
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,884,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,925,230 |
تحلیل معناشناختی هنر صخرهای در روستاهای معینآباد، دربر، هفتان و قله گندم کوه شهرستان تفرش | ||
مطالعات باستان شناسی | ||
دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 34، فروردین 1403، صفحه 277-297 اصل مقاله (3.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jarcs.2023.359699.143221 | ||
نویسندگان | ||
مریم محبعلی1؛ احمد علی یاری* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه باستانشناسی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه باستانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هنرمندان روزگار کهن با خطوط ساده بر مقصود هنری (سنگ) نگارههایی را ایجاد و نشان و هویت خود را بر آن میزدند. این هنر غیر صوری ما را تشویق میکند تا با چشمی حساستر به کاوش فرمهای طبیعی سنگها اشکال بپردازیم. اگر این اصل را بپذیریم که هر اثر هنری واجد بعد فنی-کاربردی است، پس سنگنگارهها در حوزه تاریخ هنر و باستانشناسی می توانند تغییرات جغرافیایی، گستره وسیعی از زیستبومها و زندگی جانوری و گیاهی و ارتباط آن با زندگی انسان را نشان میدهند. در شهرستان تفرش در عرصه هنر و معماری آثار ارزشمندی برجایمانده است. هدف از انجام این پژوهش مطـالعه دقیق و روشمـند نگارههای روسـتاهای زاغر، دربر، هفتان و قله گندم کوه ازنظر سنگ نگاری، انعکاس باورهای فرهنگی، گاهنگاری نسبی و زمین ریخت شناسی است. در این تحقیق تلاش میشود بر اساس بررسی این نگارهها به این دو پرسش پاسخ داده شود: نخست با توجه به مقایسه گونه شناختی، سنگنگاره های منطقه تفرش متعلق به چه محدوده زمانی است؟ دوم آیا سنگنگارهها متعلق به جوامع کوچ رو بوده اند یا جوامع یکجانشین در ایجاد آن نقشی داشتهاند؟ داده ها ابتدا به روش پیمایشی، شناسایی، عکسبرداری و به روش مولاژ برداری، نگاره برداری شدند. با توجه به نبود امکانات آزمایشگاهی، تنها با تکیه بر تفسیر معنایی و مفهومی زمان تقریبی آنها قابل تخمین است. گمان میرود نگاره ها مربوط به دورۀ ساسانی هستند. با توجه به اینکه هر چهار موقعیت در کنار راه های مال رو قرار داشته و احتمالاً مسیر کوچ بوده و سنگنگارهها متعلق به جوامع کوچ رو هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر صخرهای؛ سنگنگاره؛ شهرستان تفرش؛ نقش بز | ||
مراجع | ||
حاجیان، جواد، (1352)، ((نقشه زمینشناسی 100000/1 تفرش))، تهران، سازمان زمینشناسی ایران.
عسکر پور، وحید، (1395)، ((پیشازتاریخ نقشها درآمدی باستانشناختی به پیدایش و تکامل بیانهای تجسمی))، گلها، چاپ اول، صص 112-115.
فرهادی، مرتضی، (1374)، ((موزههایی در باد: معرفی مجموعه عظیم سنگنگارههای نویافته «تیمره»))، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه پاییز، شمارۀ 7 و 8.
فرهادی، مرتضی (1377)، )) موزههایی در باد: رسالهای در باب مردمشناسی هنر گزارش مجموعه سنگنگارهها و نمادهای نویافته صخرهای تیمره))، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی: 205-210.
قربانی، حمیدرضا، صادقی، سارا (1395)، ((بررسی تطبیقی نگاره بز کوهی در سنگنگارههای شرق و غرب ایران (مطالعه موردی؛ سربیشه و اورامان)))، مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان، 1.
کریمی، فریبا (1386)، ((نگرشی نو به کنده نگارههای صخرهای ایران (برمبنای مطالعات میدانی)))، باستانپژوهی، 3، 20-31.
نوراللهی، علی (1395)، ((سنگنگارههای یازلی چای، گندم کوه و زاغر))، دیار: 1. 110. Askarpour. V. 2016. Before the history of Naqshs, an archaeological introduction to the origin and evolution of visual expressions. Golha: 112-115. [in Persian]. Bahn. P. 1998. The Cambridge Illustrated History of Prehistoric Art. Cambridge University Press. Bednarik. R. 1994. Age estimates of Bolivian petroglyphs. AURA Newsletter15 (1):4. Chauvet. J. Deschamps. E. Hillaire. C. 1996. Dawn of Art (The Oldest Known Paintings in the World).
Farhadi. M. 1998. Museums in the wind: a treatise on the anthropology of the art of reporting on the collection of petroglyphs and innovative rock symbols of Timre. Publications of Allameh Tabatabai University: 205-210. [in Persian]. Farhadi. M. 1995. Museums in the wind: introducing the huge collection of newly discovered petroglyphs of "Timre. Social Sciences Quarterly of Allameh University. [in Persian]. GHorbani. H. Sadeghi. S. 2016. A comparative study of the antelope image in the petroglyphs of the east and west of Iran (a case study; Sarbisheh and Oraman). Social cultural studies of Khorasan: 1. [in Persian]. Gibson. J. 1979. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin. Hajian. J. 1973. Geological map 1/100000 Tafaresh. Geological Organization of Iran. [in Persian]. Ingold. T. 1998. Culture, Nature, Environment: Step to an Ecology of Life. Mind, Brain, and the Environment. Oxford UO Oxford: 80. Karimi. F. 2007. A new perspective on the rock carvings of Iran (based on field studies). Bastan Pazhohi Journal: 20-31. [in Persian]. Norollahi. A. 2016. The petroglyphs of Yazli Chai, Ghandom Kouh, and Zaghar.Diar Journal: 110. [in Persian]. Plucker. J. Makel. M. 2010. Assessment of creativity. The Cambridge handbook of creativity: 55. Stocklin. J. 1968. Structural History and Tectonic of Iran. A Review. American Association of Petroleum Geologists Bulletin USA: 52. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |