
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,714 |
تعداد مقالات | 72,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,605,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,865,634 |
پژوهشی پیرامون کتب درسی زبان انگلیسی مدارس ایران از حیث شمول مؤلّفههای دستور گفتاری زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 33-48 اصل مقاله (1002.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.370312.1087 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا راستی1؛ نسیمه نوحی جدسی* 2 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ایران.. | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ایران. | ||
چکیده | ||
نویافتههای حوزة زبانشناسی رایانشی حکایت از منحصربهفرد بودن بعضی از عناصر دستور گفتاری زبان انگلیسی و تمایز آن از مقولههای گونه نوشتاری آن دارد. پژوهش فعلی کوشیده تا با اتخاذ روش تحلیل محتوا و کاربست چهارچوب تحلیلی کالن و کوو (۲۰۰۷) و تیمیس (۲۰۰۵)، به کتابهای آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران، نشان دهد که مجموعههای فوق تا چه حد از موارد دستور گفتاری زبان انگلیسی استفاده نموده و به چه میزان در فرآیند تدریس به آنها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عمدة عناصر دستور گفتاری مورد استفاده در کتابها متعلق به طبقة دوم چهارچوب کالن و کوو، یعنی عناصر واژگانی-دستوری ثابت و غیرمولد، میباشد و نمود عناصر طبقة اول، یعنی عناصر مولدی که شکل آنها متناسب با بافت جمله تغییر میکند، در آنها اندک است. از بعد پرداخت به تدریس این مصادیق، تحلیل فعالیت های کتب درسی بر اساس چهارچوب تیمیس (2005) نیز حاکی از آن بود که از چهار نوع فعالیت جهت تدریس و پرداختن به دستور گفتاری زبان انگلیسی تنها به اصل "درک کلی" در فعالیت ها پرداخته شده و به اصل "بحث زبانی" تنها یک مورد فعالیت در کتاب راهنمای معلم Vision 1 اشاره شده گردیده و به دواصل دیگر توجهی نشده است. لذا، به طور کل میزان پرداخت و اهمیت دستور گفتاری زبان انگلیسی بررسی شده بسیار محدود ارزیابی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور گفتاری زبان انگلیسی؛ تحلیل کتب درسی؛ تحلیل محتوا؛ کالن و کوو؛ تیمیس؛ مقطع متوسطه؛ ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abdollahi-Guilani, M. (2022). Readability index and reading complexity in high school EFL textbooks. Foreign Language Research Journal, 12(2), 37-59. Alter, G. (2020). A sociological perspective on diversity in ELT coursebooks. In C. Lutge, C. Lutge, & M. Faltermeier (Eds.), The praxis of diversity (137-174). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007.978-3-030-26078-1. Al-wossabi, A. (2014). Spoken grammar: An urgent uecessity in the EFL context. English Language Teaching, 7(6),19-25. Ariyanto, S. (2018). A portrait of gender bias in the prescribed Indonesian ELT textbook for junior high school students. Sexuality & culture, 22(4), 1054-1076. https://doi.org/10.1007/s12119-018-9512-8. Baleghezadeh, S., & Godrani, Y. (2012). Core units of spoken grammar in global ELT textbooks. Issues in Language Teaching (ILT), 1(1), 33-58.
Biber, D. (2010). Longman student grammar of spoken and written English. Pearson Education India. Biglar-Beigi Ghajarieh, A., Salami, A., & Samira, S. (2023). A comparative evaluation of activity types in locally developed Iranian EAP textbooks versus international counterparts: Communication in cocus. Journal of Foreign Language Research, 13(1), 129-144. doi. 10.22059/jflr.2022.345191.962. Carter, R., & McCarthy, M. (1995). Grammar and the spoken language. Applied Linguistics, 16(2), 141-158. https://doi.org/10.1093/applin/16.2.14. Carter, R., & McCarthy, M. (2006). Cambridge grammar of English: A comprehensive guide; spoken and written English grammar and usage. Ernst Klett Sprachen. Cheng, K. K. Y., & Beigi, A. B. (2011). Addressing students with disabilities in school textbooks. Disability & Society, 26(2), 239-242. https://doi.org/10.1080/09687599.2011.544063. Cullen, R. & Kuo, I.V. (2007). Spoken grammar and ELT course materials: A missing link? TESOL Quarterly, (41)2, 361-386. https://doi.org/10.1002/j.1545-7249.2007.tb00063.x. Dahmardeh, M., & Muhammadi, P. (2023). Analysis of intercultural competence and gender representation in Iranian EFL coursebooks. Journal of Foreign Language Research, 13(2), 193-214. doi. 10.22059/jflr.2022.352261.1000. Gavela, M. D. F. (2015). The grammar and lexis of conversational informal English in advanced textbooks. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing. Goh, C. (2009). Perspectives on spoken grammar. ELT journal 63(4), 303-312. Gulya, N., & Fehérvári, A. (2023). Addressing disability representation in EFL textbooks used in Hungarian public education. International Journal of Educational Research Open, 4, 100226. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100226. Hilliard, A. (2014). Spoken grammar and its role in the English language classroom. English Teaching Forum,4, 2-13. Hodkinson, A. (2012). Inclusive education and the cultural representation of disability and disabled people within the English education system: The influence of electronic media in the primary school. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(4), 252-262. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01208.x. Ji, X. (2022). Teaching spoken grammar at beginner, intermediate, advanced level in ELF classes. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 637, 596-603. Karaata, C., & Soruch, A. (2012). The missing gap between spoken grammar and English textbooks in Turkey. DPUJSS, 32(2), 9-18. Leech, G. (2000). Grammars of spoken English: New outcomes of corpus‐oriented research. Language learning, 50(4), 675-724. McCarthy, M., & Carter, R. (1995). Spoken grammar: What is it and how can we teach it?. ELT journal, 49(3), 207-218. McDonough, J., Shaw, C., & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT: A teacher’s guide (3rd. Ed.). Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons, Inc. Mumford, S. (2009). An analysis of spoken grammar: The case for production. ELT journal, 63(2), 137-144. https://doi.org/10.1093/elt/ccn020. Okeeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. (2007). From corpus to classroom: Language use and language teaching. Cambridge University Press. Rajabi, M., Aghaei, K., & Danyali, A (in press). A critical discourse analysis of Prospect and Vision series English language textbooks as framed in Foucauldian reading on ageism. Language Related Research. Rasti, Alireza (2020). An Investigation into the type and amount of representation of intended values of Iran's national curriculum document in Vision series. Foreign Language Research Journal, 1(4), 713-727. Rühlemann, C. (2006). Coming to terms with conversational grammar: ‘Dislocation’ and ‘dysfluency’. International Journal of Corpus Linguistics, 11(4), 385-409. https://doi.org/10.1075/ijcl.11.4.03ruh. Selvi, A. F., & Kocaman, C. (2021). (Mis-/Under-) Representations of gender and sexuality in locally-produced ELT materials. Journal of Language, Identity & Education, 20(2), 118-133. https://doi.org/10.1080/15348458.2020.1726757. Sheldon, L. E. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT journal, 42(4), 237-246. https://doi.org/10.1093/elt/42.4.237. Timmis, I. (2005). Towards a framework for teaching spoken grammar. ELT journal, 59(2), 117-125. https://doi.org/10.1093/eltj/cci025. Torres-Martínez, S. (2014). Introducing conversational grammar in EFL: A case for hedging strings. English Today, 30(02), 24-32. https://doi.org/10.1017/S0266078414000091. Zarei, A., A., & Rahgozar, M. (2019). Spoken grammar features: Does the way of teaching make a difference? Journal of Modern Research in English Language Studies, 6(4), 83-106. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |