاق نیفتاد بلکه تبلیغی نادرست از پوشش حجاب در عرف جامعه شکل گرفت. حجاب استایلها با تبدیل حجاب به استایل و استفاده از عبا بهجای چادر، به دنبال عادیسازی این نوع از پوشش هستند و فعالیت این بلاگرها نهتنها تأثیر مثبتی در پذیرش حجاب نداشته است بلکه ارزشهای حجاب را دچار تغییرات منفی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ حجاب استایل؛ مد حجاب؛ مردم نگاری شبکهای؛ رسانه اجتماعی؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، ن.، نعمتی، چ.، تقی زاده بروجنی، ر. (1401). بازشناسی مفهوم مد و طراحی لباس اسلامی در پوشش زنان، زن و فرهنگ، 15(51)، 87-97.
عبدالمنافی، س. و سلیمانی، م. (1399). مطالعۀ عوامل مؤثر بر آگاهی از مد و مصرف مد حجاب؛ مورد مطالعه: زنان شهر اصفهان. جامعه شناسی کاربردی، 31(2)، 123-141.
جهانشاهی،. پ.، رحیم پور، ا. و شهرابی، ب. (1401). تاثیر اینفلوئنسرمارکتینگ در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر صنعت نشر با رویکرد نتنوگرافی، جامعه فرهنگ رسانه، 11(45)، 45-70.
Afifa, A., and Kusnarto, K. (2022). Persepsi followers terhadap postingan keputusan lepas hijab influencer rachelvenya di instagram. Ekspresi Dan Persepsi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 299-307.
Aisy, N. A. R., and Kusumawati, I. R. (2023). Hijab Fashion Trends in Yogyakarta on the Miss Hijab Agenda: Local Identity and Cultural Values are Reflected in the Hijab Fashion Trend. AN-NUHA, 1(1), 1-17.
Andersén, J. and Andersén, A. (2014), Deconstructing resistance to organizational change: a social representation theory approach, International Journal of Organizational Analysis, 22 (3), 342-355.
Anjani, S., and Irwansyah, I. (2020). Peranan Influencer Dalam Mengkomunikasikan Pesan Di Media Sosial Instagram [the Role of Social Media Influencers in Communicating Messages Using Instagram]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 203-229.
Azzman, T. S. A. T. M., and Manaf, M. (2019). Celebrity-fan engagement on Instagram and its influence on the perception of hijab culture among muslim women in Malaysia. Journal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(1), 286-302.
Birgitta, H. (2011). Social Representations Theory: A New Theory for Media Research. Nordicom Review, 32(2), 3-16.
Gökarıksel, B., and Secor, A.J. (2009). New transnational geographies of Islamism, capitalism and subjectivity: The veiling-fashion industry in Turkey. Area, 41(1), 6-18
Grine, F. and Saeed, M. (2017), Is Hijab a fashion statement? A study of Malaysian Muslim women, Journal of Islamic Marketing, Vol. 8 No. 3, pp. 430-443.
Gurbuz, M. E., and Gurbuz-Kucuksari, G. (2009). Between sacred codes and secular consumer society: The practice of headscarf adoption among American college girls. Journal of Muslim Minority Affairs, 29(3), 387-399.
Hanzaee, K. H., and Chitsaz, S. (2011). A review of influencing factors and constructs on the Iranian women’s Islamic fashion market. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(4), 94-100.
Hassan, S. H., and Harun, H. (2016). Factors influencing fashion consciousness in hijab fashion consumption among hijabistas. Journal of Islamic Marketing, 7(4), 476-494.
Juliani, D., Ratnasari, A., and Triwardhani, I. J. (2021, June). Virtual Identity of Hijab Celebrities. In Social and Humanities Research Symposium (SORES 2020) (pp. 18-23). Atlantis Press.
Khalid, K., and Akhtar, S. (2018). Factors influencing fashion consciousness in hijab fashion consumption. Journal of Marketing, 88, 88-103.
Kozinets, R. V., and Gretzel, U. (2024). Netnography evolved: New contexts, scope, procedures and sensibilities. Annals of Tourism Research, 104, 103693.
Latiff,Z. A. and Alam, F.N.Z. (2013), The Roles of Media in Influencing Women Wearing Hijab: An Analysis” Journal of Image and Graphics, 1 (4), 94-100
Mokhlis, S. (2006), The effect of Religiosity on shopping orientation: An exploratory study in Malaysia, Journal of American Academy of Business, 9(1), 64-74.
Monkebayeva, K. Z., Baitenova, N. Z., and Mustafayevа, A. A. (2012). History of appearance and distribution of hijab and its types. International Journal of Humanities and Social Sciences, 6(11), 3119-3122.
Mulali, A. (2009). Hijab fashion and Islamic clothing: Hot and trendy. Retrieved from http://www.ideamarketers.com
Nguyen, P.M. (2013). The contributions of netnography in new product development.
Nistor, L. (2017). Hijab (istas)–as fashion phenomenon. A review. Acta Universitatis Sapientiae, Social Analysis, (7), 59-67.
Puspitasari, C., and Dolah, J. (2018, November). The analysis of integration between hijab concept and fashion in Indonesia. In 3rd International Conference on Creative Media, Design and Technology (REKA 2018) (pp. 325-328). Atlantis Press
Robinson, R. K., Franklin, G. M., and Hamilton, R. H. (2012). The hijab and the kufi: Employer rights to convey their business image versus employee rights to religious expression. Southern Law Journal, 22(1), 79.
Shin, J., Lew, Y. K., and Seo, M. (2023). Between Fashion and Piety: Hijab Influencers and Religious Communities in the Consumer Socialization of Indonesian Muslims. Clothing and Textiles Research Journal, 0(0).
Sukendro, G., Destiarman, A. H., and Kahdar, K. (2016). Nilai fetisisme komoditas gaya hijab (kerudung dan jilbab) dalam busana muslimah. Jurnal Sosioteknologi, 15(2), 241-254.
Supriyani, M., Indrajaya, T., Yulianti, S., & Qotrunnada, Q. (2022). Impact of celebrity endorser (selebgram) on consumer purchase interest in the online hijab fashion industry: case study on muslim women who follow celebrities on instagram in social media. International Journal of Economy, Education and Entrepreneurship, 2(2), 494-502.
Voelklein, C., and Howarth, C. (2005). A review of controversies about social representations theory: A British debate. Culture & psychology, 11(4), 431-454. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |