تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,615 |
پیشبینی نگرشهای دانشجویان نسبت به نویسندگی دانشگاهی بر اساس الگوهای کمکطلبی علمی و مثبتاندیشی دانشگاهی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 58، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 1-12 اصل مقاله (866.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2024.375674.1738 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه امان اله زاده؛ حسین تقوی* ؛ علی خالق خواه؛ حسن روشنی | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در محیط دانشگاهی، دانشجویان به فرصتهای نویسندگی دانشگاهی نیاز دارند تا از آنها برای ورود به دنیای «نویسندگی دانشگاهی» حمایت کند و به آنها کمک کند هویت یک نویسنده دانشگاهی را کسب کنند. کمکطلبی علمی و فرهنگ مثبتاندیشی دانشگاهی از جمله زمینهها و عواملی هستند که میتوانند نگرش دانشجویان را نسبت به نویسندگی دانشگاهی تحتتأثیر قرار دهند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی پیشبینی نگرش دانشجویان به نویسندگی دانشگاهی بر اساس مقولههای مذکور انجام گرفت. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 3330 نفر کارشناسی ارشد و 866 نفر دکتری بود که نمونهای با حجم 300 نفر به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد، نگرش دانشجویان به نویسندگی دانشگاهی چئونگ و همکاران، کمکطلبی علمی ریان و پینتریچ و مثبتاندیشی دانشگاهی هوی و همکاران بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای همبستگی و حداقل مربعات جزئی استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. و اسمارت پی.ال.اس. تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشاندهنده معناداری همبستگی بین مؤلفههای مثبتاندیشی و کمکطلبی علمی با نگرش به نویسندگی است. با توجه به قابل قبول بودن مقدار پایایی ترکیبی و نسبت آن با دیگر شاخصها، همچنین حصول نیکوئی برازش 43/0 که بیش از مقدار قابل قبول یعنی 25/0 و مقدار مطلوب یعنی 36/0 است، الگوی مفهومی پیشبینی شده روابط بین متغیرها دارای اعتبار مناسبی بوده است. ضریب مسیر کمکطلبی علمی 79/0(01/0p< و 03/22=t) و مثبتاندیشی دانشگاهی 54/0 (01/0p< و 51/8=t) بوده که به طور معناداری قدرت پیشبینی نگرش به نویسندگی دانشگاهی را دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، با حمایت از مثبتاندیشی دانشگاهی و بهبود زمینه کمکطلبی علمی از طریق ایجاد و حفظ فرهنگ خودکارآمدی جمعی، اعتماد جمعی، تأکید تحصیلی و همچنین ایجاد شرایط برای پاسخ به نیازهای علمی بهواسطه تعاملات توسعهمحور و پشتیبانی علمی از دانشجویان میتوان جهت بهبود نگرش دانشجویان نسبت به نویسندگی دانشگاهی گام برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش به نویسندگی دانشگاهی؛ کمکطلبی علمی؛ مثبتاندیشی دانشگاهی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ دانشگاه محقق اردبیلی | ||
مراجع | ||
جمشیدی، رسول؛ یادبروقی، محسن؛ و رضائی، جواد. (1397). تغییرات آتی آموزش عالی و دور نمای دانشگاههای آینده. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۱(۲)، ۲۵-۲۵. دی پائولا، میشل اف. و هوی، وین ک. (2008). مدیران آموزشی و بهبود آموزش، ترجمه مرتضی طاهری و سعید غیاثی (1392). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. رضایی شریف، علی؛ تقوی، حسین؛ غریب زاده، رامین و افقهی، اسماعیل (1400). اعتباریابی و رواسازی مقیاس هویت نویسنده. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 55(3)، 56-71. رمضانی، سارا (1402). نقش روابط استاد-شاگردی و پییرمنتورینگ در شکلگیری هویت نویسندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی. سادات میر شفیعی، مهشاد (1398). آموزش مهارت نوشتن با اهداف دانشگاهی در چارچوب رویکرد فرایندی – ژانری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ستوده اصل، نعمت؛ قربانی، راهب؛ و رشیدیپور، علی (1393). بررسی مشکلات پژوهشی و موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. کومش، ۱۶(۱)، ۱-۷. عزیزی، نعمتاله (1392). بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در علوم انسانی. راهبرد فرهنگ، 6(21)، 7-33. علمی جهان، پریا (1401). پیشبینی مثبتاندیشی آکادمیک بر اساس شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی. فورمان، باربارا (2003). فلسفههای آموزش عالی. ترجمه حمیدرضا آراسته (1386). در دائرهالمعارف آموزش عالی (صص 676 - 683). تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. قدمپور، عزتاله؛ و سرمد، زهره (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمکطلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی، 2(11)، 112–126. هوی، وین ک.؛ و میسکل، سیسیل ج. (2013). مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق و عمل. ترجمه نادر سلیمانی، محمود صفری و مرتضی نظری، (1395). تهران: سمت. یاسینی، علی؛ و تابان، محمد (1395). ارائه و آزمون الگوی تبیینکننده خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان رشتههای علوم انسانی در فضا و محیط پژوهشمحور: مورد مطالعه، دانشگاههای غرب کشور. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 8(4)، 27-54. References Aytch, C., Marotta, S. A. & Yoselson, K. B. (2020). The impact of environmental complexity on help-seeking behaviors. Science Education, 104(1), 35-54. Azizi, N. (2013). A study of ways to improve research performance of humanities faculty members. The Culture Strategy Quarterly, 6(21), 7-33. (In Persian). https://www.jsfc.ir/article_15408.html?lang=en Beard, K. S., Hoy, W. K. & Hoy, A. W. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136-1144. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.02.003 Beisler, M., & Medaille, A. (2016). How do students get help with research assignments? Using drawings to understand students' help seeking behavior. The Journal of Academic Librarianship, 42(4), 390-400. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.04.010 Burgoyne, L. N., O'Flynn, S. & Boylan, G. B. (2010). Undergraduate medical research: the student perspective. Medical education online, 15(1), 5212. https://doi.org/10.3402/meo.v15i0.5212 Cheung, K. Y. F., Stupple, E. J. N. & Elander, J. (2017). Development and validation of the student attitudes and beliefs about authorship scale: A psychometrically robust measure of authorial identity. Studies in Higher Education, 42(1), 97-114. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1034673 Deniz, S. & Doğan, U. (2020). Turkish adaptation of student attitudes and beliefs about authorship scale: The validity and reliability study, Inonu University. Journal of the Faculty of Education, 21(1), 384-395. https://doi.org/10.19126/suje.1126760 Dong, Q., Wang, M., Wu, Y. & Xu, J. (2022). Fostering university students’ scientific argumentation skills in collaborative writing tasks. Language and Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/10790195.2022.2021771 Ghadampour, E. & Sarmad, A. (2003). The role of motivational beliefs in help-seeking behavior and academic achievement. Journal of Psychology, 7(3), 112-126. (In Persian) Hoy, W. K., Tarter, C. J. & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. Educational Administration Quarterly, 42(3), 425-446. https://doi.org/10.3102/00028312043003425 Johnson, D. W. & Johnson, F. P. (2009). Joining together: Group theory and group skills. Pearson Education India. Jamshidi, R., Yadboroughi, M. & Rezaiee, S. J. (2018). Future changes in higher education and the vision of future universities. Education Strategies in Medical Sciences, 11(2), 25-25. (In Persian) http://edcbmj.ir/article-1-1340-fa.html Karabenick, S. A. & Gonida, E. N. (2018). Academic help seeking: A domain-specific adaptation of general self-regulated learning principles. In D. H. Schunk & J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 74-89). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203839010 Kim, J., & Lee, J. (2022). Positive interactions with faculty and students’ academic self-efficacy: A social capital perspective. Educational Research for Policy and Practice, 1-13. Kirby, M. M. & DiPaola, M. (2011). Academic optimism and community engagement in urban schools. Journal of Educational Administration, 49(5), 542–562. https://doi.org/10.1108/09578231111159539 Kulophas, D., & Hallinger, P. (2020). Leadership that matters: Creating cultures of academic optimism that support teacher learning in Thailand. Journal of Educational Administration, 58(6), 605-627. https://doi.org/10.1108/JEA-12-2019-0222 Lin, L. H. & Morrison, B. (2021). Challenges in academic writing: Perspectives of Engineering faculty and L2 postgraduate research students. English for Specific Purposes, 63, 59-70. https://doi.org/10.1016/j.esp.2021.03.004 Liu, L., Cheng, L. & Yang, F. (2022). Developing scientific inquiry and literacy through teacher-guided collaborative concept mapping. Research in Science Education, 52(4), 1273-1298. McGuigan, L. & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and policy in schools, 5(3), 203-229. https://doi.org/10.1080/15700760600805816 Meerah, T. S. M. (2010). Readiness of preparing postgraduate students in pursuit of their doctoral programme. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 184-188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.133 Olmos Lopez, P. (2015). A framework for analysis of authorial identity: heterogeneity among the undergraduate dissertation chapters (Doctoral thesis). Retrieved in 24 January 2024: from http://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/78434. Peterson, P. W. (2001). The debate about online learning: Key issues for writing teachers. Computers and Composition, 18(4), 359-370. https://doi.org/10.1016/S8755-4615(01)00068-8 Rezaeisharif, A., Taqavi, H., Gharibzade, R. & Afghahi, E. (2021). Validation and reliability evaluation of the author's identity scale. Academic Librarianship and Information Research, 55(3), 56-71. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jlib.2022.305606.1504 Roussel, P., Elliot, A. J. & Feltman, R. (2011). The influence of achievement goals and social goals on help-seeking from peers in an academic context. Learning and Instruction, 21(3), 394-402. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.05.003 Ryan, A. M. & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of educational psychology, 89(2), 329. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.89.2.329 Salmon-Bate, B., Pilling, L. & Wilson, R. (2022). The development of young children’s informational writing. Educational Research, 1-21. Sotodeh Asl, N., Ghorbani, R. & Rashidy-Pour, A. L. (2014). Viewpoints of faculty members of Semnan University of Medical Sciences about research barriers. Koomesh, 16(1), 1-7. (In Persian) http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2422-fa.html Yasini, A. & Taban, M. (2016). Presenting an explanatory Model of Students’ Research Self-Efficacy in Research-Oriented Environment. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 8(4), 27-54. (IN Persian) https://doi.org/10.22035/isih.2016.235 Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |