![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,687,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,916,348 |
کشاکش سنت و فمینیسم در عمان (مورد مطالعه: رمان الطواف حیث الجمر) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 1، دوره 22، شماره 2، تیر 1403، صفحه 293-317 اصل مقاله (588.07 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2024.366990.1008393 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن امین مقدسی1؛ علی افضلی* 2؛ نرگس بیگدلی3 | ||
1استاد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کوششهای فکری زنان در کمتر از دویست سال گذشته چشماندازهای تازهای به روی دانش بشر گشوده و پرسشهای مهم بسیار به میان آورده است. اما تنوع و تضارب شگفتآور اندیشهها خود به سدی در برابر درک چندوچون آنها بدل شده است. نقد زنسالارانه (فمینیستی)، نقش زنان را در دو محور خالق اثر (زن در مقام نویسنده) و شخصیت خلقشده (چهرۀ ارائهشده از زن در آثار نویسندگان) بررسی میکند. رمان الطواف حیث الجمر اولین رمان زنانه در عمان بهشمار میرود و قهرمان داستانش در زندگی بهنوعی قربانی مردان (نظام مردسالاری سنتها و تعصبات) است. این رمان مدرنیستی به شیوۀ ساختارشکنانه در پی ایجاد تردید در تقابل دوگانۀ مرد-زن است. از این جهت، شخصیت زن داستان موقعیت و هویت زنانۀ خویش را محصول روابط اجتماعی تحمیلی مردسالار میداند که مردان و اقتدار مردانه آفریده است. در این پژوهش سه محور تقلید، اعتراض و خودیابی شخصیت اصلی رمان براساس روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلفههایی همچون اعتراض، خودبیانگری، خشونت، سرکوب غریزۀ زنانه و تابوشکنی در این رمان بیشترین سهم را دارند و آن را جزو آثار فمینیستی قرار میدهند. هرچند رگههایی از ویژگیهای خودآگاهی نیز در این رمان به چشم میخورد، نویسنده با انتخاب انزوای قهرمان، او را از رسیدن به مرحلۀ چرخش به درون و خودیابی برای یافتن هویت فردی و به دور از هرگونه تقلید و اعتراض، محروم ساخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدریه الشحی؛ رمان الطواف حیث الجمر؛ نقد فمینیستی؛ هویت زنانه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Al-Shihhi, b. (2017). Al-Tawaf Haith-o- l-Jamar. Bierut: Soal publication. https://dararab.co.uk/en/product/crossing-embers/ Davani, F. (2004). Women in the challenge of traditionalism, a research on women's social rights in Iran, Tehran: Nokhostin publication. (In Persian) Frye, N. (2004). Anathomy of criticism. Translated by: S. Hoseini. Tehran: Nilufar Publication. https://doi.org/10.2307/j.ctvct0080 (In Persian) Hamm, M. (2004). Dictionary of Feminist Theories. Translated by: F. Mohajer. Tehran: Tosea Publication. https://doi.org/10.1515/9781474469401 (In Persian) Roudgar, N. (2008). Feminism: history, ideas, tendencies. Qom: Publication of Women's Studies and Research Office. (In Persian) Seldon, R., & Widdowson, P. (2006). A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by: A. Mokhber. Tehran: Tarhe No Publication. https://doi.org/10.4324/9781315688992 (In Persian)
Shahbazi, M., Fazeli, M., & Hosseini, M. (2017). The evolution of self-awareness in the course of female storytellers. Woman in Culture and Art, 10(2), 285-309. https://doi.org/10.22059/jwica.2018.236858.908 (In Persian) Showalter, E. (1977). A literature of their own: British women novelists from Bronte to Lessing. Princeton, N.J.: Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv173f0v7 Weisberg, D. K., (2016). Feminism Legal Theory (2nd ed.). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479805495.003.0006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |